Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1470 ggr
Wellcraft
7/4/15, 4:38 PM

Dåligt kött?

Sitter här med ett dilemma, då jag fullständigt hatar att slänga kött.
I vilket fall, så hittade jag två fläskarrer i kylen, de frystes in precis när datumet gick ut.
När jag öppnade så luktade det lite unket, typ surt, svett? Inte så trevligt. Men doften var heller inte så stark att det av osmakligt så att säga.
Nu tillagade jag köttet ändå och nu luktar det gott och när jag smakade lite så smakade det otroligt gott.
Ska jag oroa mig eller äta, tycker ni? Lukten kan ha att göra med att köttet redan i förpackningen var kryddat & marinerat..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Haku
7/4/15, 4:40 PM
#1

Jag tror inte det ska lukta, kött ska man ju vara extra försiktig med men ah om det smakar bra kör på? tror inte du blir sjuk.

Scorpio97
7/4/15, 4:40 PM
#2

Jag hade ätit det.


//Jessie

[Juel70]
7/4/15, 4:45 PM
#3

Det är nog ingen fara, bara du steker igenom det ordentligt.

DesK
7/4/15, 4:45 PM
#4

Precis som du säger, så kan lukten bero på marinaden. Smakar det bra och är väl tillagat, så skulle jag äta det.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Wellcraft
7/4/15, 4:48 PM
#5

Tack för svar hörrni.
Jag kunde inte hålla mig borta då det bokstavligen var den godaste fläskkarren jag ätit 😃 Så jag antar att den inte är dålig, borde ha känts på smaken.
Men klart man blir orolig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gronstedt
7/4/15, 4:54 PM
#6

#5: Tror jag det - det är sällan man får riktigt färdigmörat kött nu för tiden, så många är inte vana vid hur det ser ut och luktar, men visst är det smaskens? Det luktar som du säger lite surare och framför allt betydligt starkare än det snabbmörade, saltvatteninjicerade 80-procentskött som ofta ses i affärerna.

För något år sedan hittade jag en fin hjortstek på ICA. I kassan tyckte de den såg så grå och tråkig ut att de först inte ville sälja den och till sist gav mig den för halva priset. För kött ska väl vara ljust knallrött? Den hjorten var inte alls dum, kan jag säga …

Annons:
TjockaBerta
7/4/15, 5:47 PM
#7

Om jag är tveksam tillagar jag det länge så det är genomstekt. Ofta är det ytan som luktar så det hjälper att skölja köttet. Färdigt kryddat eller marinerat kött köper jag aldrig.

>>>Malum domesticum<<<

VästkustFia
7/6/15, 1:02 PM
#8

När jag öppnar en plastförpackning med kött tycker jag nästan alltid att det luktar lite trist även om det är långt till bäst före-datum. Men om produkten är OK försvinner lukten snabbt. Och är man ändå tveksam kan man ju alltid skölja av köttet och som sagt steka det ordentligt.

zakkris
7/6/15, 4:58 PM
#9

Marinerat kött har ajg för mig håller längre än vanligt kött då det är så mycket kryddor osv i det.
Annars lär du väl märka i morgon om du fått matförgiftning :) De är nog ingen fara skall du se, jag brukar aldrig lukta på kött då jag finner de illaluktande alltid haha.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Wellcraft
7/6/15, 7:23 PM
#10

Åt det för två dagar sedan, mår toppen :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[TanatosNyx]
7/7/15, 12:47 AM
#11

lovar dåligt fläskkött stinker 😉 blodet kan dock surna, som många nämner så försvinner det om man sköljer köttbiten.

Farwuq
7/8/15, 1:11 PM
#12

#0 Jag skulle inte vara rädd för att äta det.
Som en del här påpekat, så märks det tydligt om det är otjänligt som mat.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: