Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 4304 ggr
Blanksteg
10/10/15, 2:51 PM

Soppbas?

Jag är usel på matlagning och måste utgå från recept när jag lagar nåt jag inte brukar laga. Min enkla fråga är: vad brukar ni ha som soppbas? Jag skulle bara vilja ha en lapp i köket med ett recept på soppbas för att sedan utgå från den och ha i överblivna grönsaker och annat när jag gör soppa. Istället för att behöva leta fram sopprecept varje gång jag gör soppa.

Annons:
Honestyisdead
10/10/15, 3:03 PM
#1

En enkel bas är ju buljong. Jag har ingen bas eftersom det blir olika beroende på vad jag har i.

Maria
10/10/15, 3:08 PM
#2

Jättesvårt att svara på då det beror alldeles på vad det är för soppa men en buljong som Hera skriver är ju en bra bas.

Ska du däremot göra fisksoppa, kycklingsoppa osv så är ju en bra bas även där buljong för ändamålet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
10/10/15, 3:12 PM
#3

ok, så man kan helt enkelt bara ha i buljong och sedan ha i vad man har hemma?

Honestyisdead
10/10/15, 3:20 PM
#4

#3 Precis. Blir gott med en skvätt grädde också.

Blanksteg
10/10/15, 3:45 PM
#5

Ok tack! :)

VästkustFia
10/11/15, 11:42 AM
#6

Grönsaksjuice (Granini) brukar jag använda som bas till vissa soppor. Det är bara att hälla i flaskan och ev. späda med lite vatten och man slipper smaken av buljongtärning/-fond som jag har lite svårt för.

Gott att fylla på med blandade grönsaker, köttbullar eller vad man vill. Gärna krydda ordentligt med t ex chili, vitlök och timjan också.

Annons:
JazzBass
10/12/15, 7:58 AM
#7

Jag börjar i princip alltid med att fräsa en rejäl mängd lök - gärna även purjolök - i en klick smör. När den är mjuk tillsätter jag  rotsaker (främst morot dock) och annat som gärna får fräsa med en liten stund innan jag häller på vätska, oftast ½ - 1 liter vatten. Låter det koka upp och tillsätter sen allt annat jag vill ha i soppan, gärna vid tajmade tidpunkter för att undvika att vissa ingredienser blir överkokta. Vill jag ha gräddig soppa så lägger jag oftast i det nån gång i det här skedet. Till sist smakar jag av med med salt, örtkryddor, och oftast även peppar och citronsaft. Citronsaft (eller annan syra) är en effektiv smakhöjare, men det kan vara svårt att få till rätt mängd. För lite och det märks inte, för mycket och soppan blir alltför syrlig.

Basen är ändå som sagt smör och tillräcklig mängd lök och rotsaker. Med det får man en bra buljong på köpet så man inte nödvändigtvis behöver ta till nån tärning eller fond. Men tycker man att soppan ändå blir för smaklös, eller om man inte har tid att låta soppan stå och dra smak av alla ingredienser, så kan man förstås ha i lite buljongtärning eller fond. Jag tycker dock att ovan nämnda citronsaft är en jättebra smakförstärkare som man gott kan testa innan man lägger i mer buljongtärning. Man måste också tänka på att dessa alltid innehåller salt, så om man vill ha mer buljongsmak måste man lägga i tärningen innan man smakar av med extra salt. När man smakar av nånting som inte ännu saltats så rekommenderar jag att man tillsätter några korn salt i avsmakningsskeden, så får man bättre uppfattning om smaken. Sältan är ju väldigt viktig för helheten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: