Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1255 ggr
Jalking
2015-10-25 11:56

Vad har har hänt med Gevalia Mellanrost?

Jag öppnade ett nytt paket idag och doserade som vanligt. Det blev nåt vattnigt blask! Det första jag kollade var om filtret hade vikt sig. Sånt händer ju ibland och ger blaskigt kaffe. Men inte. Jag hällde det nybryggda i vasken och laddade bryggaren på nytt, nu med rejält ökad kaffedos till samma mängd vatten. Nu blev det nästan riktigt kaffe, men fortfarande lite svagt.
Tänkte ett tag om paketet av någon märklig anledning innehöll Löfbergs
Lila, men det här var t.o.m ännu sämre.
Vad har hänt med det annars så pålitliga Gevalia Mellanrost?

Annons:
Jalking
2015-10-25 11:58
#1

Jag har skickat i stort sett samma text som ovanstående + lite info om inköpsställe, bäst-före-datum mm till Gevalia. Ska bli intressant att se om jag får något bra svar.

tlover
2015-10-25 11:58
#2

Var du på nått nytt ställe? (vattnet och även annat påverkar smaken).

Annars kanske du ska kontakta gevalia, ev får du pengar till ett nytt paket

l'm back

Jalking
2015-10-25 12:04
#3

Jag var hemma och bryggda kaffe enligt exakt samma rutiner som alltid i första bryggningen. Den andra tog jag som sagt mera kaffe, men det blev ändå blask.

Jag har kontaktat Gevalia enligt ovan.

Inkanyezi
2015-10-25 12:11
#4

Nu har jag inte köpt Gevalia på bra länge, men jag tror inte att deras rutiner är annorlunda än andra kaffebryggeriers. På paketet brukar det finnas ett batchnummmer, som för bryggaren talar om precis när det kaffet bryggdes, vilken sats det handlar om.

Min gissning är att det kan vara väldigt gammalt kaffe du har fått tag på.

Jalking
2015-10-25 12:26
#5

Bäst-före-datum i augusti nästa år. Men det kan ju ha varit någon tillfällig miss i produktionen eller en dålig leverans från någon odling som har slunkit igenom kontrollerna.
Alla uppgifter på paketet finns med i mitt meddelande till Gevalia, så de ska nog kunna spåra paketets tillverkning.

tlover
2015-10-25 12:28
#6

Enligt han som har rosteriet i stan så påverkar luftfuktigheten kaffesmaken jättemycket, var det ovanligt fuktig el torr luft då du bryggde kaffet kanske?

Även om jag tror det är en dålig rostnings omgång

l'm back

Annons:
Jalking
2015-11-04 12:28
#7

Gevalia tog mitt klagomail seriöst. Jag har blivit kompenserad för det dåliga paketet med en check som jag kan köpa valfria Gevaliaprodukter med.

Inkanyezi
2015-11-04 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag misstänker att alla rosterier någon gång emellanåt kan lyckas mindre bra. Nu köper jag ju aldrig malet kaffe, och jag tycker nog att det funkar bättre att mala själv, i alla fall när man kommer till slutet av paketet. Precis när man öppnar det brukar ju malet kaffe vara hur fint som helst, men om man inte gör slut på ett paket inom en vecka blir smaken lite fadd mot slutet.

Men en gång har jag råkat ut för en rostning som jag inte gillade, av ett kaffe som jag ändå hade satsat på att se som "mitt", eftersom de första påsarna jag köpte smakade utmärkt, och det kom i lagom stora påsar. Det var IKEA-kaffet, och jag har gått tillbaka till det mer än ett år efter att jag fick en dålig sats, som jag faktiskt inte klagade på. Jag lät det vara, eftersom det ändå finns hur mycket kaffe som helst från annat håll. Willys har mycket bra kaffe från flera rosterier, och jag har också köpt kaffe från Johan & Nyström, som har en affär mycket närmre. Men det är lite dyrare där, och kaffet på IKEA är billigt. Å andra sidan finns lika billigt kaffe på Willys, också Fair Trade och spårbart till odlaren. Och så har jag ju Willys på gångavstånd.

Men lite mysko är det ändå, eftersom jag föreställer mig att man kollar genom att provsmaka när man brygger större satser i ett rosteri. Jag kan inte riktigt förlika mig med att kaffet en gång faktiskt smakade mindre bra.

Framöver kommer jag nog i större utsträckning att dricka mitt eget kaffe som jag plockar själv och får rostat hos en granne. Och jag fortsätter nog mala precis innan jag ska brygga. Däremot kommer jag att ha mer problem att få tag på riktig mjölk där borta på Kuba. I Cueto har jag släktingar med kor, så där kan jag få mjölk direkt från gården, men det ligger rätt långt från Santiago där jag ska bo.

Kaffekvarnen på bilden, från Peugeot, är ungefär hundra år gammal.

Upp till toppen
Annons: