Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 3225 ggr
Jills
8/17/15, 12:21 PM

Saft av olika slags vinbär

Hej!

Jag har svarta vinbär, röda vinbär och svartavinbärsblad som jag tänkte göra saft på. Jag har bara gjort saft två gånger, på röda vinbär, och har därför massa frågor, som kanske kan vara konstiga men här kommer dom:

1. Jag tänker göra saft på svartvinbärsblad och de flesta recept har lika många liter blad som vatten som kg socker, dvs 2 liter blad, 2 liter vatten, 2 kg socker. Är inte det otroligt mycket socker??

2. Min moster har ett recept där hon har i 1,5 liter röda vinbär i denna saft, men den ska bara stå och dra i en dag, inte flera. Kan det vara så att de röda vinbären blir dåliga om de står längre? Jag tänker mig att det kan vara kul att ha i dom, för lite mer syrlighet och fin färg. Eller? Men klarar de att stå i kylen, i sockerlag, i 5 dagar?

3. Jag gillar röda vinbär mest, men tänkte göra en sats med både svarta/rödavinbär. Är det 50/50 eller kan jag ta tex. 70/30, till de rödas fördel? Hur gör jag då med vattenmängden, svarta vinbär ska väl ha mer vatten än röda?

4. De gånger jag har gjort saft har den antingen blivit för svag, eller, när jag har kokat den kraftigare för att få mer smak, blivit gelé. Bären har varit mogna men inte övermogna. Finns det något sätt att komma runt detta? Jag använder vanligt strösocker och har kört receptet 2 liter bär, 5-6 dl vatten och 6 dl socker per liter avrunnen saft.

5. Kan det bli mer smak om jag låter de kokta bären stå i kokvattnet i kylen ett dygn? Eller klarar bären inte det?

Nu kommer jag nog inte på fler frågor just nu, men det dyker säkert upp. Jag hade blivit så tacksam om någon saftkunnig har lust att lära mig lite! :-)

Annons:
VildaVittra
8/20/15, 12:18 AM
#1

1. Jag tänker göra saft på svartvinbärsblad och de flesta recept har lika många liter blad som vatten som kg socker, dvs 2 liter blad, 2 liter vatten, 2 kg socker. Är inte det otroligt mycket socker??

När du kokar saft på bär/frukt, så får man ju även med sockret från bären, nu när du ska göra saft på blad, så måste du ersätta den sockermängden med just socker. 

2. Min moster har ett recept där hon har i 1,5 liter röda vinbär i denna saft, men den ska bara stå och dra i en dag, inte flera. Kan det vara så att de röda vinbären blir dåliga om de står längre? Jag tänker mig att det kan vara kul att ha i dom, för lite mer syrlighet och fin färg. Eller? Men klarar de att stå i kylen, i sockerlag, i 5 dagar?

Det som kan hända är att det börjar att jäsa, även om det står svalt. 

3. Jag gillar röda vinbär mest, men tänkte göra en sats med både svarta/rödavinbär. Är det 50/50 eller kan jag ta tex. 70/30, till de rödas fördel? Hur gör jag då med vattenmängden, svarta vinbär ska väl ha mer vatten än röda?

En ren smaksak, själv gillar jag inte röda vinbär förutom som gelé. 

4. De gånger jag har gjort saft har den antingen blivit för svag, eller, när jag har kokat den kraftigare för att få mer smak, blivit gelé. Bären har varit mogna men inte övermogna. Finns det något sätt att komma runt detta? Jag använder vanligt strösocker och har kört receptet 2 liter bär, 5-6 dl vatten och 6 dl socker per liter avrunnen saft. 

Skaffa en saftmaja istället, då blir saften koncentrerad automatiskt. 

5. Kan det bli mer smak om jag låter de kokta bären stå i kokvattnet i kylen ett dygn? Eller klarar bären inte det?

Menar du eftersaft?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jills
8/20/15, 11:38 AM
#2

Hur märker man om det har börjat jäsa?

Nej, inte eftersaft. Om jag kokar saft kokar jag ju först bär och vatten. Och sen silas det. Men frågan är, om jag låter detta stå i kylen ett dygn istället, innan jag silar, om jag får ut mer smak.

VildaVittra
8/20/15, 1:52 PM
#3

#2 Det bästa sättet att få ut mer smak är just en saftmaja.

Du märker jäsning på saker som att det blir grumligt, et bildas kolsyra, det luktar jäst och brygden börjar smaka annorlunda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jills
8/20/15, 10:03 PM
#4

Jo, men nu har jag ingen saftmaja, och funderar över andra alternativ.

Jills
8/21/15, 1:48 PM
#5

Nu är saften på svartavinbärsblad snart klar och det blev lite mer än jag trodde. Jag använder natriumbensoat i saften, och även vinsyra. Jag använder vanliga pet-flaskor som jag diskar ordentligt och sedan sköljer i vatten+natriumbensoat, även korken, och låter självtorka.

Kan jag använda dessa flaskor precis som glasflaskor? Jag kommer kanske inte få plats med allt i frysen å jag tänkte ha det i kylen. Om det håller, vill säga.

JazzBass
8/24/15, 1:57 PM
#6

Too late to the party, men tänkte bara säga hur jag väldigt snabbt kokade rödvinbärssaft för ett par tre veckor sedan: 

4 liter röda vinbär och en deciliter vatten in i min 6 liters tryckkokare från ikea => tryckkokade 5 minuter på lägre trycknivån => hällde innehållet i en stor sil över en metallbunke varvid nästan all saft rann direkt ur bären. (Jag hade egentligen tänkt göra en sylt genom att passera bären genom silen, men då det kom så mycket fin saft direkt så ändrade jag mig). Hällde drygt hälften av saften (totalt ca 2,5 liter) över i en kastrull, rörde ner ungefär ett halvt kilo vanligt socker och kokade upp, lät svalna, och hällde upp i frysflaskor. Saften blev nästan lite för söt ändå för min smak, men riktigt god. Resten av saften kokade jag gelé på istället, och använde syltsocker. 

Jag kunde ha använt en saftmaja som jag lånat av föräldrarna, men det här gick så otroligt snabbt och smidigt att jag nog gör så här också nästa gång jag ska koka saft. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: