Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1301 ggr
Soleii
2015-12-22 14:01

Färska sillfiléer?

Halloj! Efter ett recept jag fått av pappa testade jag i förrgår på att lägga in egen brantevikssill på färska sillfiléer. Men idag när jag googlade runt såg jag att man rekommenderas att frysa in sillfiléerna ett dygn innan man vattnar ur dem för att ta kål påvev parasiter och detta hade jag ingen aning om! Stod inget om det i receptet heller… Jag vet inte om fisken hade varit fryst i affären heller. Sillen står i detta nu och myser till sig i sin branteviksblandning och jag ville ju gärna ha den färdig innan julafton :) Vågar man äta trots att jag inte fryste sillen innan? Jag trodde nämligen att ättikslagen tog död på farliga bakterier osv.

Annons:
[Outlawly]
2015-12-22 14:16
#1

Den sillen brukar oftast ligga i en förlag i typ 1 dag. 

Och då behöver man inte frysa sillen. Den första dagens lag, “tillagar” fisken och vattnar ur den, så den är färdig att lägga in.

Maria
2015-12-22 15:42
#2

Jag hänger inte riktigt med?

Menar du färska sillfileér eller saltad sill eftersom du ska vattna ur den?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soleii
2015-12-22 16:15
#3

#1 precis, tänkte också att den här förlagen väl liksom tillagar den på något sätt :) tack! #2 färska sillfiléer, som jag själv skinnat och sedan lagt i en ättikslag i ett dygn för att vattna ur dem, och sen låtit rinba av för att sist lägga dem i själva smaksättningen :)

Maria
2015-12-22 16:21
#4

#3 Jag fattar fortfarande inte.🤪

Man kan väl inte vattna ur färska sillfileér eller? Det är ju saltad sill man vattnar ur för att den inte ska vara så ettersalt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Outlawly]
2015-12-22 20:42
#5

Det liknar väl att vattna ur. När man låter det ligga ett dygn. Oavsett så dör oranismerna av den första lagen så frysning behövs inte

Soleii
2015-12-23 01:13
#6

#4 hehe, man lägger sillfiléerna i en salt ättikslag som liksom drar ut vattnet ut sillfiléerna, på så sätt blir de liksom "tillagade" och får den där grå färgen som inlagd sill har :) Men gott att höra #5, hade varit trist att slänga för den saken :)

Annons:
Maria
2015-12-23 08:42
#7

#6 Aha, då fattar jag äntligen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: