Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 1682 ggr
JazzBass
2/23/16, 10:32 PM

Bästa köttfärssåsen?

Köttfärssås tror jag de flesta av oss har ätit till lust och leda, ofta gör vi väl dem dessutom på ungefär likadant vis från gång till gång. Det är ju svårt att misslyckas kapitalt med en köttfärssås, de blir nästan alltid goda, men jag skulle gärna variera mig själv ännu mer än jag gör. Så jag undrar vad Du har för favoritrecept eller 'hemligheter' som får just din köttfärssås att bli fantastisk? Dela med er av de här! Ju mer spännande recept, desto bättre. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Honestyisdead
2/23/16, 10:36 PM
#1

Jag har i rödvin, rivna morötter, mycket vitlök och en nypa socker och låter den puttra länge. Ibland lite kakao.

[rolnor]
2/23/16, 10:38 PM
#2

Självklart ska färsen stekas i omgångar så den inte blir kokt, annars håller jag med om en skvätt vin och lite socker.

vendelay
2/23/16, 10:56 PM
#3

Jag gör på sojafärs och har i bland annat sambal oelek, rivna morötter, vitlök, tomatpuré och spär med tomatkross (köpa eller egna) och vatten. Mums!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2/23/16, 10:58 PM
#4

Jag hade i lite glögg vid jul. Blev gott.

VildaVittra
2/23/16, 11:01 PM
#5

Jag gör min på nötfärs/älgfärs, en klick smör, skivade färska champinjoner, en hackad röd paprika, en hackad gul lök, 3-4 vitlöksklyftor, köttbuljong, tomatpuré, vatten, en skvätt grädde, kanel, salt, peppar och färsk basilika. 🤤

Kanelen är verkligen det som gör såsen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vendelay
2/23/16, 11:04 PM
#6

Ja, såklart! Kanel är ett måste! Grönsaker går ju att variera hur mycket som helst, med paprikor och olika slags lökar och så. Jag brukar ösa på med havregrädde också eller Oatley iFraiche om det inte finns någon grädde hemma. Men kanel är definitivt ett måste 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
JazzBass
2/23/16, 11:04 PM
#7

Den här tråden skulle inte ha uppstått om jag inte hade gjort en köttfärssås tidigare ikväll som jag tyckte blev väldigt god. Inte jätte-originell, men smakrik och god i alla fall. Jag hade som mål att ha i ganska rejält med grönsaker istället för bara en massa kött, och på det viset öka näringsinnehållet och dryga ut färsen. Ungefär så här gjorde jag den:

  • 500g fårfärs

  • ca 50g smör

  • 1 stor gul lök - finhackad

  • 3 ganska små vitlöksklyftor - finhackade

  • 2 selleristjälkar - skivade i ca 3mm tjocka skivor

  • 1 liten frysask tinad och finhackad blandsvamp med kokspadet kvar

  • 1/2 röd paprika - finhackad

  • 2 normalstora morötter - grovrivna

  • 2 tomater -  finhackade

  • 1 msk tomatpuré

  • ca 2 dl grädde

  • ca 1-2 tsk muscovadosocker

  • Torkade örtkryddor (jag använde mejram, salvia och timjan)

  • rödvinsvinäger (1 msk?)

  • chipotletabasco (1/2 tsk?)

  • rökt paprikapulver (sweet, inte hot)

  • salt

  • (svartpeppar)

Smält en del av smöret på medelvärme i en stor traktörpanna. Fräs lök, vitlök och selleri i smöret tills allt mjuknat. Tillsätt svampen, dock ej spadet, och fräs vidare en stund. Skuffa allt fräs åt sidan i pannan, höj värmen, tillsätt resten av smöret och fräs färsen i det. (Undvik att röra för mycket, då blir inget stekt utan snarare kokt, men speciellt mycket stekyta eller karamellisering behövs inte här). Rör ihop, dra ner värmen igen, och tillsätt paprika och morötter. Fräs vidare några minuter. Tillsätt örtkryddorna, ungefär 1-2 tsk totalt och muscovadosockret. Rör sedan ner tomaterna, tomatpurén och svampspadet, och häll på grädde (se upp med mängden, såsen får gärna hållas ganska tjock). Salta tills det är lagom salt, och smaksätt vidare med rökt paprikapulver, svartpeppar (om du vill) och rejält med chipotletabasco. Tillsätt till sist så mycket vinäger att smaken blir fyllig och balanserad. Jag tror att jag använde ungefär en matsked själv, men prova lägga till lite i taget så den inte tar överhand. Klart!

Jag serverade den här köttfärssåsen med al dente-kokt kikärts-tagliatelle som jag hittade i en ekoaffär i stan (riktigt god sort faktiskt!) och lite tärnad Port Salut-ost ovanpå.  Som måltidsdryck blev det en fyllig och god klosteröl med alltför hög alkoholhalt. Riktigt god middag måste jag säga. 🙂 Avnjöt måltiden framför ett avsnitt av Masterchef Australia som gav pricken över i:et. 😃

(Selleri har jag tidigare haft stora aversioner mot, men den skarpa smaken försvinner när man låter den tillagas länge, så om du inte gillar rå selleri, ge gärna den en chans att visa vad den går för i såna här rätter. Passar utmärkt och ger bra buljongsmak).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2/23/16, 11:14 PM
#8

Vad snabbt det kom en massa intressanta varianter!

Låter absolut intressant att ha i kakao, det har jag aldrig provat i nån kötträtt. Kanel har jag haft i ibland, det blir lite nordafrikansk touch på det hela så (inbillar jag mig). Glögg var kanske det mest otippade hittills, men vid närmare eftertanke tror jag absolut det också kan funka om man ser upp med sötman.

Keep 'em coming! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2/24/16, 9:03 AM
#9

Sjukt lång lista ingredienser i receptet jag skrev förresten. Det kändes inte alls så omständligt som det ser ut. Det tog nog lika lång tid att återkalla receptet ur minnet och skriva ner det, som det tog att göra hela satsen. Lipar 

En annan variant jag gillar är en italienskinspirerad version med strimlade soltorkade tomater, oliver, salami, diverse örter, och fetaost som läggs till på slutet. Kanske lite rödvin också. Om inte nån annanstans så i glaset åtminstone. 😃

En helt enkel köttfärssås med lök, vitlök, krossade tomater av bra kvalitet och färska örter är aldrig fel det heller. Uttrycket "Less is more" stämmer ofta.

Fårfärs tycker jag för övrigt ger väldigt god köttfärssås. Får är smakrikare än lamm (får smakar inte det minsta ull om fåret har slaktats på rätt vis) och har ofta en hög fetthalt som håller köttet saftigt. Vad fettsnål färs fungerar till har jag ännu inte förstått. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

skruttelutt
2/24/16, 7:32 PM
#10

Såhär trist recept har jag:
2 finhackade gullökar
2 vitlöksklyftor
500g nötfärs
2msk tomatpuré
2-3msk sweet chilisauce
krossade tomater med basilika
svartpeppar, lite vitpeppar

Efter att ha läst denna tråden blev det annat recept och kanel i köttfärssåsen idag. :) Riktigt bra! Har aldrig haft kanel i matlagning, bara i bakning.

Anterrabae
2/25/16, 11:14 AM
#11

Blandfärs, gul lök, massor med grönsaker - senast hade jag morot, vitkål, kålrot. Selleri och grön paprika. Tomatpuré, ett par burkar hela konc tomater som jag grovhackade. Champinjoner. Oregano, timjan, lagerblad, svartpeppar, hemkokt buljong, och rött vin. Salt svartpeppar. Strimlad purjo och massa vitlök precis innan servering. Sen drygar jag gärna ut med någon form av baljväxter oxå. Men det gillar inte dottern. ;) Sen får det koka ihop länge!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

TjockaBerta
2/26/16, 3:59 PM
#12

Jag har inget recept. Det blir vad som finns i grönsakslådan förutom köttfärs, lök och vitlök.

>>>Malum domesticum<<<

Maria
2/27/16, 12:04 PM
#13

#12 Det är ungefär som jag gör också😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Anterrabae
2/27/16, 1:51 PM
#14

#12, #13 och jag också :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

TjockaBerta
2/27/16, 5:22 PM
#15

😃jag brukar kalla köttfärssås för grönsakernas pytt i panna

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: