Soppor och såser

Soppbas?

2015-10-10 14:51 #0 av: Blanksteg

Jag är usel på matlagning och måste utgå från recept när jag lagar nåt jag inte brukar laga. Min enkla fråga är: vad brukar ni ha som soppbas? Jag skulle bara vilja ha en lapp i köket med ett recept på soppbas för att sedan utgå från den och ha i överblivna grönsaker och annat när jag gör soppa. Istället för att behöva leta fram sopprecept varje gång jag gör soppa.

Anmäl
2015-10-10 15:03 #1 av: Hera

En enkel bas är ju buljong. Jag har ingen bas eftersom det blir olika beroende på vad jag har i.

Anmäl
2015-10-10 15:08 #2 av: Maria

Jättesvårt att svara på då det beror alldeles på vad det är för soppa men en buljong som Hera skriver är ju en bra bas.

Ska du däremot göra fisksoppa, kycklingsoppa osv så är ju en bra bas även där buljong för ändamålet.

/Maria

Anmäl
2015-10-10 15:12 #3 av: Blanksteg

ok, så man kan helt enkelt bara ha i buljong och sedan ha i vad man har hemma?

Anmäl
2015-10-10 15:20 #4 av: Hera

#3 Precis. Blir gott med en skvätt grädde också.

Anmäl
2015-10-10 15:45 #5 av: Blanksteg

Ok tack! :)

Anmäl
2015-10-11 11:42 #6 av: VästkustFia

Grönsaksjuice (Granini) brukar jag använda som bas till vissa soppor. Det är bara att hälla i flaskan och ev. späda med lite vatten och man slipper smaken av buljongtärning/-fond som jag har lite svårt för.

Gott att fylla på med blandade grönsaker, köttbullar eller vad man vill. Gärna krydda ordentligt med t ex chili, vitlök och timjan också.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.