Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1187 ggr
[SonjaG]
2015-07-31 10:06

Kött

Min man och jag har olika uppfattningar om att skölja av köttet innan stekning.  

Jag känner för att göra det eftersom det kan ha hanterats av många.  Han anser att alla ev bakterier o dyl försvinner vid stekning.

Hur gör ni?

Annons:
Fridaaaa
2015-07-31 10:08
#1

Sköljer inte av. Aldrig ens tänkt på att göra det :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2015-07-31 10:09
#2

De som hanterar köttet har handskar på sig. 

Jag sköljer inte köttet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2015-07-31 10:11
#3

Sköljer aldrig om jag inte råkat tappa det i vasken när jag öppnar förpackningen 😉. Att spola vatten på gör varken till eller ifrån i fråga om eventuella bakterier och det mesta stryker med i stekningen. Däremot försvinner kanske en del goda smaker med den bortspolade köttsaften.

Spöket
2015-07-31 10:14
#4

De som hanterar köttet tar på fler saker än bara det ^^ Bakterierna dör vid stekning om det inte är ihoplimmat kött( vet inte om det finns i Sverige dock)

Multi vad?

starhawk
2015-07-31 10:21
#5

Om det hamnat några bakterier på köttet spelar ingen roll, dom har ingen möjlighet att överleva en normal tillagning, det är bara mat man äter rå såsom grönsaker som det finns någon mening att skölja

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Fridaaaa
2015-07-31 10:23
#6

Bakterier försvinner ändå inte vid spolning :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Scorpio97
2015-07-31 10:31
#7

Har aldrig sköljt kött, tycker smaken bör försvinna/försämras då? Eventuella bakterier dör i stekpannan/kastrullen/ugnen.


//Jessie

starhawk
2015-07-31 10:32
#8

#6: förmodligen helt korrekt! Men på grönsaker kan  bekämpningsmedel av olika slag kanske fås bort, om man använder varmt vatten, bekämpningsmedlen är nämligen gjorda för att inte regna bort, fast numera kör dom visst in bekämpningsmedlen via rötterna och då hjälper ingen sköljning.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[WickedAlly]
2015-07-31 13:01
#9

Jag sköljer de få gånger de finns lite benflisor kvar, för de är inte så mysiga att få i munnen. Annars sköljer jag aldrig.

tlover
2015-07-31 13:11
#10

jag sköljer om det ser ut att behöva det, tex om päls fastnat där el liknande (äter vilt och hemmaslaktat)

l'm back

[SonjaG]
2015-07-31 13:15
#11

Tack för era synpunkter! Det där är ungefär som min man säger. Det försvinner vid tillagning. Och att smaker tar skada.
Men jag tänker oxå som WickedAlly, benflisor och kanske blod.
Jag är väl lite kvackelmagad, tänker att nån som förpackar är förkyld o nyser på köttet! Usch!

Scorpio97
2015-07-31 13:35
#12

Skulle det vara något äckligt på (benflisor, fjädrar osv) petar jag hellre bort det med fingrarna eller med ett papper. Att skölja av det har jag faktiskt aldrig haft en tanke på det.

Bakterier oroar jag mig faktiskt inte för alls. I min familj är jag utan tvekan den som är mest oförsiktig (har exempelvis råkat stoppat fingrarna i munnen efter att ha skurit kött och även kyckling, ibland har jag lite bråttom och steker för kort tid osv), men jag är också den som oftast klarar mig när resten av familjen åker på förkylning eller magsjuka. Så det kanske snarare är bra att utmana immunförsvaret lite ibland (;


//Jessie

Honestyisdead
2015-07-31 14:46
#13

Har aldrig sköljt kött. 

Om du tänker så #11 gissar jag att du aldrig äter mat som andra tillagat?

Annons:
[SonjaG]
2015-07-31 17:37
#14

Jodå jag kan äta det andra tillagar. Går  o m på restaurang ibland. Men där kan man ju inte påverka. 

Kanske ska förtydliga. Jag "tvättar" inte köttet, tar bara en bit hushållspapper som jag fuktar o drar över köttet för att få bort blod, flisor i dyl. Kan det förstöra smaken? I så fall får jag tänka om.

Carrosh
2015-08-01 06:35
#15

Sköljer bara när det finns risk att benflisor finns kvar, annars gör jag det inte.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

fridaas
2015-08-06 18:18
#16

Jag brukar inte skölja köttet, däremot torkar jag oftast av det med lite hushållspapper.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ria74
2015-08-30 16:33
#17

Jag sköljer bara kött om det finns benflisor eller päls aldrig annars.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: