Annons:
Etikettmatprat
Läst 952 ggr
JazzBass
2016-02-09 11:57

Bloggtips: Taffel.se

Hej!

Tänkte tipsa alla matglada här om den svenska matbloggen Taffel.se. Jag hittade den i höstas strax efter att den blåsts till liv igen efter några år i dvala. Allt gammalt material finns kvar, och några av Sveriges bästa matskribenter bloggar där. Jag är helt såld på den,  och har fått massvis med inspiration därifrån.  Himmelriket för en matnörd som jag. 🙂

 I helgen blev det t.ex. fastlagsbullar(* med en fyllning bestående av bland annat mandelmassa och blåbär. En rätt otippad men väldigt god kombination måste jag säga, som jag knappast hade kommit på själv.

Vet nån förresten vad Taffel betyder? Fram tills jag såg den här bloggen var Taffel endast namnet på det vanligaste chips- och snacksmärket i Finland. 🙂

(* Bland annat eftersom "semla"här i Svenskfinland används i betydelsen "fralla" så föredrar jag använda det gamla ordet fastlagsbulle istället. (Gissa förresten vad en finlandssvensk möts av för blickar när hon i Sverige beställer en köttbullssemla. 😃 Det lär ha hänt).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Tjeja
2016-02-09 12:26
#1

För mig är taffel ett piano/flygel-liknande instrument och blev väldigt förvånad när jag trillade in här från Nya inlägg på i fokus pch får läsa ett inlägg om mat! Ha ha hi hi. ;-p 😄

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JazzBass
2016-02-09 12:46
#2

Jag är rätt insatt i musik, men det hade jag ingen aning om förrän jag efter inlägget ovan googlade på betydelsen. 😛

Nu vet jag att taffel betyder både det du skrev och "festbord, gästabudsbord; festmåltid, måltid, spisning". Och förstås det finska chipsmärket. 😉

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tjeja
2016-02-09 13:02
#3

Nu lärde jag mig något nytt också så då är vi två! 😊 Där ser man! Man lär sig tydligen så länge man lever som det ju heter! :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JazzBass
2016-05-24 21:41
#4

Lyfter upp det här inlägget. Såg igår på Facebook att Lisa Förare Winbladh som driver sajten ifråga önskade att fler skulle dela Taffels inlägg, för att öka besökarantalet. Lät som hon uttryckte en viss oro för sajtens framtid. För mig är den en väldig inspirationskälla och man lär sig nånting nytt varje gång man är inne där och läser bland bloggposterna och recepten, plus att texterna är väldigt underhållande i sig. 🙂 Gilla dem gärna på Facebook så blir ni uppdaterade om nya inlägg!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2016-05-25 06:42
#5

Taffel är en helt underbar blogg, som jag har läst i omgångar. Lisa Förare Winbladh är hur trevlig och rolig som helst 🙂 Så bäst att följa dem på Facebook också.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2016-05-25 11:49
#6

Håller helt med! Mycket humor i hennes texter. 🙂Anders Johansson som också bloggar på taffel numera har också lite liknande skrivstil, riktigt roligt att läsa inläggen även om man inte är intresserad av receptet ifråga. Fast det är jag ändå oftast. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: