Råd & tips

Hur länge håller sig en öppnad gräddfil?

2015-08-15 02:36 #0 av: [HelwardMann]

Idag lagade jag mat med gräddfil i, men jag behövde bara halva förpackningen. Hur länge törs jag räkna med att det som blev över är användbart? Jag lade tetran i en påse som jag förslöt med en lufttät påsklämma, och givetvis står det i kylskåpet.

Anmäl
2015-08-15 02:39 #1 av: VildaVittra

Flera dagar, precis som yoghurt och filmjölk. 

Ett tips för att minska användningen av den miljövidriga plasten är att försluta tetran direkt med påsklämman. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-08-15 02:40 #2 av: [HelwardMann]

Jag försökte det, men jag hade bara den lilla modellen, och den halkade av.

Men till mitt försvar ska jag tillägga, att jag köper aldrig tomma påsar, utan jag använder påsar från sådant som levereras i plastpåse.

Anmäl
2015-08-15 04:28 #3 av: Haku

Flera dagar ibland längre allt beror på, släng inte bara för att bäst före datum gått ut det betyder inte att det är dåligt tro mig du kommer känna både på lukt och smak när gräddfilen blivit dålig.

Anmäl
2015-08-15 17:18 #4 av: [HelwardMann]

#3 Detta med utgångsdatum känner jag till. Nu frågade jag för att eventuellt kunna planera min meny några dagar framåt. Glad

Anmäl
2015-08-15 20:43 #5 av: Haku

#4 Jo men det gäller fortfarande med smak och lukt.

Anmäl
2015-08-19 23:56 #6 av: [scrappy]

3-4 dagar har jag haft öppnad gräddfil, men alltid luktat och tittat på den innan.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.