Annons:
Etikettfågel
Läst 1386 ggr
Skitgalen
2016-02-16 14:20

Kyckling till caesarsallad?

Jag älskar caesarsallad men jag köper alltid färdiggjord vilket kostar en hel del pengar, så igår kom jag på att jag ska börja göra min egen men jag hittar inget gott eller bra recept så jag undrar om det finns någon här som har bra tips på hur jag ska tillaga kycklingen, hur ska jag krydda den osv?  Resten kan jag nog fixa själv.

Annons:
Vixxen
2016-02-16 14:29
#1

Har ett superrecept! Skickar PM till dig sen!

OlgaMaria
2016-02-16 14:31
#2

Bryn kycklingfileer i en stekpanna med smör. På med salt och peppar. In i ugnen på 225 grader tills kycklingen är klar (innertemp 70 grader). Sen skivar du upp den.

Tycker det räcker bra med salt, peppar och smör till detta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Skitgalen
2016-02-16 15:03
#3

#1 Åh va snällt, gör gärna det!

#2 Tack ska du ha! Jag skriver upp detta :)

Anterrabae
2016-02-16 15:27
#4

Jag strimlar kycklingen, steker den i smör och olivolja. Med grillkrydda - vitlök och örter, samt peppar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
2016-02-16 16:48
#5

Det viktigaste för bra resultat, alltså saftiga kycklingbitar som smälter i munnen, är att undvika steka filéerna för länge, samt att se till att de är rumstempererade när man börjar steka. Själv föredrar jag att steka först och skiva sen, då jag tycker man får bättre koll på stekgraden då. Kycklingfilé får ju inte vara understekt heller, men när man delar dem efter stekningen ser man ju hur dom ser ut, och om de behöver stekas längre. När ingenting är rödrosa i snittytan längre utan köttet är vitt och saften är klar är kycklingen genomstekt. All stektid efter att denna punkt är nådd kör köttet torrare och trådigare. 

Ugnstipset som OlgaMaria ger i #2 är utmärkt, men det gäller främst fullstora, hela kycklingfiléer. Jag använder själv mest de filéer som är lite tunnare skurna, ca 1-1½ cm tjocka. De behöver man endast steka, och snabbt går det. 🙂

En riktigt god marinad för kyckling gör man lätt på olja, vitlök, ingefära, chili och salt eller sojasås. Kanske en skvätt vinäger också, t.ex. ris- eller  vitvinsvinäger, eller citronjuice. Lite gurkmeja (eller vanligt currypulver) ger en trevlig gul färg åt det hela. Smaka av blandningen innan du lägger i kycklingen, sältan ska vara tydlig och smakar blandningen gott, blir också kycklingen god. Låt filéerna marineras i röran i rumstemperatur tills kycklingen är rumstempererad, och stek filéerna sedan. Gärna ändå så att filéerna hunnit marineras en timme eller så.

Som marineringsolja använde jag tidigare mest olivolja, men då filéerna oftast är kylskåpskalla när jag ska börja marinera dem så använder jag numera oftast nån annan olja, t.ex. raps, som inte stelnar vid kontakt med de kalla filéerna. Urtekram har också en ekologisk solrosolja speciellt gjord för stekning och fritering, som till fettsyresammansättningen dessutom är klart bättre än vanlig solrosolja (mycket mindre fleromättade omega 6-fetter och mer enkelomättade). Kan varmt rekommendera den.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Vixxen
2016-02-17 19:04
#6

Lägger in receptet här om någon annan vill prova! JazzBazz har helt rätt i att det gäller att få kycklingen saftig!

4 personer

500 g kycklingbröstfilé, 1 msk fransk senap, grovriven parmesan, salt & peppar, margarin till stekning

Dresing: 1 äggula, 1 pressad vitlöksklyfta, 2 mosade sardeller, 1 tsk fransk senap, 1 msk vitvinsvinäger, 4 msk majsolja, 2 msk vatten, ½ dl finriven parmesan, svartpeppar

Sallad: 3-4 skivor vitt bröd, 1-2 msk olja, 1 vitlöksklyfta, 1-2 huvuden med Roman- eller grönsallad

Bred på ett tunt lager senap på kycklingen, Rulla kycklingen i parmesan, Skär ev. ett snitt i filén och lägg i fyllning av senap & parmesan, Bryn kycklingen i matfettet i stekpanna, salta och peppra, Skiva kycklingen

Dressing: Blanda äggula, vitlök, sardeller, senap och vinäger. Vispa i oljan droppvis. Rör i vatten och ost. Smaka av med peppar.

Skär brödet i tärningar, Stek dem i olivolja och pressa över vitlök

Lägg upp salladen på ett stort fat eller direkt på tallrikar, Lägg på kyckling och ringla över dressingen, Strö brödkrutongerna över salladen! Smaklig måltid!

Annons:
JazzBass
2016-02-17 22:41
#7

#6 - Det där låter rejält gott! Tack för att du delar med dig av receptet. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: