Annons:
Etikettmatprat
Läst 820 ggr
_Fisken
2016-01-17 11:52

Frukosttips

Hejsan. Ville fråga er om lämpliga frukostar som kan stekas.  Att steka ett par ägg som man rör ihop (scrambled?) och sen käkar på morgonen är bra. Det är varmt och är skapligt bra mättande. Men jag gillar inte överkonsumtion av en speciell ingrediens. Jag också vill komma ifrån dessa smörgåsar som jag inte mår bra av men att bara äta ägg varje morgon känns inte optimalt.
Därför undrar jag om ni kan ge förslag på nån grönsaks/bön/ärt-smet man kan lagra i kylskåpet och sen på morgonen ta en slev o ha i stekpannan.

Annons:
amandatherese
2016-01-17 19:36
#1

Bananpannkaka? :) Ta ett ägg och mixa ihop med en mogen banan, stek i smör och servera med tillexempel färska bär :)

_Fisken
2016-01-17 20:39
#2

Det låter ju som en möjlighet. Jag kanske är ändå ute efter nåt mer "robust" med kanske linser etc. iblandat. Frågan är om "all gucka" ska röras ihop med nåt "sammanhållande"…inte vet jag.  :-)

amandatherese
2016-01-17 21:41
#3

Hm, har faktiskt aldrig provat något mer robust till frukost. Jag äter nästan alltid gröt :)

_Fisken
2016-01-17 22:13
#4

Ja, gröt är ju faktiskt inte dumt det heller. Men vill undvika mjölken o kladdet. Praktiska-jag vill sleva upp nåt i stekpannan o äta varmt under arb.mornar. När man gör hamburgare så har man ju i vetemjöl för att få lite konsistens på den. Kanske även i denna mix också?
Om man kör grönsaker i en mixer så det blir lite halvgrovt och sen har i "nåt" så kanske man kan steka upp det sen. De grönsaker som man gör i mixern ska nog förkokas först - eller efter. Vet ej. Men jag måste testa. Men ville ha lite idéer om förslag på grönsaker. Sallad går ju inte!! Men bönor, linser, kål bla bla.  Givetvis ska det kryddas - med "nåt".  Det är en massa "nåt" men skam den som ger sig.

JazzBass
2016-01-18 13:25
#5

Vita (eller andra) bönor i tomatsås? Gott tillsammans med t.ex. stekta champinjoner, tomater, kvalitetskorv och bacon. Och äggröra förstås. De färdiga burkarna med vita bönor i tomatsås brukar vara väldigt söta (uppemot 10% socker), så jag rekommenderar att göra tomatsåsen själv. Man behöver inte mycket mer än en burk tomatkross av bra kvalitet, lite lök/vitlök som man fräser lätt först, samt salt, cayennepeppar och eventuellt lite extra sötning av nåt slag. Inget hindrar en heller från att hacka ner lite paprika också. Grön funkar kanske bäst, blir lite salsa-aktigt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

_Fisken
2016-01-18 13:44
#6

Det låter som en väg att gå. Det kan man göra en stor laddning av och sen ta av på mornarna (och även mellanmål).  Färska champinjoner som man steker upp är ju supergott.
Fördelen med smörgås att det är så lättillgängligt. Jag vill nämligen kopiera den "enkelheten". Det är först då jag använder nåt under en längre tid. Sen är jag inte alls noga med vad jag stoppar i mig. Bara det är näring och hyfsat med kalorier och har smak.

Annons:
Upp till toppen
Annons: