Annons:
Etikettmatprat
Läst 11389 ggr
cookies1994
1/4/16, 1:42 AM

smaksätta äggnudlar?

Jag har köpt äggnudlar, alltså såna där man inte får någon smakpåse till. Jag skulle vilja smaksätta dem på något sätt eller göra någon slags nudelsoppa, har ni några tips?

Annons:
Ambrose
1/4/16, 1:47 AM
#1

För 1-2 portioner. ca. 20min tillagningstid.

Strimla 1 gullök, 1/2 purjolök, 1/2paprika och 1kyckling. Fräs i hög kastrull tills kycklingen är genomkokt. Går fortare än man tror.

Krydda med svartpeppar och cayennepeppar efter smak.

Häll på ca 7-8dl vatten. Koka upp.

I med nudlarna och 1-2 kycklingbuljongkuber.

Låt koka tills nudlarna är klara. Häll upp i skål och njut :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

cookies1994
1/4/16, 1:50 AM
#2

#1 Tack för tips, är lakto ovo vegetarian men kan ta kött recept för jag kan ändra receptet lite så det blir utan kött 🙂

tar gärna fler tips, gärna enkla tips också för mig som är lat😃

Cireea
1/4/16, 2:35 AM
#3

Ramen är ju det bästa alternativet, enligt mitt tycke. 🙂

Koka nudlarna tillsammans med vatten, valfri buljongtärning (grönsaksbuljong kan ju vara ett alternativ) och sedan lite olika kryddor såsom salt, peppar, vitlökspulver och kanske lite chiliflakes. Jag brukar tillsätta lite ostronsås men jag vet inte om det är uteslutet för din del? (Detta kan ju dock skippas, det är bara något som jag personligen gillar). 

Tillsätt grönsaker av eget val, själv brukar jag ofta göra Ramen med exempelvis purjolök, rivna morötter, färska champinjoner, vattenkastanjer, blomkål, broccoli och sallad (dock inte isbergssallad men det är ju upp till var och en). Man kan tillsätta ägg och hela minimajs som finns på burk om man vill det 🙂 Det är ju bara fantasin som sätter stop.👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

tlover
1/4/16, 6:49 AM
#4

När jag gör nudelsoppa så brukar jag använda torkad svamp för att ge buljongen mer smak och det brukar jag ha i även om jag lagar helt veganskt (oftast är det däremot ovo-veg då jag gillar att ha kokt ägg till).

Min buljong gör jag på grönsaksbuljong, ingefära (färsk eller torkad beroende på vad jag har), torkad svamp, sojasås och sist men inte minst sesamolja.

Grönsaker och "protein" beror på vad jag har hemma och avd som är i säsong.

Ska det vara torkad svamp i ska den koka ett tag annars så behöver buljongen bara koka upp. och sen hällas över en tallrik med grönsaker och "protein".

l'm back

Upp till toppen
Annons: