Annons:
Etikettmatprat
Läst 2461 ggr
tlover
2015-08-21 20:49

Era bästa terecept?

Vad är era bästa terecept?

I min tebutik har jag nyss lagt till en sida med terecept och jag vill gärna lägga till fler recept där så jag undrar vad era bästa recept för te i matlagning, bakning eller vad du har för recept med te i gömmorna?

l'm back

Annons:
DesK
2015-09-02 09:25
#1

Jag använder inte te i matlagning, men skulle vilja testa 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Garm
2015-09-02 10:24
#2

Jag testade starkt neutralt svart te i chokladbollar en gång. Det var intressant, men blev inte riktigt som jag inbillade mig det skulle bli. Teet gav ingen direkt smak, men jag slapp iaf den där lite beska kaffesmaken som kan bli om man har en skvätt kaffe i.

tlover
2015-09-02 10:50
#3

#2 Det måste jag testa nån gång. Jag dricker ju inte kaffe men jag har kaffe hemma för gäster… och chokladbollar. Men te har jag ju ofta lite över.

l'm back

Garm
2015-09-02 11:06
#4

#3 Man kan nog variera smaken rätt mycket beroende på vilket te man använder. Jag tror det te jag använde förmodligen var för "snällt" eftersom det inte gav någon direkt smak.

tlover
2015-09-02 11:22
#5

#4 Vanilj skulle nog passa, eller chili för mer "vuxen" smak.

Jag ska nog testa med pu-erh superior (ett lagrat te med mycket smak)

l'm back

tlover
2015-09-20 20:34
#6

Idag skapade jag ett recept med en gryta med älgkött och pu-erh det blev riktigt gott.

l'm back

Annons:
tlover
2015-09-29 08:25
#7

Hmm Pu-erh kanske funkar med tofu också, vad tror ni?

l'm back

DesK
2015-09-29 08:29
#8

Var köper man Pu-erh? Tyvärr är min mage inte så glad för tofu, men det kan nog funka smakmässigt 🙂

Tlover har du någon smakguide för te?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2015-09-29 08:33
#9

#8 Pu.erh köps enklast på nätet, jag har det tex i min butik. Vanliga fysiska tebutiker har sällan pu-erh om dom inte har en e-butik också.

Förlåt för tidigt på morgonen för en som nattammar, vad menar du med smakguide? (hjärnan funkar inte riktigt nu)

l'm back

DesK
2015-09-29 08:40
#10

Åh, har du en tebutik på nätet, vad roligt, ska genast kika in där 🙂

Jo, jag menar en beskrivning av hur olika tesorter smakar och vad de passar till, lite liknande som Systembolaget beskriver vin och öl. 

Tidigt nu? 😮 Det är väl inte tidigt nu längre 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2015-09-29 08:56
#11

#10 Det är tidigt om man varit uppe flera gånger på natten och matat en liten hungrig sak 😴

Du är välkommen in och kolla 🙂 Då förstår jag hmm… jag har en artikel om te som matdryck som kanske skulle vara intressant, den är ju bara generell däremot eftersom både personlig smak skiljer sig och olika teer skiljer sig. Men kolla in den och se om det var det du var ute efter.

l'm back

[Udoon]
2015-09-29 20:05
#12

Jag brukar göra sockerkaka smaksatt med earl grey (+pyttelite vanilj), det är jättegott, särskilt med glass till. Funkar även att smaksätta glass med te.  Inte så jättesnoffsigt men tyckte jag kunde skriva här ändå😃

tlover
2016-01-08 21:56
#13

Till nyårsmiddag blev det nått nytt med te, terökt tjälknöl 🙂

l'm back

Annons:
Anterrabae
2016-01-18 19:45
#14

Tänkte på det som nämndes ovan med te i chokladbollar. Borde inte det passa bra med just earl grey eller annat med Bergamott till choklad? Min känsla sa att det borde bli en fin brytning. *måste testa*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: