Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 1883 ggr
thorntagg
2015-06-11 21:50

Varför delar ugnspannkakan på sig?

Jag gör någon gång ugnspannkaka som jag serverar  med  magert stekt bacon i strimlor och hemkokt lingonsylt. Numera använder jag dinkelmjöl från Saltå kvarn i stället för vanligt vetemjöl då jag inbillar mig att det blir lite nyttigare. Jag vispar ihop 3  ägg, 6 dl mjölk och 2,5 dl mjöl, häller detta i en lätt smörad långpanna och ställer in i ugnen på 225 grader tills ytan fått färg, cirka en halvtimme.  När jag tar ut  pannan och ska skära bitar så har smeten liksom skiktat sig så att det ser ut som omelett överst och en grå massa underst… Jag kan säga att det blivit värre sen vi bytte spis för ett par månader sedan. Nu har vi en ny Elektro Helios som för övrigt fungerar alldeles utmärkt. Vad beror det här på och kan man göra något åt det??

Annons:
VildaVittra
2015-06-11 22:06
#1

Jag skulle prova att låta smeten svälla någon timma först, tänker att vetemjöl är så otroligt förädlad, så den är nog "snabbare".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
2015-06-12 10:35
#2

+förutom att låta smeten svälla . Värm långpannan i ugnen och smörj genom att låta smöret smälta i den heta ugnen så långpannan är riktigt  het då du häller i smeten

Anterrabae
2015-06-12 15:09
#3

Min ugnspannkaks brukar också dela sig, så jag är nyfiken på alla tips jag kan få om detta :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

thorntagg
2015-06-12 22:57
#4

Tack för tipsen! Jag ska prova detta nästa gång!

[TanatosNyx]
2015-06-13 13:17
#5

för lite mjöl låter det som.

thorntagg
2015-06-14 14:10
#6

Kan nog ha att göra med det där dinkelmjölet ocså, för när jag använde vanligt mjöl tycker jag inte att det blev riktigt så här. Proportionerna har jag från en gammal "Vår kokbok" och där står det 2,5 dl mjöl, men man kanske kan pröva och ha i lite mer.

Annons:
JazzBass
2015-06-14 21:16
#7

#6 - Det har du troligtvis rätt i, i och med att jag tror dinkelmjölet inte innehåller lika mycket gluten som högförädlat vetemjöl, men jag tror det viktigaste ändå är att låta smeten stå och svälla, eftersom mjölet sannolikt är grövre.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: