Råd & tips

Ta bort grönsakssmaken från grönsaker?

2016-01-13 21:59 #0 av: Cindy S

Jag ska börja med LCHF(eller gå i den riktningen i alla fall) och få bort ris, pasta och potatis(så långt jag har råd). Så vad föreslår ni att jag gör för att lura min kropp att äta grönsaker?

Jag har prövat ostronsås på wokade grönsaker och har aldrig fått i mig så mycket grönsaker på samma gång förut. Underbar smak, men är förmodligen onyttig bara för det. Två steg framåt, ett steg bakåt.

Något annat jag kan dränka grönsaker i? Kryddor, nyttiga såser?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Anmäl
2016-01-13 22:02 #1 av: Zepp

Vinägrett?

http://www.spisa.nu/3.10010/recept/vinagrett-grundrecept/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-01-13 22:02 #2 av: Delvoriah

Chili dränker allt, det är bara att ta tillräckligt mycket! :D
Och grädde.

Anmäl
2016-01-13 22:06 #3 av: Duck Lord

Fundera om itrim kan vara något för dig

Anmäl
2016-01-13 22:14 #4 av: Annielle

Gott med olivolja vitlök och svartpeppar på tycker jag....

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2016-01-13 22:18 #5 av: [GråHäxa]

Jag brukar steka upp broccoli med salt och peppar, pressad vitlök, paprikapulver, grillkrydda, cayennepeppar, chili eller vad jag nu har hemma. Det blir väldigt gott och smakar inte så mycket broccoli längre :)

Anmäl
2016-01-13 23:45 #6 av: Anterrabae

Sesamolja/tahini, vitlök och lime. Sååå gott.

Annars är riven blomkål en bra ersättning för ris och bulgur och liknande.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2016-01-14 18:10 #7 av: Kallaterrier

Vitlök, rivet citronskal och persilja tillsammans med olivolja tycker jag är en bra smaksättning till många grön- och rotsaker. Är man sugen på att få lite asiatisk sväng på det hela  fungerar vitlök, färsk ingefära och chili bra.

Anmäl
2016-01-14 18:24 #8 av: Zepp

Vitlökssmör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-01-24 10:32 #9 av: Sisselie

Gurkmeja, koriander och ingefära kan man ha mycket av, tillsammans med salt och peppar givetvis. Koka grönsakerna först, häll sen på olja och kryddor och låt kryddorna steka in lite.

Anmäl
2016-01-25 00:18 #10 av: Hera

#9 Gurkmeja smakar väl inget? Jag har aldrig känt det.

Anmäl
2016-01-25 07:41 #11 av: Anterrabae

#10 jo, i högre doser. Påminner en hel del om torkad ingefära, men inte lika stark, och betydligt beskare. Då pratar vi torkad, mald gurkmeja. Färsk är den ännu mer lik ingefära. Med hetta, utan att vara speciellt stark.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.