Annons:
Etikettfågel
Läst 2288 ggr
Madelone
2/2/16, 8:42 PM

Buljong på resterna från grilad kyckling?

Hej.

I morgon tänkte jag testa att laga en hel kyckling för första gången någonsin.. Och jag har även funderat länge på att testa att göra egen buljong någon gång. Och kom precis och fundera på om man kan koka kycklingbuljong på benresterna och det från den grillade kycklingen.. Är det någon som vet om det går och om det blir bra?

Annons:
DesK
2/2/16, 8:56 PM
#1

Det går bra att koka buljong på överblivna ben, brosk mm. Blanda dock gärna med några fler saker, t ex en kokhöna eller en färsk eller rimmad fläsklägg, rotsaker och lök. Tänk också på att tillsätta någon syra, vin, vinäger eller citron. Berätta gärna här hur du gjorde och vad du tycker om resultatet🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

parsley
2/3/16, 10:36 AM
#2

Jag brukar koka buljong av kycklingskrov. Kryddning beror på vad som finns hemma. Har man tillagat kycklingen så ger även den kryddningen smak åt buljongen.  För att få ut mesta möjliga av benen, så kan man ha i lite äppelcidervinäger också, ca 1/2 dl per liter vatten. Vanligtvis kokar jag buljong i en slow-cocker. Gillar man långkok och buljong, så kan en sådan vara en bra investering.  Krossade äggskal brukar få följa med i buljongkoket också. Det låter lite äckligt, men jag tror att de ger en del extra mineraler.

Här är några recept man kan utgå från

http://www.icakuriren.se/artiklar/mat-dryck/20150109/gor-egen-kycklingbuljong

https://www.coop.se/recept--mat/recept/k/kycklingfond/

Även Birgitta Höglund har ett antal fonder eller buljonger på sin blogg. Om du testar att söka på Höglund + fond eller Höglund + buljong, så hittar du ett antal.

Anterrabae
2/4/16, 12:14 AM
#3

Jag, kokkar gärna mycket när jag nu gör. Så jag brukar spara ben brosk och skinn (om det inte äts upp) i frysen, och tar fram när jag har lagom. Det går alldeles utmärkt att koka på resterna efter kyckling. Men för en djupare smak är det bra att få med något med märg, som DesK sa, fläsklägg, höns ellet märgen kanske. Det går utan också. Då behövs mer grönsaker. Selleri, morötter, purjo, persilja och lagerblad ger en bra bas :) och syra så klart. (Syran gör mineralerna tillgängliga i buljongen) En artikel i ämnet :) http://kost.ifokus.se/articles/529384638e0e7427a600110f-koka-egen-buljong-ar-enkelt-gott-och-billigt?discussions-1

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

oh-la
2/4/16, 3:38 PM
#4

Jag brukar koka buljong på kycklingskrov, men även hel kyckling. Blir en fantastisk bas till soppa med rödcurry och kokosmjölk. Brukar inte använda extra märg, eller höna utan bara skrovet, två gula lökar, två stora morötter, ett par klyftor vitlök, saft från en lime eller citron samt en apelsin, salt, en matsked tomatpuré, vitpepparkorn, lagerblad och limeblad. Chilin och limeblad kan uteslutas beroende på vad man vill ha fonden till. Brukat dela skrovet grovt, dela större ben som lårben och "trycka till" bröstkorg så det knäcks. Använder jag en hel kyckling lägger jag den hel i grytan och låter den koka klar med grönsakerna (ca 20-30 minuter) därefter rensar jag skrovet, delar det och ner i grytan igen. I med grönsakerna i en gryta med lite olja och fräs. I med skrovet (eller hela kycklingen) och fräs med grönsakerna. På med vatten, lime/apelsinsaft och de torra kryddorna så det täcker. Låt puttra i ett par timmar under lock. Ta upp skrovet och grönsakerna med hålslev eller sila bort dem. Tryck ur all buljong ur resterna. I med buljongen i grytan igen och reducera till 1/3. När jag har gjort det brukar jag hälla över fonden i en skål, i med ny olja i grytan och fräs rödcurry efter smak tills oljan får en röd färg. I med en burk kokosmjölk och fonden. Smaka av med fisksås till rätt sälta. Ha eventuellt i ett par limeblad till och låta puttra med i 5 minuter. Skär under tiden grönsaker i mindre bitat. Jag brukar använda broccoli, röd lök, och blomkål. Har du kokat hela kycklingen delar du köttet du rensat av i mindre delar. Dela risnudlar i mindre bitar och ha ner allt i soppan tillsammans med lite thaibasilika. Nudlarna tar lika lång tid som grönsakerna att bli klara. Tänk dock på att vissa grönsaker, som paprika eller sockerärtor, blir bäst om man vänder i precis på slutet. Ta av från plattan när nudlarna är klara och strö över lite cashewnötter. Servera med en klyfta lime.

Madelone
2/12/16, 9:48 PM
#5

Jag måste testa det någon gång.. Blev inte av denna gången då sambon han länga det när jag inte såg det. :(

Upp till toppen
Annons: