Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1416 ggr
[Älskamig]
1/26/16, 5:10 PM

Tips på superbillig men bra mat!

Hej på er!🙂
Jag behöver lite tips på billig mat, då jag denna månaden inte vill handla upp för alla 1000 kr som jag har kvar att röra mig med denna månaden…. Vissa veckor kan jag tänka mig att handla lite dyrare, än vissa andra, men behöver nu tips på vad jag kan köpa!

Jag äter inget kött och inga mjölkprodukter… Äter heller ingen fisk! Ge mig tips på allt som går… 

Tack :D
(Liknande inlägg finns även på vegan.ifokus)

Annons:
RobinEH
1/26/16, 5:14 PM
#1

Nu blir jag konfunderad. Februari månad börjar kommande måndag. Menar du att du efterfrågar mat för 6 dagar (inkl idag) under 1000kr? För det är ju inte svårt att lyckas med 😎

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Kallaterrier
1/26/16, 5:14 PM
#2

Vegetariskt chili med lök, vitlök, riven morot och riven rotselleri, förpackning tomat, så mycket bönor man vill ha, färsk chili, olika torkade chilipuder, lite kanel, spiskummin och koriander. Funkar bra att frysa in så man kan göra en stor sats. Bröd eller ris eller vad du vill ha till.

Tjeja
1/26/16, 5:15 PM
#3

Ris och bönor eller linse kan man laga och krydda på massor av olika vis och rätter men är både billigt nyttigt o proteinrikt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Älskamig]
1/26/16, 5:18 PM
#4

Åh, det låter jättesmarrigt och kan bli mat för en vecka om man gör rejäl sats! 🙂 Oftast behöver jag inte ens laga större måltider om vardagarna, då jag äter bra mat under dagen… har ni tips på liet kvällsmåltider? 🙂

cookies1994
1/26/16, 5:26 PM
#5

undrar samma som #1

[Älskamig]
1/26/16, 5:31 PM
#6

Jag fick pengar i måndags utav mina föräldrar (är student och får 1000 kr varje månad av dem). De pengarna ska räcka till hela februari ut! 🙂

Annons:
cookies1994
1/26/16, 5:32 PM
#7

#6 Jaha då förstår jag!

Ghosthunter
1/26/16, 5:33 PM
#8

Jösses, själv tror jag inte jag äter för 1000 spänn på en hel månad😮

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

TjockaBerta
1/26/16, 6:00 PM
#9

När jag hade ont om pengar, och fortfarande, köper jag en säck potatis, 5/10 kg. Det går att variera i oändlighet och kostar inte så många kronor.

>>>Malum domesticum<<<

[Älskamig]
1/26/16, 6:06 PM
#10

Det ska jag göra :) Tack!

Honestyisdead
1/26/16, 6:21 PM
#11

#8 Jag handlar lätt för 1000 kr per vecka. Och jag äter själv ;)

[Älskamig]
1/26/16, 6:27 PM
#12

#11: Wow, hur lyckas du? Ge mig alla tips.

Honestyisdead
1/26/16, 6:30 PM
#13

#12 1000 kr per vecka.

Annons:
[Älskamig]
1/26/16, 6:31 PM
#14

#13: Jaha, du ändrade om där.. 😃

cookies1994
1/26/16, 7:17 PM
#15

#13 hur blir det så mycket pengar för dig per vecka? jag handlar också ganska dyrt gällande mat:p

Ghosthunter
1/26/16, 7:23 PM
#16

Herre min skapare….1000 i veckan?😮äter ni lunch på lyxrestauranger😂Jag kan äta mycket för 1000 spänn i månaden!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

cookies1994
1/26/16, 7:33 PM
#17

Jag har för mig att en vanlig kostnad per månad för en person i ett hushåll i Sverige ligger på runt 1900 kronor men jag kan ha fel, jag köper säkert för mer än 1900 kronor men bor också med min sambo och jag köper ganska mycket jag prioriterar mat och sånt och köper  oftast inte så mycket annat som skulle kostat pengar då jag inte är så intresserad

Honestyisdead
1/26/16, 7:39 PM
#18

#16 köper ganska dyr mat(restaurang inye inräknat i den summan). Hade klarat mig på mindre men aldrig 1000 kr på en månad.

[Älskamig]
1/26/16, 7:51 PM
#19

Jag är ju som sagt student och har inte några möjligheter för mer pengar.. Söker jobb och liknande ,men inte fått något än :P

cookies1994
1/26/16, 8:13 PM
#20

#19 Men man kan klara sig bra på 1000 kronor i månaden om man väljer rätt och ekonomiskt :)

Annons:
[Älskamig]
1/26/16, 8:19 PM
#21

#20: Ja, och det var därför jag tänkte höra om lite tips :)

cookies1994
1/26/16, 8:29 PM
#22

#21 Ja du får ju det ;)

[WickedAlly]
1/27/16, 8:56 AM
#23

Många sorters grönsakssoppor är billigt och nyttigt. Broccoli, tomat, morot, lök (!!). En bit bröd till, kanske lite pasta i :)

Achatina
2/4/16, 5:11 AM
#24

Om du har typ nära till hästgårdar och sådant så brukar de har koll på folk som säljer fodermorötter. Vilket brukar vara ett nät av ~10-20kg morötter för max 20-30kr. De blir ganska snabbt dåliga men om du har en frys så kan du ju laga mat på de och frysa in matlådor. 

Annars så köp hem massa torrvaror som linser, bönor och så vidare och blötlägg och koka själv. Följ förpackningarnas instruktioner om portionsstorlek. Köp havregryn och gör havregrynsgröt till frukost. Gröt kan även stekas (har inte lyckats med det själv dock :p). 

Om du äter ägg (så finns billig pasta) eller något mer mättande med äggnudlar som man köper i storpack, portionsförpackat och blandar ut med grönsaker man gillar och har tillgång till.

[TanatosNyx]
2/11/16, 12:52 AM
#25

#24 Och lagar man inte mat på allt så går det alltid att förvälla och förvara i frysen :)

tlover
2/11/16, 10:01 PM
#26

Handla efter säsong, tex nu är det ju till största delen kål, rotsaker och lök som gäller.

Om proteindelen är torkade bönor, linser och/eller ärter så blir det också billigt (du kan koka ett helt paket åt gången och frysa in portionsförpackningar om du har stor gryta och frys).

kolhydratsmässigt så är potatis ofta billigt, även ris… de flesta klassiskerna är väl billiga. (dvs skippa quinoa och annat dyrt).

Gör växtmjölk och växtgrädde istället för att köpa, baka istället för att köpa färdigt bröd, gör egen tofu istället för att köpa etc

Köp storpack av torrvaror, de håller sig längre än bäst före, men gör inköpen lite utspritt annars blir det ändå dyrt.

Kolla vad du har i skåpen, dyr mat som redan är köpt är ju billigare än att köpa billig mat.

När våren, sommaren och hösten kommer så far ut i skogen och plocka ätbart.

Exempel på billig mat är, böngryta, linsgryta, bönbollar/biffar, piroger, paj (går att göra egen "stanning"), soppor (tex löksoppa el ärtsoppa) etc.

Jag och min man har tillsammans klarat oss på under 1000:- (på sommaren har det hänt att vi klarat oss under 500:-)

l'm back

Upp till toppen
Annons: