Annons:
Etiketterrådtips
Läst 959 ggr
fml
7/17/15, 11:43 PM

Göra egna chips

Någon som kan ge mig tips på hur man gör egna krispiga chips.

Jag gör mina genom att lägga dom skivade potatisarna i en kastrull med  olja men dom blir aldrig krispiga, några tips tack?

Annons:
VildaVittra
7/17/15, 11:48 PM
#1

Man ska skiva dom riktigt riktigt tunt, de blir mer kokta om de är för tjocka. Jag brukar använda rapsolja och lägger i dom när temperaturen är runt 180 grader.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fridaas
7/18/15, 11:03 AM
#2

Jag skivar mina tunt med en osthyvel och sköljer av dem med vatten innan jag lägger in dem i airfryern på 200grader. I den behövs ingen olja och än så länge har det blivit bra, dock tar det tid då man inte kan göra så många åt gången.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Jalking
7/18/15, 9:08 PM
#3

Jag kör i micron på en oljad tallrik. Det blir inte många chips varje gång, men de blir ganska bra.

Anterrabae
7/18/15, 11:10 PM
#4

Annars så dubbelfriterar man dem. Blir de inte bra första gången, så fritera en gång till :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Inkanyezi
7/26/15, 11:00 PM
#5

Man tar inte upp dem ur oljan innan det har slutat bubbla om man vill ha dem helt krispiga. Om oljan då är för varm, så blir de brända. Jag tror att 180 ° kan vara lite för mycket. Jag har lägre temperatur när jag gör bananchips, mellan hundrasextio och hundrasjuttio. Men för att de ska bli genomkrispiga måste de ligga i oljan tills det inte längre kommer några bubblor.

Upp till toppen
Annons: