Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1600 ggr
trettiotrean
2/27/16, 12:28 PM

Sås till kassler

Hur gör man skysås efter kassler? Mamma gjorde alltid detta när jag var liten och åt kött men minns inte hur hon gjorde. Kan tyvärr inte fråga henne längre. Någon aom vet?

Annons:
Sindri
2/27/16, 12:57 PM
#1

När jag åt kassler gjorde jag den alltid i ugnen. Din mamma stekte den antagligen i skivor i stekpanna. Då tar du ordentligt med smör när du steker.
När skivorna är stekta (kassler är färdiglagat så det behövs bara brynas på), så lyfter du ut dem ur pannan, späder med lite vatten, kanske lite vin om du har. Eftersom du skriver skysås så antar jag att hon inte hade grädde i, annars kan man ta en skvätt. Sen är det klart.

trettiotrean
2/27/16, 1:06 PM
#2

Jo grädde hade hon nog också då den inte var genomskinlig. Det behövs inget mjöl eller så?

trettiotrean
2/27/16, 1:06 PM
#3

Måste det vara smör eller går det bra att steka i olja?

Sindri
2/27/16, 2:51 PM
#4

Nyttigare och godare med smör, men har du inte det så visst.

trettiotrean
2/27/16, 8:11 PM
#5

Körde med smör. Fick inte ihop tillräckligt med steksky till den mängd sås jag ville ha så det blev inte så mycket smak i den, men den smakade ändå så som jag ville så tack för hjälpen :)

Sindri
2/27/16, 11:07 PM
#6

Slutet gott……  🙂

Annons:
JazzBass
2/28/16, 12:21 PM
#7

Ursäkta en finländare, men vad exakt är egentligen kassler i Sverige? Köper man kassler här i Finland så får man rå fläskkarré.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
2/28/16, 12:34 PM
#8

Här är det benfri kotlett i bit som är salt (kanske lite rimmad innan) och rökt. Älskade det som barn men tror det är lite mycket nitrit och annat i, så jag äter inte längre.

Halvdansken
3/10/16, 11:24 AM
#9

I Danmark heter det Hamburgerrygg, och man köper den okokt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
3/10/16, 2:31 PM
#10

#9 är det verkligen samma sak som kassler?  Trodde kassler är just varmrökt rimmad benfri kotlett.

Sindri
3/10/16, 3:59 PM
#11

Är inte hamburgerkött häst i Danmark?

Halvdansken
3/10/16, 5:25 PM
#12

Nä, det är inte hästkött i Danmark 😃.
Från wiki " Hamburgerryg er en udskæring af svin (gris) , der er saltet og røget. Udskæringen er af svinekam eller af svineryggen (det vi i Sverige kallar kotlettrad)Hamburgerryg koges og kan serves som varm ret. Hamburgerryg spises dog også kold som skiveskåret pålæg."

Så det är snarare kallrökt och saltat. Men den ska alltså kokas först. Eller snarare sjudas. Det är när den kokar som den blir torr. Men - ja, det är det vi kallar Kassler.
mina kommentarer i ()

Finns lite olika varianter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
3/10/16, 6:42 PM
#13

#11 Hamburgare var väl hästkött här förr också.

Annons:
DesK
3/10/16, 6:58 PM
#14

Det rökta pålägget hamburgerkött ska vara gjort på hästkött, men är det inte alltid nu för tiden.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TjockaBerta
3/10/16, 7:02 PM
#15

Och kassler är inte kassler heller längre.

>>>Malum domesticum<<<

Honestyisdead
3/10/16, 7:07 PM
#16

#14 Precis.  Det gäller att kolla så det verkligen är hästkött.  Tycker det är gott :)

Upp till toppen
Annons: