Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2115 ggr
Fridaaaa
8/28/15, 4:54 PM

8 år tillsammans - vad för mat & efterrätt?

Jag & sambon tänkte laga mat tillsammans och efterrätt på tisdag när vi firar 8 år tillsammans MEN kommer inte på något vi kan göra. 

Måste gå att göra gluten & laktosfritt. Inget med lök eller kål av något slag i maten :) Och inte allt för dyrt.
Fläskfile/ytterfile, lövbiff, torsk och lax åt vi nyligen så inget med det 🙂

Ang efterrätten: Ingen paj, kladdkaka eller pannacotta :) Allt annat går bra :) Något man kan baka/tillaga, inte bara t.ex glass med bär eller fruktsallad :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
8/28/15, 5:02 PM
#1

Terökt kyckling med ris och valfria grönsaker som tillbehör och nån lätt ev nån enkel sås till tex en soja (som är glutenfri) baserad sås

Efterrätt kommer jag inte på nu, ska tänka

l'm back

Fridaaaa
8/28/15, 5:05 PM
#2

#1 Nja vill helst göra något som man gör samma dag så att säga och inte dagen innan 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kallaterrier
8/28/15, 5:10 PM
#3

Toscapäron: http://www.kokaihop.se/recept/toscaparon

Eller med inlagda persikor om man gillar det bättre och det blir jättegott med färska hallon till. laktosfritt får man det enkelt med laktosfria mejeriprodukter :)

Jäkligt gott tycker jag!

Fridaaaa
8/28/15, 5:12 PM
#4

#3 Jag är inte så glad för tosca :) tack ändå 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kallaterrier
8/28/15, 5:15 PM
#5

En enkel Gino då med de frukter och bär som man gillar: http://www.tasteline.com/Recept/Gino_%E2%80%93_frukt_gratinerad_med_vit_choklad

Fridaaaa
8/28/15, 5:26 PM
#6

#5 Älskar bär och frukt men min sambo är inte så glad för det varmt  :( Annars hade jag gärna gjort det, låter gott 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Devya]
8/28/15, 5:32 PM
#7

Hur är det med lite indisk mat, t.ex. en god och smaskig kyckling-curry-sås? Hemma hos oss är det en stor favorit.

Något annat som jag personligen tycker är gott är  kycklingbröst med mozzarella, soltorkade tomater, pesto och sen linda in kycklingbrösten med bacon. Man kan ju förstås välja vad man vill lägga dit, om man inte tycker om pesto eller soltorkade tomater kan man ju alltid improvisera och testa något annat.

Angående efterätten, hur är det om ni gör mandarin-vitchoklads-muffins? Hitta bara ett vanligt muffinsrecept och lägg till de övriga ingredienserna. 

Annars rekommenderar jag dig till att kolla igenom olika recept på nätet. :) Så brukar jag får inspiration.

Kallaterrier
8/28/15, 5:35 PM
#8

#6 Ni är ju besvärliga ju :) Nu får någon annan spåna, lycka till och smaklig måltid!

Fridaaaa
8/28/15, 5:37 PM
#9

#7 Curry är jag dessvärre inte så glad för.

Vill ha mild mat med, glömde skriva det 🙂

Just baconlindad kyckling har vi kört en del på under sommaren :( 
Jag sitter vid mobilen så väldigt segt och drygt att googla på recept mm, min mobil är lite knäpp 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
8/28/15, 5:39 PM
#10

#8 Haha ja vissa saker gillar jag men itne han eller tvärtom, sedan då överkänslighet mot vissa saker gör det krångligare ibland :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
8/28/15, 5:42 PM
#11

Blir nog lättare om du letar runt på sajten eftersom ni inte äter speciellt mycket.

[Devya]
8/28/15, 5:43 PM
#12

#9 Min kille är likadan, han vill ha mild mat och den curry som jag lagar är ju väldigt mild. Jag sätter också i kokosmjölk så den blir lenare i smaken typ. Jättegott och enkelt. :) Här äts ingen stark och kryddig mat men smakrik och smaskig mat. :)

Det finns alltså verkligen en massa milda curry såser! Det beror ju också på hur du som kock lagar den! :) Jag föredrar min curry sås över någon annan sås som man kan få på en indisk restaurang.

Fridaaaa
8/28/15, 5:45 PM
#13

#11 Han äter det mesta  men inte jag och är en del min mage inte klarar.
Redan kollat vissa trådar, men segt att kolla igenom de längre trådarna tyvärr via mobilen. Och vill enbart ha förslag, inga andra kommentarer mm tack på förhand :)

#12 Ja jag vill ha mild mat, han starkare. Så får bli mild för min skull :) 
Ja jag är inte så förtjust i currysmak så beror på hur pass mycket curry det smakar :)  Har du recept på den curryn? =) Kanske kan prova i helgen om jag gillar det eller ej :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Devya]
8/28/15, 5:48 PM
#14

Jag tror det är den här som jag brukar köpa hem: http://shop.countdown.co.nz/Shop/ProductDetails?stockcode=90851 

Först köper jag hem kyckling som jag steker och kryddar, tillsammans med lite grönsaker. Sen lägger jag i kokosmjölk och en burk av den där sorten som jag linkade. Enkelt och otroligt gott och absolut inte starkt på något sätt. Sorgligt om du har fått för dig att curry inte är mild. Curry kan gå vilken väg som helst. :)

[Devya]
8/28/15, 5:50 PM
#15

#13 Kolla in det som jag länkade. :) Som sagt, curry kan definitivt vara mild! :) Jag tycker om både stark och mild mat medans min kille tycker endast om mild mat. Med andra ord blir det endast mild mat som fixas till här i köket men visst kan man laga smaskig mat ändå. :)

Jag rekommenderar dig verkligen till att testa den där currysåsen, den kanske kan omvända dig. Alltid bra att testa på lite nya saker, man kan bli glatt överraskad. Om inte så har man åtminstone testat något nytt, så brukar åtminstone jag se på saken. :)

Fridaaaa
8/28/15, 5:50 PM
#16

#14 Nej sa inte att curry är starkt, vill bara inte ha mycket currysmak :)
Ang stark mat var försig så att andra kunde se att jag inte söker stark mat dvs syftade inte på att curry var starkt 👍
Vilka affärer finns den att köpa på? För kommer handla på Maxi 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/28/15, 5:50 PM
#17

Den här grytan kanske? Äter du inte kanin så funkar det säkert med höns eller kyckling (höns/kycklingrecept brukar man kunna göra kanin på så det borde gå med tvärt om.) Byt ut grädden mot laktosfritt alternativ el som jag till mjölkfritt och vetemjölet mot glutenfritt alternativ.

Detta med vitlöks och potatisrätt (typ en potatisgratäng m kokosmjölk) och nån liten grönsak.

Vi åt det som nyårsmiddag och det är underbart.

l'm back

Fridaaaa
8/28/15, 5:52 PM
#18

#17 Ingen lök av någotslag som sagt :) Men går ju att utesluta vitlöken.
Äter vildkanin. Tamkanin har jag aldrig ätit men inget jag kan få tag på heller där jag vet att de haft det bra så :( 
Men annars lät det gott och ja borde gå med kyckling 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/28/15, 5:55 PM
#19

#18 Jag räknar knappt vitlök som lök men den borde gå att utesluta. Det smakar nog inte helt likt men antagligen fortfarande riktigt gott.

l'm back

[Devya]
8/28/15, 5:58 PM
#20

#16 Grejen är ju att det finns olika sorters curry, röd, gul och grön. Curry betyder väl egentligen kryddblandning. Så det gäller ju att kolla igenom vad för sorts kryddor som curryn innehåller. :) 

Jag vet inte om den finns att köpa där eller ej då vi har inte sådana butiker där jag bor! Du får lov att kolla nästa gång du handlar men jag tycker att det inte borde vara helt omöjligt. Jag hittar den där även i de minsta butikerna här där jag bor, men sen igen vet man ju aldrig hur det är där du bor. 

Har du kommit till något beslut angående efterrätten då? Vet du om du vill ha något med choklad i eller vet du ens om du vill göra muffins, kakor eller något liknande? Lättare att hjälpa om man vet exakt i vilken riktning du vill gå. Annars så kan jag ju också tipsa om "chocolate chip lava cookies" eller göra något liknande. :) Det är ju som sagt kul att experimentera. :)

Annons:
Fridaaaa
8/28/15, 5:59 PM
#21

#19 Men är lök 😉 hehe. Min mage mår bättre utan det nämligen. 
Borde vara, ska fundera på det 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
8/28/15, 6:02 PM
#22

#20 Aaa tack för infon. är gul jag är främst bekant med 🙂 Är väl den vanligaste också? Trodde bara det fanns en haha där ser man, alltid lär man sig något nytt 🙂

Nej sant kan ju skilja, får kolla där på måndag och se om de har den eller inte 👍

Hmm ang efterätten tja gärna någon dessert. Inte kakor helst.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
8/28/15, 6:06 PM
#23

#22 http://www.kevinandamanda.com/recipes/dessert/chocolate-chip-lava-cookies.html

Så här ser annars de ut det som jag tipsa om.

Jag skulle tro att röd curry är den vanligaste på indiska restauranger, har jag åtminstone för mig då jag har varit dit, men kan ju hända att gul curry är den vanligaste då man lagar mat hemma. Dock den curry krydda (gul curry) man köper i affären är riktigt skräp och smakar inte alls som riktig curry, tycker jag då. :)

Honestyisdead
8/28/15, 6:15 PM
#24

Röd curry i indisk mat? Är ju mer kopplat till thaimat.

Den bruna curryn som många har som krydda hemma liknar inte alls övriga curry. Görs på olika sätt.

Haku
8/28/15, 6:15 PM
#25

Jag vill verkligen inte vara otrevlig nu men du TS har startat ganska många trådar där du frågar om tips, och du brukar aldrig gilla något av tipsen du får känns som inget passar! det är kanske lättare om du letar på egen hand då det är svårt att ge tips till någon som egentligen verkar veta ganska bra själv vad den vill ha? du kan googla runt lite på recept till exempel :) om det är recept som låter bra med något du inte tål till exempel lök så kan du ju utesluta löken.

[Devya]
8/28/15, 6:17 PM
#26

#24 Ah, det är så det ligger till då! Därför skrev jag att jag tror, för jag är inte så pass insatt i det där. Visste inte heller att det fanns brun curry! :) Trodde att det endast fanns grön, gul och röd curry! 

Det handlar ju förstås endast om kryddblandningar ändå då det kommer till curry. Tycker att det kan vara en vimsig värld det där men spännande smaker!

[Devya]
8/28/15, 6:19 PM
#27

#25 Det finns ju faktiskt de som är väldigt kräsna av sig och petiga, inget fel med det. Men jag tror att det kan fungera bättre för ts om hon kollar omkring på nätet då hon får tillgång till en dator för det är nog faktiskt väldigt svårt att ge tips om det finns många begränsningar. :)

Men det skadar ju inte att försöka ge tips åt ts även om hon är kräsen. :)

Annons:
Honestyisdead
8/28/15, 6:21 PM
#28

#26 Den bruna är den ni kallar gul. Men sedan finns det en curry som heter gul curry :)

Älskar både indiskt och thai. Och så starkt som möjligt!

Ts en mustig köttgryta på högrev slår aldrig fel. Fast det blir i och för sig trist utan lök.

Haku
8/28/15, 6:23 PM
#29

#27 jag har aldrig skrivit att det är fel att vara kräsen eller petig, jag har sett flertal av ts trådar där hon ber om tips om till exempel kläder eller som här i denna tråden ber om tips om mat, men varenda tips ratar hon vad jag då menar är att det känns som att det är svårt att ge tips till någon som vet bäst vad som passar själv. Du får ge så mycket tips du vill har inte sagt något emot det heller ;)

[Devya]
8/28/15, 6:27 PM
#30

#28 Kul att lära sig något nytt - eller den rätta benämningen. :) 

Jag gillar stark mat också så länge det inte döljer alla de övriga smakerna. Så det finns en gräns även för mig. Mitt ex brukade tycka om att göra vissa maträtter så starka att man kände inte av några andra smaker. Bra då man är förkyld dock! ;)

Många fina tips har getts här, tips som jag själv kommer att ta åt mig. Jag måste verkligen börja göra nya maträtter här hemma och inte bara det gamla vanliga! Så även om ts inte hittar det hon söker här så får jag ändå något utav era tips, så tack!

Honestyisdead
8/28/15, 6:30 PM
#31

#30 den heter dock inte brun curry på riktigt hehe. Kallade den det bara för att skilja på den och den andra gula curryn :)

[Devya]
8/28/15, 6:37 PM
#32

#31 Det förklarar varför jag aldrig hört talas om brun curry tidigare. ;) 

Jag har bestämt mig för att testa på att göra toscapäron, Gino och den där kaningrytan. Det lät bara så mumsigt. Terökt kyckling skulle också vara spännande att testa något veckoslut då man har tid på sig att göra det. :)  Man blir ju så inspirerad här, jättekul! Måste bara sen uppdatera efter att jag har gjort de här rätterna och om det blev till något! Jag är inte den bästa kocken men jag älskar att experimentera nu som då.

Fridaaaa
8/28/15, 6:42 PM
#33

#23 De ser goda ut 👍

#25 Inga såna kommentarer återigen i tråden. enbart det jag efterfrågar eller låter man bli att kommentera helt enkelt. Ja jag kanske låter otrevlig nu men är inte svårare än så plus att det blir massa onödigt OT. Så ber dig och även andra såklart atthålla dig till tråden.

Curry-diskussionen får ni gärna ta via PM även fast det är intressant, vill enbart ha det som efterfrågas i #0 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haku
8/28/15, 6:42 PM
#34

#32 Då du verkar gilla recepten i denna tråden borde du kolla runt här på recept på denna sajten också finns massa bra recept.

Annons:
Fridaaaa
8/28/15, 6:48 PM
#35

#34 Redan som sagt kollat lite på sidan.  Tack ändå :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
8/28/15, 6:52 PM
#36

#33 De var goda också, men jag skulle rekommendera att blanda i lite grädde med den upphettade chokon som du sen sätter i mitten.  Om du skulle ha gillat cookies så fungerar degen också att användas till det, de blev helt dögoda. :)

Jag har också experimenterat och gjort nutella muffins med banan om man gillar sådant. Det är bara att blanda en burk nutella med mjöl, ägg och lite bakpulver. Sen kan man mosa lite banan och sätta det i mitten. Det blev en jättestor favorit här hemma och det var ju så otroligt lätt att göra om än otroligt onyttigt. ;) 

Sen kan man ju kanske testa på och göra en daim cheesecake, den har jag dock inte hunnit testa göra ännu. Om du är intresserad så kan jag ge dig det recept jag har fått tag på. Den verkar ju inte vara svårlagad alls.

Jag har också ett tiramisu recept som jag har fått från min italienska vän, den var jättegod. 

Sen har jag ett recept på en kryddkaka som är otroligt mumsig men kanske lämpar sig bäst inför juletider!

Sen då vi kommer till savory dishes så rekommenderar jag Dumplings! Jag som avskyr vårrlök och dylikt blev helt förälskad i det efter den här maträtten, men det kanske är lite för vågat för dig? Om du är helt emot lök så är det dock inte att rekommendera. 

Sen finns det en av mina favoriter, pasta carbonara med bacon men kanske det är en alltför simpel maträtt?

[Devya]
8/28/15, 6:54 PM
#37

#34 Jag kommer definitivt att hänga på den här sajten och kolla igenom trådar här för att få inspiration. Jag har länge tänkt på att försöka på mig något nytt. Jag har den senaste månaden testat på att göra 4 olika efterrätter, det blev ett par misslyckande och ett par succéer. :)

Fridaaaa
8/28/15, 6:56 PM
#38

#36 Cookies är gott :)
Nja banan i kakor mm är ingen höjdare tycker jag :)

Daimcheesecake låter gott 👍 Får du gärna göra, vore jättesnällt
tiramisu vet jag itne riktigt vad det är :)

Min mage klarar sig bättre utan lök, är främsta anledningen till att jag utesluter det så gott det bara går :) Dumt att riskera magont kanske just den dagen :)

Ja det är supergott med carabonara men hmm kan fundera på det, supergott och enkelt men länge sedan vi åt det hmm :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haku
8/28/15, 7:02 PM
#39

#35 Det var inte menat till dig det jag skrev i inlägget #34 det var till #32

Och sen #33 Jo men du får ju räkna med lite kommentarer det är ju ändå ett diskussionsforum :) det är inte direkt OT.

tlover
8/28/15, 7:03 PM
#40

#21 Nu har jag inte läst de senaste inläggen (skummade igenom dom och dom verkade inte handla om mina tips).

Det borde ju som sagt funka utan vitlök 🙂

Är du intresserad av vitlökspotatisrätten? (och då utesluta vitlök, jag har aldrig testat det men det borde funka). Det är typ en potatisgratäng fast med kokosmjölk. (jag tänker om jag ska skriva ut receptet)

l'm back

Fridaaaa
8/28/15, 7:04 PM
#41

#39 Jo fast man man behöver inte kläcka ur sig onödiga orelevanta kommentarer. Förstår bara inte svårigheten med att respektera det TS skriver och sedan återgå till ämnet. Det sabbar liksom hela trådn annars och dessutom svårare att sollra ut de bra tipsen och de som håller sig till  tråden. Mer segladdat med, när det är massa kommenterar. 

Så snälla, återgå till tråden istället.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
8/28/15, 7:05 PM
#42

#40 Ja får du jättegärna göra, värt att testa utan vitlöken 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haku
8/28/15, 7:10 PM
#43

#41 Fast jag tyckte inte den var onödig och uppenbarligen gillade många min kommentar också. Men ändå jag förstår om du vill hålla dig till tråden med att få tips men räkna ändå med att detta är ett diskussionsforum :) tänker inte diskutera vidare här nu ;)

[Devya]
8/28/15, 7:14 PM
#44

#38 Nä, banan i kakor/muffins är absolut inte för alla! Många som ogillar det men man kan ju fylla dem med annat typ blåbär? Det kanske är lika mumsigt!

Daim Cheesecake
250g digestivekex
100g smör, smält

Fyllning:
2pkt Daim dubbel (à 56g/förpackning)
5dl vispgrädde
200g färskost t.ex. philadelphia
1msk florsocker

Garnering:
1pkt Daim dubbel (à 56g)

1. Smula sönder digestivekexen och blanda ihop dem med smöret. Tryck ut smulorna i en springform, 24cm/diameter
2. Hacka daimen
3. Vispa grädden, inte för hårt och blanda den med färskost och florsocker. Rör ner Daimen.
4. Bred ut fyllningen på smulbottnen. Ställ tårtan i frysen ett par timmar. 
5. Garnera tårtan med grovhackade Daimbitar

Har du aldrig testat äta tiramisu?? Åhh, det måste du bara göra. Det är ju så otroligt mumsigt! Nu har jag dock receptet på italienska märkte jag plus att det är för 10 personer. :) Men kanske någon annan här råkar ha ett fint recept på tiramisu för det är ju underbart gott!

Man behöver typ ägg, mascarpone, italienska savoiarde kex, socker och kaffe. Oftast brukar man också använda lite amaretto, men de som inte vill ha nå alkohol i rätten behöver ju inte sätta dit det. :) Det är jättelätt att laga tiramisu annars. 

Här hittade jag ett recept på tiramisu:
http://www.ica.se/recept/tiramisu-713341/ 

Men ja, bäst att du undviker att göra dumplings om du är så pass känslig! Inte värt att utmana ödet!

tlover
8/28/15, 7:14 PM
#45

#42 Potatis-vitlöksrätt, 1 liten brödform

500g kokt potatis
2 dl kokosmjölk
2 pressade vitlöksklyftor (skriver ut det om nån annan vill testa)
3/4-1 tsk salt
1/4-½ krm gurkmeja (främst för färg, kan uteslutas)

Sätt ugnen på 200 grader. Klä en brödform med bakplåtspapper. Skiva potatisen och blanda alla ingredienser. Fyll brödformen.

In med brödformen i ugnen då den är varm och grädda tills den fått färg (ca 1 timme). Utesluter du vitlök kan du testa peppar och muskotnöt istället, det borde passa.

Kan serveras direkt eller stjälpas upp på ett fat efter det svalnat lite.

l'm back

Fridaaaa
8/28/15, 7:19 PM
#46

#44 Undra om dt går lika bra med någon glutenfritt kex hmm borde gå.

Kan inte minnas att jag smakat det nej :) Inte vetat vad det hetat i så fall haha :) Ska kolla in länken :)
Ja min mage är knäpp, så vt inte alltid hur pass det reagerar eller inte så köra något nytt och reagera på det kanske är dumt just då hehe :)

#45 Tack! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haku
8/28/15, 7:21 PM
#47

#46 Varför börjar du skriva massa till mig privat på ett drygt sätt ? vill du inte skriva det öppet? Tycker det är lite tråkigt att du sitter och skriver här i tråden och så vill du inte diskutera och sen skriver du ändå till mig privat och vill fortsätta bestäm dig.

[Devya]
8/28/15, 7:24 PM
#48

#4 Man kan nog använda glutenfria kex också, det blir säkerligen inte samma smak men det borde inte spela någon större roll. Det borde bli mumsigt ändå. :)

Annons:
Fridaaaa
8/28/15, 7:26 PM
#49

#47 Men jag har sagt åt dig 10000 gånger nu att jag inte vill ha diskussionen i tråden, därav PM.  Tänker inte föra diskussionen vidare med dig här i tråden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
8/28/15, 7:28 PM
#50

#48 Ja visst borde det gå? =) Värt ett försök i alla fall och utvärdera! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haku
8/28/15, 7:28 PM
#51

#49 Och då får jag be dig att sluta skriva privat till mig det är inte alls trevligt att få dryga meddelanden privat! och jag vill inte ens skriva vidare om det här jag var klar ville du fortsätta kunde du ha fått ut det du ville här.. Kan vi avsluta diskussionen nu?

Åsa S
8/30/15, 10:32 AM
#52

Skaldjur är ju festligt. Det brukar vi ta när vi ska fira nått ingen vill ju stå och slava i köket då utan då vill vi bara ha gott om tid umgås. Bara att tina lite räkor/kräftor, ett gott bröd + ost och kanske nått gott att dricka till det kommer man långt med. Firande måste inte vara avancerat.

Fridaaaa
8/30/15, 10:35 AM
#53

Maten är 99% bestämd nu, har några alternativ.
Bara desserten kvar 👍

#52 Nja är gott men dyrt och ute efter middag att laga, då vi vill laga något tillsammans 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
8/30/15, 12:58 PM
#54

#53 Vad blir det?

Fridaaaa
8/30/15, 2:13 PM
#55

#54 Vi velar mellan risotto med något tillbehör, caranbona (stavning?) eller någon gryta om vi hittar någon vi inte provat som vi vill testa 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
8/30/15, 2:38 PM
#56

Hahahaha 😂 låter inte som 99.9% ;)

Fridaaaa
8/30/15, 2:39 PM
#57

#56 99% skrev jag 😉 Men är de tre vi velar mellan, ska bara komma överrens, men är bestämt att det blir någon av dom tre 👍

Bara dessert kvar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: