Annons:
Etikettmatprat
Läst 1652 ggr
[WickedAlly]
2016-03-18 00:14

Beräkna pastasallad :)

På lördag ska vi ha dop för lillebror och ska då bjuda på mat. Har kommit fram till att vi ska ha pastasallad med kyckling/skinka.
Tanken är att gästerna ska kunna plocka ihop sin egen sallad eftersom det finns en del allergier att ta hänsyn till.

Men, iväg morgon ska jag iväg och handla och jag har ingen uppfattning om hur mycket jag ska beräkna. 
Vi blir ca 55 pers, varav tio är barn (åtta under fyra år). 

Har ganska många tillbehör planerade men om man kanske beräknar det vanligaste iaf, så att man kan få ett hum. 
Kanske själva salladen, tomater, gurka, majs, pasta och framförallt proteinet. 

Någon som själv bjudit på detta eller bara är grym på sånt här? :)

Annons:
JazzBass
2016-03-18 08:53
#1

Rent spontant låter det lite krångligt att plocka ihop sin egen sallad. En pastasallad tycker jag är godast om den får stå och dra en tid för att locka fram alla smaker. Egentligen är det ordet sallad jag reagerar på. Vill ni lägga fram ingredienserna skilt, säg att det är tapas istället så känns det inte för gästerna som att de behöver jobba. Men då får det gärna vara lite "finare" än enbart pasta, kallskuren tomat, gurka och majs. Nånting i stil med följande skulle jag kunna tänka mig duka upp:

  • Fusillipasta i olivolja, vitlök och örter och/eller pennepasta i majonnäs med motsvarande kryddning
  • Fräscha salladsblad (gärna mycket av sån sallad som skiftar i rött)
  • Olivolja och balsamvinäger 
  • Rullar av lufttorkad skinka, salami eller nån annan god sort (har man fler sorter tar många av alla sorter och det kan blir dyrt)
  • Snittar av perfekt stekt kycklingfilé
  • Kallrökt lax (om nån inte äter kött)
  • Lättwokad eller grillad paprika och broccoli
  • Rödlökringar eller sauterad rödlök
  • Soltorkade tomater eller ugnstorkade körsbärs- eller plommontomathalvor
  • gurkstavar eller cornichons
  • majs
  • tärnad smakrik ost
  • oliver
  • rostade pumpakärnor, solrosfrön och/eller jordnötter (direkt ur påse går också)
  • Vindruvor (helst eko)
  • Skivad vitlöksbatong
  • Flingsalt

Med ganska många sorter behövs inte så mycket av allt, men om man nu räknar med 70g kycklingfilé, 30g charkvaror och 2 deciliter kokt pasta per vuxen så borde man inte hamna väldigt fel, och till barnen mindre än hälften av dessa mängder. De andra sakerna får man uppskatta enligt hur många stycken eller skedar alla tar åt sig i medeltal.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[WickedAlly]
2016-03-18 09:23
#2

Ja, alltså, vi ska ju inte vara ha gurka, majs och tomat. Hade vart snålt, hehe. Tyvärr är det en kostnadafråga också, men det var många bra tips och jag tar med mig en del av dem :) Ja, det låter ju som en rimlig mängd. Har ju rätt mycket tillbehör planerat som sagt, och jag ska baka baguetter att ha till :)

DesK
2016-03-18 10:08
#3

Om du hinner och orkar så gör någon god röra att ha på baguetterna 🙂

http://matlust.ifokus.se/articles/4d713dcfb9cb46222d054196-palagg-och-roror?discussions-1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: