Annons:
Etikettmatprat
Läst 1079 ggr
[Carpinus]
7/8/15, 12:46 PM

Dela med dig av matglädjen!

"Maten är halva födan; resten är strömming och potatis", säger ett gammalt skånskt ordspråk. Men ätandet är inte bara ett intag av näring, måltiden kan ha så många mer aspekter. Äldre människor som blir lämnade ensamma mister inte bara aptiten, många har inte varit delaktiga i hushållet och kan inte laga mat på egen hand. Andra har ett boende som inte ger möjlighet till rationell matlagning.

 Jag vill citera några tänkvärda rader från Désirée, värd för Matlust: "Jag har alltid sysslat med mat och en sak som jag kan tala mig varm för är matlag. Dvs att få till en kedja av matlagare och ätare. Man kan tänka sig att starta upp matlag i bostadsområde eller bland kompisar. Många är ju, tyvärr, ensamma och då blir det trist med maten. Att då få komma i lag med några andra i liknande situation borde vara bra." Jag tycker det där är alldeles för bra idéer för att inte ta upp som ämne på Pensionärer i Fokus.

Så du som har erfarenhet av matlag eller bara vill bjuda på någon enkel maträtt som även novisen vid spisen klarar av är välkommen att dela med dig av tipsen i kommentarform i denna artikel på Pensionärer i Fokus.

Annons:
Farwuq
7/8/15, 1:07 PM
#1

"Maten är halva födan; resten är strömming och potatis", säger ett gammalt skånskt ordspråk.

Jag betvivlar att en skåning skulle säga "strömming", det heter "sill" på dessa breddgrader.

😉😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
7/8/15, 1:16 PM
#2

Stämmer, jag gick på Wikiquotes "översättning"… 😉

  • Maden e halva fødan, resten e sill å päror.

    • på svenska: Maten är halva födan; resten är strömming och potatis.

     Jag korrigerar  artikeln, tack för tipset!

Farwuq
7/8/15, 2:06 PM
#3

Strömming heter fisken om den är landad norr om Blekinge på östkusten.

På nutida skånska: Maten är halva födan; resten är sill och potatis.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Anterrabae
7/8/15, 7:11 PM
#4

Tycker iden om matlag är förträfflig. :) hoppas folk hoppar på!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Carpinus]
7/8/15, 7:28 PM
#5

#3 Lite synd att  ordet "päror" inte används som förr! I nordvärmländska sa man f.ö. "joläppel" om potatis (med tjockt "l" på det första), och potatismos hette "joläppelstamp".

Farwuq
7/8/15, 7:30 PM
#6

Skånskan har försvenskas och förvanskats något oerhört sedan jag var barn för något halvsekel sedan.

😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Carpinus]
7/8/15, 7:33 PM
#7

#6 Räligt… 😕

DesK
7/8/15, 7:45 PM
#8

Matglädje är viktigt för alla. Min far sa till mig, på sin ålders höst, att mat- och vinglädje är det man har med sig livet ut och det ligger nog mycket i det 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

VildaVittra
7/8/15, 8:14 PM
#9

Jag fick en idé för några år sedan att någon (läs inte jag) skulle starta ett virtuellt matrum. Fler och fler äldre har dator och när det var matdags skulle de kunna gå online och sätta sig vid ett matbord, där andra satt och med webbkameror eller bara röst kunna prata med varandra under måltiden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anterrabae
7/8/15, 8:17 PM
#10

#9 Vilken rolig ide! :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
7/10/15, 8:49 AM
#11

#3, #5 mfl - I hela svenskfinland används mycket flitigt ordet "päron" för potatis. Uttalet varierar beroende på region, dock uttalas det aldrig helt som frukten päron. Ä:et, som kan vara antingen långt eller kort, uttalas ofta med en nyans lite mot ett E, eller t.o.m. som en diftong "ie", och i det senaste fallet oftast i bestämd form med A på slutet oberoende om det är grammatikaliskt korrekt eller inte med bestämd form.  O:et är alltid kort oberoende om Ä:et är det, och uttalas som ett "O" som i "Olle" och inte mot Å.

Intresseklubben noterar. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: