Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1259 ggr
Adelheid
2015-09-25 09:40

Tips på mat till sjuk vän

Hej.

I morgon så ska jag till en väninna som är kroniskt sjuk och är nede I en av sina svackor där hon blir väldigt sjuk med feber och så. Jag tänkte jag skulle komma med en feel good korg med godis, dricka, tidning, ansiktsmask osv. Också tänkt laga mat till henne. Där sliter jag lite.

Har ni några tips på vad jag kan göra. Hon är sjuk så en salad är inte det mest lockande utan jag vill göra någon riktigt tröst mat. Tänkte göra lökringar och mozzarella sticks I alla fall men sen vet jag inte. Funderar på hamburgare eller matiga toast eller kanske en fläskfilè med massor av god sås och potatis. Men inget känns rätt.

Hon äter I stort sett allt men önskade sig inte fisk eller skaldjur I morgon.

Så har ni några tips? :)

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

Annons:
Chestnut
2015-09-25 10:32
#1

Om man är sjuk så kanske matlusten är sisådär och då kan mat man äter med händerna (plockmat) vara mer aptligt än en stor tung måltid. Spett med kött att dippa i såser kanske utöver lökringarna och mozzarellasticks? Morotstavar (inmehåller mycket vitaminer) att dippa också kanske?

Med vänliga hälsningar
Chess

Adelheid
2015-09-25 10:53
#2

Åh smart. Jag kan gøra en plockbricka med lite olika dippar, morøtter, kanske lite speckskinka, korvar, och så.

Tack før ideèn. :D

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

DesK
2015-09-25 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En god gryta eller soppa kan funka bra. T ex rödbetssoppa

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Adelheid
2015-09-25 11:21
#4

#3 Soppa kænns lite "fattigt" eftersom hon inte ær vanligt sjuk. Typ førkyld eller så.

Hon har en sjukdom som gør att kroppen attackerar sig sjælv. Så hon får intravinøs medicin var 6 vecka. Men då och då hamnar hon I svackor dær ytterst lite hjælper. Så nu har hon urinvægsinfektion, lederna blir attakerade och gør konstant ont, ont I muskler, huvud, feber, svårt att sova, sliten och så. Førmågan att æta minskar inte så jætte mycket. Men hon mår ofta illa før att hon får I sig før lite mat. Bor sjælv och væljer hellre att inte æta før att det gør før ont att laga mat.

Dærfør ønskar jag att laga henne något gott som hon inte gør sjælv nær hon ær I dessa svackorna. Dærfør jag først tænkte I banerna på hamburgare och flæskfile.

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

JazzBass
2015-09-25 13:19
#5

Fast det kan vara tröstande med godis och annat sockerrikt så är det nog allt annat än bra att äta när man är sjuk, samma sak med friterad och glutenrik mat. Det är väldigt inflammationsdrivande och knappast det man bör äta för att må bättre. Det finns däremot väldigt mycket man kan göra, som är minst lika smaskigt men klart bättre ut hälsosynvinkel.

Jag skulle rekommendera t.ex. nånting av följande: 

  • Lättwokade grönsaker (t.ex. zucchini, morot, broccoli, blomkål, aubergine, kålblad, haricot verts…), smaksatta med salt, ingefära och vitlök (kraftigt inflammationsdämpande). Wokas i riklig mängd olivolja.

  • Coleslaw med riven morot, vitkål och majonnäs (helst gjord på rapsolja), gärna smaksatt med lite citron och kanske någon finhackad sardellfilé

  • Grovt tärnad (så att de kraftigaste fettränderna skärs bort) och mediumgrillad entrecote och någon fet och god sås till, t.ex. en smaksatt majonnäs, gräddig svampsås eller bearnaise. Eller varför inte en balsamicosås?

  • Stekta strimlor av kycklinglårfilé, kryddade med bl.a. vitlök, rökt paprikapulver och cayennepeppar

  • Sauterad rödlök: Smörstek rödlök, häll på ett par deciliter cider och nån tesked socker (om cidern är väldigt torr), och låt koka ihop

  • Gräddig pumpa- och batatsoppa (supergott!!!), gärna med ört-, vitlöks- och parmesanmarinerade räkor eller minimozzarellabollar som garnering

  • Fröknäckebröd med smör och nån smakrik brieost

  • Blåbärssmulpaj med smuldeg bestående av havregryn, bovetemjöl, lite socker, en nypa salt och så mycket smör att det blir lagom smuligt. Jättegott!

Som dryck kanske ett gott rödvin?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Adelheid
2015-09-25 14:08
#6

#5. Tack så mycket før alla goda tips. Flera dær jag kan tænka mig inte bara før I morgon men en annan dag också. :D

Inget vin på oss. Vi båda æter medicine just nu. Vi ær inte så glad I de alkoholfria vinerna heller. Dom ær før søta. :)

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

Annons:
Sisselie
2015-10-10 09:48
#7

Om hon har en autoimmun sjukdom borde hon äta AIP (Auto Immune Paleo). Det är många som blivit fria från i alla fall en del av symptomen på autoimmuna sjukdomar på den kosten. Te x Terry Wahls, som har ms, från att ha varit sängliggande till att kunna både cykla och springa, enbart genom kostomläggning. Googla för mer info, men det mest grundläggande är att utesluta spannmål, baljväxter, ägg och mjölkprodukter, och minska på intaget av omega 6. Vissa kan även behöva utesluta nötter, fröer och nattskatteväxter också.

Upp till toppen
Annons: