Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 895 ggr
Anterrabae
2016-01-12 17:51

Gjutjärnspannan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså, jag bara älskar gjutjärn! Särskillt när det är nyiordninggjort. Glömde ta förebild, men när jag började Var pannan grådassig, flammig och såg "sönderstekt" ut.. En sån typisk, uttorkad, som allt fastnade i. Jag älskar när man kan spegla sig i sin gjutjärnspanna ;) ^^

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Tant Grön
2016-01-12 17:56
#1

👍

Candela
2016-01-12 17:56
#2

Hur brukar du göra när du "gör i ordning" den, utöver att smörja in med olja? Gör du någon grovrengöring?

Anterrabae
2016-01-12 20:40
#3

Om den rostat eller har inbränd mat så diskar jag den med hetvatten och svinto. Eller låter koka med maskindiskmedel och vatten. Så att skiten på ytan lossnar. Sen bränner jag ur den med salt. Det ska poppa och knäppa om saltet. I denna pannan blev saltet färgat av brunt, grå-svart och rött. Sånt som saltet sög ur järnets porer. Sen smörjer jag med neutral olja och steker in på låg värme. Beroende på hur uttorkad pannan är kan det behövas flera omgångar. Och om man sen vill ha en mer bestående yta kan man bränna in oljan. Då smörjer man pannan och ställer den i maxad ugn på grill i 20-30 min. Då bränner oljan fast och ger en skyddande yta, där få saker fäster.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: