Annons:
Etiketterrådtips
Läst 20928 ggr
[HelwardMann]
8/15/15, 2:36 AM

Hur länge håller sig en öppnad gräddfil?

Idag lagade jag mat med gräddfil i, men jag behövde bara halva förpackningen. Hur länge törs jag räkna med att det som blev över är användbart? Jag lade tetran i en påse som jag förslöt med en lufttät påsklämma, och givetvis står det i kylskåpet.

Annons:
VildaVittra
8/15/15, 2:39 AM
#1

Flera dagar, precis som yoghurt och filmjölk. 

Ett tips för att minska användningen av den miljövidriga plasten är att försluta tetran direkt med påsklämman.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[HelwardMann]
8/15/15, 2:40 AM
#2

Jag försökte det, men jag hade bara den lilla modellen, och den halkade av.

Men till mitt försvar ska jag tillägga, att jag köper aldrig tomma påsar, utan jag använder påsar från sådant som levereras i plastpåse.

Haku
8/15/15, 4:28 AM
#3

Flera dagar ibland längre allt beror på, släng inte bara för att bäst före datum gått ut det betyder inte att det är dåligt tro mig du kommer känna både på lukt och smak när gräddfilen blivit dålig.

[HelwardMann]
8/15/15, 5:18 PM
#4

#3 Detta med utgångsdatum känner jag till. Nu frågade jag för att eventuellt kunna planera min meny några dagar framåt. 🙂

Haku
8/15/15, 8:43 PM
#5

#4 Jo men det gäller fortfarande med smak och lukt.

[scrappy]
8/19/15, 11:56 PM
#6

3-4 dagar har jag haft öppnad gräddfil, men alltid luktat och tittat på den innan.

Annons:
[HelwardMann]
8/20/15, 12:34 AM
#7

Tre dagar blev det innan jag använde den, och det gick utmärkt. Och lukta och smaka vet jag att man ska göra. Jag frågade, som sagt, mest för att kunna planera lite framåt. 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
hemul
8/18/23, 9:53 PM
#9

Men den hade väl inte passerat bäst före när du öppnade den?

Vet inte med just gräddfil för det använder jag inte, men andra syrade produkter håller sig jättelänge efter bäst före, även öppnade. Fil, CF… Vi snackar många veckor, inte dagar.

CF-burken jag använder just nu gick ut 23/6. Det är absolut inget fel på varken smak eller konsistens. Men den har givetvis inte varit öppnad så länge. Kanske sedan början på veckan.

  • Redigerat 8/18/23, 9:53 PM av hemul
DesK
8/18/23, 10:14 PM
#10

#9 Instämmer helt med dig, att dom flesta syrade mejerivaror håller länge. Tråden är från 2015 och halades upp av en kommentar som jag har tagit bort, eftersom den varken hade med trådens ämne att göra eller var av annat intresse.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

hemul
8/18/23, 11:35 PM
#11

Aj då. Det såg jag (så klart) inte.

Upp till toppen
Annons: