Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 792 ggr
SaraSvox
11/22/15, 10:38 PM

Tips på bästa knivset?

Hallå allihopa!

Himla trevligt forum så jag hoppas jag gör rätt här. :)

vad använder ni för knivset eller knivar hemma i köket? jag själv använder ett knivset från global samt en annat från gensen (ett sånt här knivset).

Så berätta - vad är er bästa vän i metall hemma i köket? Vilken modell?

Annons:
JazzBass
11/23/15, 8:51 AM
#1

Jag har länge gillat Fiskars Functional Form. Jag har ett helt block med de knivarna, men jag använder nästan enbart den japanska kockkniven med relativt kort men brett blad, ca 15cm tror jag. Funkar till nästan allt. Utöver den så använder jag även en filékniv av samma produktserie, då jag inte kan jobba med fisk utan en sån. Den långa breda kökskniven använder jag väldigt sällan, bara i de fall den japanska är för kort, och den långa halvbreda kniven tar jag inte till mer än i absoluta nödfall då den sortens kniv är väldigt opraktisk. Tomatkniven använder jag så gott som aldrig, då den japanska kniven är bättre för tomat så länge man håller den vass. Den lilla fruktkniven använder jag emellanåt, och brödkniven likaså.

Häromveckan köpte jag dock en ny kockkniv, av serien Solid av Fiskars. De slumpade bort knivarna i den här utgående serien i en Iittala outlet i stan (jag bor i Finland), så jag fick den rätt förmånligt, för 15 euro. Originalpriset var ungefär det dubbla. Det är en kniv med brett och halvlångt blad (lite som den japanska kockkniven men lite längre och lite annan form) som också är ganska tjockt och har urtagningar på sidorna som gör att inte saker fastnar lika lätt på bladet (bra funktion!) Väldigt skön kniv att hålla i och använda, och  fastän den är ca dubbelt tyngre än Functional Form-kniven märks det inte i användning, annat än att kniven känns lite mer respektingivande. Man hanterar den helt klart mer försiktigt.

Utöver Fiskars så tycker jag också mycket om knivarna från (också finska) Marttiini. Mina föräldrar har deras knivar hemma och jag har en filékniv på stugan av det märket. Bra grejor.

På stugan har jag också två helt superba knivar från Ikea, varav den är en slags japansk kockkniv, den andra lite mindre. De här tycks dock ha utgått från sortimentet, hittade inte dem sist jag kollade. De var i en lite högre prisklass.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
11/27/15, 3:39 PM
#2

Jag har Sabatierknivar hemma. Den första köpte vi när vi flyttade ihop 1981. Jag älskar dessa knivar och de kommer hålla livet ut och lite längre😉

https://bagarenochkocken.se/sabatier-lion-knivar

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: