Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1858 ggr
Garm
2015-09-21 23:05

Hjälp med grönsaksrätter

Jag skulle behöva er hjälp med att komma på vad jag kan göra med några få vegetariska ingredienser. Jag har bara blomkål, morötter, potatis och vegofärs (plus en massa kryddor) att leva på tills jag får pengar nästa gång.

Har ni några tips på vad man kan göra med dessa saker? Jag känner mig lite begränsad i tankegångarna just nu och gör inte annat än har grönsakerna i ugnen med lite kryddor. Börjar bli tjatigt.

Tacksam för alla förslag 🙂

Annons:
DesK
2015-09-22 05:54
#1

Råstekt potatis med lök och vitlök, för lite annorlunda smak, stek i kokosolja och ha lite kokosflingor på, samt krydda med ingefära, svartpeppar och salt. Samma sak går fint att göra med blomkål och morötter också, de senare blir goa med lite pressad lime eller citron på också. Om  du gör något slags biffar med färsen kan du göra gott blomkålsmos till dem. Eftersom du har en del kryddor, så passa på att testa lite annorlunda kryddkombinationer 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carrosh
2015-09-22 12:31
#2

Gör en gratäng vetja! Stek upp vegofärsen med kryddor och lök, varva sedan färs, tunnskivad potatis, morötter och blomkål, sen kan du ju göra gratängsmet med ägg, grädde och ost. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

LinaLj
2015-09-22 13:35
#3

Pyttipanna, vill du så kan du förkoka grönsakerna lite så går de snabbare att steka.

Garm
2015-09-22 16:51
#4

#1 Det låter mycket intressant, men jag har tyvärr varken kokosolja eller kokosflingor hemma, men ingefära finns. Ska lägga kokosen på minnet och testa när jag har pengar. Att krydda annorlunda än jag gör och experimentera låter som en god idé.

#2 Har dessvärre varken grädde eller ost, men kanske kan testa att göra en slags "gratäng" gjord på buljong?

#3 Bra idé. Det är ju så gott med pyttipanna.

Tack för idéerna 🙂

Ria74
2015-09-22 21:18
#5

Stuvade grönsaker kanske, jag älskar stuvningar och äter det ofta utan något tillbehör.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JazzBass
2015-09-23 14:03
#6

Woka grönsakerna i rikligt med smör eller olja tills de mjuknat en aning, och salta till sist. Har du ingen wokpanna funkar det hyfsat även med en stekpanna bara man rör om hela tiden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Garm
2015-09-23 16:19
#7

#5 Stuvad potatis med morötter och blomkål är jättegott! Men kan man stuva utan mjölk? Lär nog inte bli riktigt samma sak?

#6 Tack! Det låter som ett gott och enkelt sätt att steka grönsaker. Det blir lite speciellt med att woka.

JazzBass
2015-09-23 16:36
#8

#7 - Ja det är det, blir mycket wokade grönsaker hemma hos oss då det är både gott och hälsosamt och passar till mycket. Det enda man får tänka på är att olika grönsaker tar olika lång tid på sig att mjukna. Därför kan det vara bra att börja med dem som tar längst tid och lägga till de som bara ska se pannan en stund (t.ex. tidig kål eller grönkål) till sist. Alternativt kan man skiva de "långsamma" grönsakerna tunnare än vanligt så blir de klara fortare än annars. Lök och vitlök kan man med fördel ha med från början, dock. De är bra smakhöjare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sisselie
2015-09-25 08:58
#9

Jag skulle koka eller ångkoka grönsakerna och sen ösa på med olja och massor med kryddor: gurkmeja, spiskummin, koriander(pulver) och ingefära kan man använda mycket av, och givetvis salt och peppar. Jag använder så mycket kryddor att det nästan blir som redning, utan att det för den skull bli starkt eftersom det är milda kryddor. Vegofärsen går väl alltid att steka med mycket kryddor den också.

Garm
2015-09-25 15:02
#10

#9 Det låter riktigt gott, det måste jag också prova.

VästkustFia
2015-10-10 01:06
#11

Varm eller kall sallad,  bara att förvälla eller fräsa upp de olika ingredienserna och hälla över en välkryddad dressing.

Upp till toppen
Annons: