Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 7870 ggr
Scorpio97
2015-06-29 22:34

Egen oboy/chokladdryck?

Behöver ett substitut till Oboy, men utan/mindre socker och utan sötningsmedel. Kan tänka mig att söta med honung om det går. Har inget emot en starkare och mer besk chokladsmak, inser naturligtvis att det inte går att få det lika sött som Oboy utan socker. 

Problemet är ju att kakao vägrar blanda sig med kall mjölk/grädde. Går det att fixa på något vis?


//Jessie

Annons:
JonnaCecilia
2015-06-29 22:37
#1

Yep, blanda kakao och det sötningsmedel du vill använda (honung, stevia,socker) och blanda sen ut det i lite mjölk, börja med ca en msk och öka med en matsked åt gången tills det är en krämig konsistens. Sen kan du hälla på mjölk som vanligt ;)

Achatina
2015-06-29 22:37
#2

Kakao löser sig i varmt vatten eller varm mjölk. Utan sötningsmedel har jag inget recept. Men jag brukar: 

- Koka vatten
- Blanda socker, kakao (& vaniljsocker)
- Lite mjölk

Blir en varm, ofta lite vattnig smak (mer mjölk eller vaniljsocker råder bot på det). Men rätt gott.

Scorpio97
2015-06-29 22:42
#3

#1 Det löser sig alltså utan klumpar då? Har du något hum om hur mycket honung som behövs, om man vill ha typ en-två matskedar kakao och 2-3 dl mjölk? (:

#2 Varm choklad har jag gjort många gånger (jag gör det dock på enbart mjölk och ev lite grädde, tycker det blir äckligt med vatten). Problemet är ju just att jag vill ha en kall chokladdryck.


//Jessie

JonnaCecilia
2015-06-29 22:45
#4

Ja då. Börja med knappt hälften så mycket honung som kakao! Så 1 msk honung, 2 msk kakao tex.

JonnaCecilia
2015-06-29 22:46
#5

Och sen som sagt, rör i en och en msk mjölk tills det löst sig och blrjar bli lite rinnigt och inte bara geggigt ;)

Scorpio97
2015-06-29 22:47
#6

Hm, får prova det någon dag då. Har försökt blanda ut kakaon med grädde (tänkte att det var fett och kanske kunde blanda sig), men det blev bara massa klumpar. 

Tänkte inte på att det kanske fungerade med honungen. Tack för tipset (:


//Jessie

Annons:
JonnaCecilia
2015-06-29 22:53
#7

Hmm, nej det blir ju lite som när man ska reda en sås om du brukar göra det. Först blanda mjölet, eller i detta fall kakaon, med lite vatten/mjölk så att klumparna går ur innan man häller i det i grytan! Funkar på samma sätt. Blir lättare att röra och mer kraft så klumparna går sönder när de inte har ett helt "hav" med vätska att simma undan i ;) haha, dags för mig att sova känner jag, när jag förklarar så här otroligt pedagogiskt! *sarkasm* Godnatt och lycka till med din hemmagjorda chokladdryck!

Scorpio97
2015-06-29 23:33
#8

#7 Äter inte sås, men har gjort redning till soppa. (Brukar dock bottenreda då) Men det var så jag försökte göra med grädden. Tog typ en msk kakao och lite mindre grädde och försökte blanda, sedan tänkte jag spä med mjölk. Men det gick som sagt inte. Godnatt!


//Jessie

JazzBass
2015-06-30 11:19
#9

Jag gör ibland kall kakao på mjölk och kakao som #1 föreslår, och kanske har i en liten gnutta stevia. Gillar inte direkt steviasmaken men ska man bara söta lite grann för att minska bitterheten lite funkar det helt bra. Har stevian i en kryddburk och doserar ungefär som om det vore cayennepeppar. 

Kall mjölk och kakao blandar sig inte jättebra som bekant, men det går ändå hyfsat om man har i bara lite mjölk i taget, dock inte för lite så det blir en jättestabbig massa utan snarare tjock sås. Fullfet mjölk ska det vara, det blir godast. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[TanatosNyx]
2015-06-30 12:27
#10

smält ett par bitar mörk fin choklad i varm mjölk. tillsätt ev lite grädde.

edit: såg nu att du ville ha kallt, missade det. förlåt!

Scorpio97
2015-06-30 15:07
#11

#9 Klarar inte av smaken på stevian alls, dessutom är det ett sötningsmedel jag inte vill använda (förutom möjligtvis om jag hade rena stevia-blad)

Fullfet mjölk har vi tyvärr inte (mamma tycker den smakar för gräddigt), det är därför jag har grädde i också. En skvätt grädde i mellanmjölken blir ju ungefär samma sak som fullfet mjölk. Men du får det alltså att blanda sig utan klumpar? (:

Tror det det fungerar annars att värma upp bara lite mjölk, blanda i kakaon, spä ut med kall mjölk och ev ställa en stund i frysen/kylen (för att få det riktigt iskallt)? 

Ska prova med honungen också, vi hade dock ingen hemma just nu (vilket jag såklart upptäckte efter att jag kom hem från ica, haha)


//Jessie

JazzBass
2015-07-01 08:12
#12

#11 - Ok. Jag tror inte det är så stor skillnad om man använder fullfet mjölk, lättmjölk+grädde eller t.o.m. fettfri eller bara vatten, i den meningen att det skulle lösa sig olika bra. Men visst löser sig kakaon bättre med het vätska, så att börja med någon matsked het vätska är nog en bra idé om man har svårt att få det att bli bra annars. 

Helt och hållet klumpfritt är det kanske svårt att få det, men de sista klumparna brukar jag mosa med skeden mot koppkanten. Tricket är nog att ha i precis lagom mängd vätska i början så det inte blir för tjockt, men inte för mycket heller så kakaon börjar simma runt i klumpar i koppen som är svåra att mosa. Med rätt mängd vätska blir det ungefär som en chokladsås. Den såsen späder du ut med lite mjölk i taget tills det blir lättflytande.  Har du en mjölkvisp så är det bra att använda en sån när blandningen verkar lagom lös för det, men en sked funkar bäst att röra med i början.

Rör man ner lite socker i kakaon först så bildas inte klumpar lika lätt, men vill man undvika socker/sötning så går det att lämna bort det också. Man kan vänja sig av helt med socker i kakao, precis som med kaffe och te, om man vill. Det har jag gjort, även om jag nu tycker det är godare med lite sötning. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: