Annons:
Etikettmatprat
Läst 1076 ggr
Honestyisdead
12/7/15, 10:07 AM

Julbordet

Vad är ett måste för dig på julbordet? 

Vad kommer du göra för rätter från grunden?

Annons:
Maria
12/7/15, 10:20 AM
#1

Sillsallad, kålsallad, inlagd strömming, äggost, gravad lax och rökt ål.

Det är väl de sakerna jag tycker bäst om och de gör vi också själva förutom ålen som köps färdig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
12/7/15, 10:22 AM
#2

För mig är Janssons,  gravad lax och hemgjord julkorv viktigast!

Kommer fixa detta själv. Samt julskinkan som jag steker i ugn och inte kokar.

Maria
12/7/15, 10:25 AM
#3

#2 Skinka har vi så klart också och jag gör som min mamma gjorde😉 kokar den och sedan griljerar i ugnen.

Korv har vi gjort en gång och aldrig mer. Vilket söl haha

Förr om åren hade vi gigantiska julbord med allt hemmalagat och vi började redan dagen innan med alla förberedelser.

Nu har vi minimerat så mycket det går.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JazzBass
12/7/15, 2:42 PM
#4

Det kallskurna gillar jag klart bäst, med betoning på fisk: gravad och/eller kallrökt lax, laxrom, minst tre-fyra olika sill/strömmingsinläggningar och en saftig skärgårdslimpa. I år är första julen jag/vi firar hemma istället för hos den äldre generationen, och jag funderar på att bl.a. göra nån sorts salt moussetårta med kallrökt lax osv. Och leverpastej.

Julskinkan är väldigt god när den fortfarande är ugnsvarm, men sedan brukar den övergå till att bara vara torr och jobbig när det är dags för julmiddagen. Tips för hur man undviker det tas gärna emot, jag vill ha en julskinka som smälter i munnen liksom perfekt tillagad entrecote/kassler helst ännu en vecka efter tillredningen. 😛

På det finska julbordet som jag är mest bekant med finns det en massa andra saker också, som kålrotslåda, morotslåda, potatislåda, köttbullar, prinskorvar, rullsylta och hos vissa även lutfisk. Jag hör till de få som faktiskt gillar det sistnämnda; fammos lutfisk med potatis, bechamelsås och kryddpeppar som man mal direkt över maten har jag bara goda minnen av. 🙂 Hellre en saftig lutfisk än torr skinka i för tjocka skivor. Eller torra köttbullar för den delen. Maten ska vara saftig och smälta i munnen tycker jag. Få se vad jag komponerar ihop för slutlig meny, men helt klart kommer jag sikta på att prioritera smak mer än traditionsenlighet. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

fridaas
12/7/15, 8:23 PM
#5

Köttbullar, skinka, potatisgratäng och sallad är ett måste för mig.
Köttbullarna görs själv av egenskjutet vilt eller ptja skjutet av sambon åtminsone. Potatisgratängen gör vi själva också medan skinkan köps färdigkokt, det enda är att vi griljerar den själva.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Intehärutandär
12/8/15, 1:37 AM
#6

Hemgjord rödbetssallad, vörtlimpa, rökt ost och must. Någon annan "julmat" äter jag inte. Brukar ha potatisgratäng och veg cocktailkorvar. Hemgjorda köttbullar och köpe-prinskorv till sonen.

Annons:
Torparmor
12/13/15, 2:17 AM
#7

Köttbullar,  rödbetssallad och en brysselkålssallad hemgjort. Kokt skinka och stekt prinskorv. Vörtlimpa har jag bakat för andra året men den blir inte bra så den får jag skippa till nästa jul


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

DesK
12/17/15, 8:21 PM
#8

Julskinka, heminlagd sill av flera sorter och sillsallad, Hirams marinerade ansjovis, farmors grönkål, någon god sallad, hemgjord leverpastej, Jansons frestelse, köttbullar, kokt potatis, rökt lax och gärna spenat till den., vörtbröd, enkelt surdegsbröd

I år blir vi 18 personer, så jag gör inte allt själv, men jag gör skinkan, leverpastejen, farmors grönkål, någon sillinläggning och en vegansk dito, sellerisallad, rödkålssallad, bakar vörtbröd och ett mer neutralt bröd. Sedan gör jag nog några olika sorters godis 🙂 Det ska bli så roligt! 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LinaK
12/17/15, 8:43 PM
#9

Julskinka, ägghalvor, hemmagjorda köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, sillsallad, Janssons, vörtbröd och till efterrätt ris ala malta.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

nypisnina
12/18/15, 12:29 PM
#10

Är finsk så finska piroger är ett måste, de gör jag och min bror själva.
Grönkål, julskinka, sill och lax. Det måste finnas! Men vi gör inte julskinkan eller lägger in vare sig sill eller lax själva utan den är köpt. :-)

Nu börjar man längta efter julbord!

JMW
12/19/15, 8:42 AM
#11

Ett måste för mig är givetvis skinkan. Finns väl några fler måsten så klart, köttbullar (hemgjorda), rödbetssallad och sylta.

Ett till måste är kålrotslådan som jag gör själv från grunden. Till den en typ kalops och min egen (mammas) sillsallad fast utan sillen. (Morot, rödbeta, rödlök och lite saltgurka.)

Torparmor
12/19/15, 3:39 PM
#12

Tänk så fel man kan ha. När vörtlimpan fick ligga en natt i en specialbrödpåse kom smaken fram och konsistensen blev helt ok. Den dög åt resten av familjen också. Så nu ligger den skivad i frysen. Jag är imponerad av mig själv. Även årets lussebullar blev godkända. 🙂


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Honestyisdead
12/19/15, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu är julkorven gjort. En dags vila i socker och salt väntar.

Annons:
Maria
12/19/15, 5:58 PM
#14

Wow, det var imponerande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Torparmor
12/19/15, 8:19 PM
#15

Snyggt Hera. Minns när min mor levde och vi slaktade två av våra grisar. Vi höll på en helvecka, jobbigt men kul var det. Gott blev det också. Allt togs tillvara. Det jag saknar mest är tunga, det finns inte att få tag på idag.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

fridaas
12/20/15, 11:56 AM
#16

#15 har du citygross i närheten? På vårat (Jönköping) finns det ofta tunga att få tag i.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Torparmor
12/20/15, 12:14 PM
#17

#16 Tack för tipset. Finns 8 mil bort åt "fel håll", men kan kolla när jag är i närheten


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

tlover
12/29/15, 10:07 PM
#18

Rödbetssallad är ett måste, helst tofu sk*nka också. Sen så blir det lite vad jag har lust med.

I år blev det förutom de tidigare nämt 2 sorters fake sill, griljerad kålrot, älgköttbullar, lökröra, ungsbakad (egenodlad) pumpa, inlagda granskott (mammas), ägghalvor med tartex och så potatis såklart.

edit: glömde skriva den frästa grönkålen som dessutom är ett måste

l'm back

[Túrwen]
1/1/16, 6:25 PM
#19

Laxpaté, varmrökt lax, kallrökt lax och kalvsylta (utan fläsk) 

Är inte jätteförtjust i julmat utom de just de många varianter av lax som finn Äter inte fläsk och inte gluten så julbordet är inte jätteviktigt för mig. Kommer bli kul i år då jag bestämt mig för att bli semivegetarian (endast äta fisk, ägg och mejerier) så vi får se vad som byts ut för nästa år!

Upp till toppen
Annons: