Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1512 ggr
Swadika
3/19/16, 2:15 PM

Är ni nöjda med er Slow cooker?

Är lite sugen på att köpa en slow cooker/crock pot. Men eftersom de är ganska dyra så är jag rädd att det blir en sådan sak som man använder mycket i början men som efter några veckor "tröttnar på".

Så, tycker ni om den? Använder ni den fortfarande? Känner ni så här i efterhand att det var ett bra köp?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
fridelfina
3/19/16, 2:30 PM
#1

Vill också höra!

 
 

Sabinan
3/19/16, 2:34 PM
#2

Så bra att du tog upp denna fråga, jag har tänkt på att skaffa en i något år nu, men är tveksam till om det kommer bli ännu en pryl som kommer stå och damma efter några användningar eller om jag verkligen kommer använda den.
Det verkar dock väldigt praktiskt med en slow cooker

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Alana82
3/19/16, 2:35 PM
#3

Om man vanligtvis använder lergryta mycket så skulle jag säga köp

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Maria
3/19/16, 2:36 PM
#4

Vi köpte en till sonen och hans sambo och de använder den emellanåt. Kanske inte så mycket som i början men den är inte undanstoppad😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jaguar_
3/19/16, 2:43 PM
#5

Ha också varit i fundering att skaffa detta. Så ja, men på något sätt tror jag att den kommer bli undanstoppad förr eller senare. När bakmaskiner var inne köpte ju alla en sådan. Jag har använt min 3 gånger sedan ha den bara stått. Så man är ju lite hmmmm inställd till denna uppfinning.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Alana82
3/19/16, 2:53 PM
#6

Min står i omgångar, sedan så används den i omgångar, precis som lergrytan

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
Swadika
3/19/16, 2:59 PM
#7

Jag har visserligen ingen lergryta men känner ofta att jag saknar en :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Zepp
3/19/16, 3:26 PM
#8

Lessen men Slow Coocker är ute/passe!

Nu är det Wonderbag som gäller!

http://wonderbagsweden.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Swadika
3/19/16, 4:31 PM
#9

#6 Är du glad att du köpt en? 🙂

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

JazzBass
3/19/16, 7:55 PM
#10

Jag föredrar expressmatlagning med tryckkokare istället. Varför göra nåt långsamt som man med utmärkt (t.o.m. bättre) resultat kan göra snabbt istället? ;-) Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig i världen skulle använda en slow cooker lika mycket som jag använder min tryckkokare. En sån är oersättlig, medan man alltid kan använda ugnen och en gryta om man vill idka slow cooking.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sabinan
3/19/16, 8:18 PM
#11

#10 Ska erkänna att nog funderat på en tryckkokare minst lika länge som en slow cooker. Men tränger smakerna in i maten lika bra under tryckkokning?

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

JazzBass
3/20/16, 7:34 AM
#12

#11 - Ja det tycker jag absolut. Visserligen läste jag en gång ett recept på oxsvanssoppa i vilket det stod "Tryckkokning i all ära, men…", men jag håller inte med. Dessutom når man karamelliseringstemperaturer utan att riskera att nåt bränns, just tack vare trycket, så det finns nog motiveringar för att tryckkokning faktiskt lockar fram mer smaker. Jag skulle dock inte köpa nån som är mindre än 6 liter, annat än som komplement, i och med att man inte ska fylla en tryckkokare mer än till 2/3, ibland max till hälften beroende på vad man ska koka.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[TanatosNyx]
3/20/16, 7:28 PM
#13

Vi är helnöjda med slowcookern, peppar peppar ta i trä, den är inte gömd i något skåp än! Mycket förvånande faktiskt, jag är annars bra på det..

Annons:
DesK
3/20/16, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vi har inte någon slow cooker, men en Wonderbag. Jag bestämde mig för att Wonderbagen är ett bättre alternativ. Jag har svårt att lämna elprylar igång, när jag inte är hemma, så Wonderbagen blev det enda tänkbara alternativet. Denna fungerar mycket bra maten blir smakrik, får bra konsistens och bräns inte.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Zepp
3/20/16, 8:07 PM
#15

Min mors kompis (RIP) brukade sätta grytan i sängen och svepa om alla lakan och filtar.. så var maten färdig när hon kom hem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Swadika
3/20/16, 9:44 PM
#16

#13 Hur länge har ni haft er? 🙂

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[TanatosNyx]
3/20/16, 10:12 PM
#17

#16 Sen i somras :) väldigt tacksamt för småbarnsföräldrar att hiva i lite gott och blandat och låta det stå igång utan att vi behöver passa, även om vi finns i närheten. Maten blir mör och smakrik - perfekt för bebis att äta samma mat.

fridelfina
3/21/16, 6:07 PM
#18

Hm, intressant, hur funkar en wonderbag? Och vad lagar man i den?

 
 

Zepp
3/21/16, 6:12 PM
#19

Wonderbagen behåller värmen!

Man lagar allt som kräver längre tid på låg värme.. sk långkok!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

DesK
3/21/16, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

Man gör en gryta på spisen, gärna i gjutjärnsgryta och låter den bli ordentligt varm, koka i ca 10-15 minuter, sedan ställer man den på ett grytunderlägg rätt ned i bagen, på med locket och drar igen den med snöret. Sedan fortsätter tillagningen i den isolerade bagen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Zepp
3/21/16, 6:25 PM
#21

Eller så bäddar man ner grytan i sängen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Udoon]
3/22/16, 11:30 AM
#22

Är mycket nöjd med min, använder den inte jätteofta, kanske ett par-tre gånger i månaden, men då gör jag mycket åt gången så jag har matlådor att slänga i frysen också. Orkar inte laga mat "på riktigt" alla dagar och då är det himla bekvämt att bara kunna kasta i lite av varje och trycka på en knapp, och sen slippa vakta den. Särskilt på sommaren är det skönt att ha, för köket blir ju inte varmt, till skillnad om man skulle dra igång ugn eller spis.

OlgaMaria
3/22/16, 3:01 PM
#23

Jag har en och är faktiskt inte förtjust i den alls. Tycker att jag hellre kan långsam-laga maten i ugnen och att det blir bättre då. Vill någon köpa min så kan ni få ett bra pris. Finns i Västerås. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

TjockaBerta
3/23/16, 10:51 AM
#24

Wonder bag i alla ära. Vad är det för fel på de hederliga koklådorna man hade under kriget. Då fyllde man dem med halm. Nu skulle jag föreslå frigolit. Har man lite spillvirke spikar man ihop den för en 100-lapp. Grejen med dem är att spara på bränsle/ved vilket snabbt blir en bristvara i en kris. #15 Sängkläderna fungerar enligt samma princip men det låter lite ohygieniskt. Hade hon finskt påbrå? Mamma kokade ofta potatis långsamt på skärbrädan med kastrullen noga inlindad i tidningspapper.

>>>Malum domesticum<<<

Swadika
3/24/16, 10:00 AM
#25

Jag fick faktiskt tag i en igår, det var en person på en facebooksida som ville byta bort sin mot kaffe (vilket jag hade hemma och inte dricker själv så blev nästan gratis)

Den kostar typ 299 i nypris så det är ju inte någon utav de bättre. Men jag tänkte att det i alla fall går att se om man använder den och då köpa någon i bättre kvalité. 

Denna var aldrig använd, eller ens öppnad! 😃 Jag får komma tillbaka om några månader och berätta om jag använt den eller inte ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Inkanyezi
3/24/16, 5:42 PM
#26

#18 Wonderbag bevarar värmen, och den kan faktiskt användas med tryckkokaren också. Vanligen brukar det ta omkring tio till femton minuter innan en tryckkokare kommer ner till hundra grader så att den kan öppnas, och de flesta rätter man lagar i tryckkokare behöver en tid på från tio till trettio minuter i tryck för att bli välkokta. I Wonderbag tar det åtminstone en timme innan temperaturen har sjunkit i närheten av hundra grader, så det är bara rätter med lång koktid som tjänar på kombinationen.

Sådant som bönor ärtsoppa och kikärter hör till det som kräver längst koktid. Med Wonderbag räcker det med att koka upp bönorna eller ärtsoppan och sedan ställa ner tryckkokaren i Wonderbag, så kokas det färdigt utan att man behöver ha den på spisen. Det är lämpligt att använda en innerpåse i Wonderbag, så håller den längre.

Om man använder ett solkök kan man laga maten helt utan att det går åt någon energi. Egentligen kan vi inte förbruka energi, den är oförstörbar och kan bara lånas en stund. När man använder solen för uppvärmning slösar man inte med ved eller fossila bränslen.
http://www.solarcookers.org/

Upp till toppen
Annons: