Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 1564 ggr
JazzBass
2016-03-15 09:41

Din favoritstekpanna?

Ja, som rubriken säger: Vilken är din favoritstekpanna och varför? Ange gärna material, märke och storlek.

Min favorit: En 28cm rostfri stekpanna från Ikea, modell Sensuell, som jag har på stugan. Hemma har jag 24cm-versionen som jag också gillar skarpt, men den är i minsta laget tyvärr. Dessa ger väldigt fin stekyta, känns rejäla och är en barnlek att rengöra. 

Inte favoriter är nonstickpannorna jag har av Swiss Diamond. Nonstick är onekligen överlägset till vissa saker, men urtrist, och de håller inte i längden (läs: i generationer). Dessa är dock de överlägset bästa nonstickpannorna jag ägt; efter ungefär 5 års hård användning är de fortfarande i hyfsat bra skick. Gjutjärnspannan är inte heller nån favorit då den är för tung och för liten. Lagom stor till plättar dock, och uppfyller med råge mina önskemål om hållbarhet.

Nu har jag dock enorm G.A.S. (Gear Acquisition Syndrome) efter en annan fullstor stekpanna eller traktörpanna i rostfritt stål att ha hemma. Också kolstål intresserar, men jag är inte säker på att jag skulle ta hand om en sån panna tillräckligt väl så den inte rostar. Är också intresserad av en wok i kolstål och en sauteuse i rostfritt. Kan bli dyrt det här… 🤐

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
tlover
2016-03-15 09:49
#1

Kockums No 2, gjutjärn.

Den är favorit eftersom den är både gjutjärn och lätt (relativt).

Mina andra favoriter är mina andra 3 gjutjärnsstekpannor, dom är däremot tyngre så dom hamnar på andra plats.

Efter det hamnar såspannan, traktörpannorna och plättlägget i gjutjärn när det gäller att steka.

Teflon och liknande skit kommer aldrig att komma in i mitt kök.

l'm back

Maria
2016-03-15 09:59
#2

Alla mina gjutjärnspannor är favoriter för olika ändamål.

Den största jag har är en Norrahammar nr 5e. Den kommer från ett stort hem i början av 1900-talet med personal. Pannan kanske är äldre än så. 

Den har ganska höga raka kanter vilket är bra många gånger.

Sedan har jag 3 Husqvarnapannor i olika storlekar + en grillpanna med räfflor och ett plättjärn.

Så min favorit är inte EN stekpanna utan ett ämne, i detta fallet gjutjärn.

De passar dessutom jättebra då jag har gasolspis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[tk1971]
2016-03-15 10:01
#3

Jag har en Ikea-stekpanna i deras 365+ -serie. Den steker jag nästan allt i. Den är stabil och rejäl, tjock botten, men inte för tung.

Tyvärr verkar det som att de tagit bort den ur sortimentet! Det var verkligen synd.

JazzBass
2016-03-15 10:18
#4

Gasolspis skulle jag också vilja ha, men jag vet inte om sambon skulle tillåta en sån. Induktion är mycket säkrare, lika snabbt, och troligtvis förmånligare i både anskaffning och drift, men jag stör mig på att de ska protestera varje gång man lyfter en kastrull eller stekpanna, och det gör jag stup i kvarten. Lyxproblem, jag vet, men ändå. 😛

Just nu är jag mest intresserad av rostfritt. KitchenTime har bra erbjudande på skitsnygga rostfria pannor av märket Nuance. Kan bli mina nya favoriter om jag trycker på "beställ". 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sabinan
2016-03-15 10:45
#5

Min favorit är en 28 cm gjutjärnspanna från Skeppshult. Den använder jag till allt som jag steker i lite större mängder.
En lite mindre gjutjärnspanna som jag fått av min mor och som är väl instekt att jag har den som omelett-och pannkakslagg, 
Gjutjärnspannor är så lätta att ha och göra med; håller stabil värme och lätta att rengöra, så det är det bästa valen, enligt mig.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

JazzBass
2016-03-15 13:35
#6

Jag tryckte på beställ.  Happy smileys

Så nu har jag två ursnygga och förhoppningsvis också praktiska och högkvalitativa nya pannor på väg hem så småningom. Köpte både en traktörpanna och en stekpanna, båda 28cm. Hoppas jag blir nöjd med dem! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2016-03-15 14:51
#7

Såg nu förstås att Bagaren och kocken hade ännu bättre deals på just dessa pannor, om nån vill passa på. (I slutändan hade det inte varit så stor skillnad för mig i pris då jag ju bor i Finland, men för er i Sverige är det absolut fördelaktigt att köpa dessa därifrån).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
2016-03-15 16:22
#8

Har en jättestor Nils Johan traktörpanna som jag fick i present av tjejkompisar för snart 35 år sedan. Himmelsk att använda, perfekt när man skall eftersteka i ugn.

Fyra gjutjärnspannor från 12 till 28 cm av av varierande märken; Skeppshult, Ronneby. Plus ytterligare två i semesterlägenheten. Importerade, för det finns inte i Spanien.

JazzBass
2016-03-15 19:20
#9

#8 - Ja, traktörpannor är väldigt användbara. Den är visst i rostfritt?

Min Swiss Diamond traktörpanna är den jag använder helt överlägset mest. Har ingen vana att eftersteka i ugn i samma kärl, så plasthandtaget skadar inte nämnvärt. (Det kan också hända att det faktiskt klarar ugn, har ett minne av att jag läst nåt sånt). Den nybeställda klarar dock ugn utan problem då den är helt i rostfritt. Det lär den rostfria ikeapannan också göra med handtagsbeläggningen i silikon.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
2016-03-15 19:41
#10

Japp, helt i rostfritt och känns lika outslitlig som gjutjärnspannorna.

[tk1971]
2016-03-15 20:06
#11

Hur klarar ni att steka i rostfria pannor? Det känns som att allt måste fastna.

Sindri
2016-03-15 23:05
#12

Jag använder min traktörpanna främst när jag skall låta det gå färdigt i ugnen eller puttra på spisen ett tag. Rikligt med smör i pannan, fräsa snabbt på båda sidor, sedan sköter väskan om resten. Bara steka t ex en biff eller hamburgare skulle nog inte funka i den.

JazzBass
2016-03-16 01:54
#13

#11 - Jag har inte haft några problem med att steka i rostfritt, men det är dock meningen att det ska fastna lite för att sedan släppa lätt när stekytan är klar. Jag har förstått att det lönar sig att förvärma pannan och använda tillräckligt med stekfett. (Det här brukar jag dock alltid göra så jag behöver inte tänka skilt på det). Man behöver inte heller lika hög värme som för t.ex ytbelagda pannor för bra stekresultat, vilket gör att risken att allt bränns ohjälpligt fast minskar. Har bara haft dylika problem en gång, med en omelett. Vet inte vad som gick fel den gången, men jag kommer troligtvis fortsätta med min Swiss Diamond för äggrätter.

Det lär också förresten gå att bränna in även rostfria pannor med fett för att få en yta som släpper lättare, ungefär som man gör med kolstål och gjutjärn. Men om man gör det ska man förstås inte använda diskmedel. Det har jag dock alltid använt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Anterrabae
2016-03-16 09:32
#14

Jag använder min gjutjärnspanna till det mesta i stekväg.. Vet inte märke och tror den är 23-24 cm.. Annars är det traktörpannan av märket tefal som är favvo. En keramisk sak som tål hög värme och ugn och ska även tåla metallredskap, aven om jag undviker det för säkerhets skull. Den ska ha ett ytskikt av till största del glasfiber. Därför är den inte så känslig, som tex teflon. Har en liten liten. Äggpanna i kolstål, inte så praktiskt kanske (12 cm eller så) men väldigt söt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

oh-la
2016-03-19 09:34
#15

Åh, det är pannorna från demeyere, rostfria. Tycker dom är kanon. Enda nackdelen är att jag är så himla svag och dom är rätt tunga, men å andra sidan finns handtag på. Vi har helt lagt ner teflon för flera år sedan. Har inte ägt en panna (billig som dyr) där teflonen inte börjat släppa efter ett par år och det känns inte helt nyttigt…

Upp till toppen
Annons: