Fisk & Skaldjur

fryst lax.

2015-06-05 20:26 #0 av: [[Kiba]]

har köpt fryst lax jag vill äta ikväll.. jag undrar om det går bra att tina i rumstemperatur såg att det rekommenderades att tina i kylskåp men då tar det ju ett dygn innan den tinar typ?

finns det hälsoskäl till att ej tina i rumstemperatur?

Anmäl
2015-06-05 20:31 #1 av: Scorpio97

Jag brukar tillaga den fryst, i ugn går det bra. Annars tinar vi ganska ofta i rumstemperatur, vet dock inte huruvida det kan vara hälsofarligt eller inte. Har aldrig märkt något i alla fall. 

//Jessie

Anmäl
2015-06-05 20:32 #2 av: luckiestgirl

Jag brukar tina i rumstemperatur. Är det laxfiléer? Sånna brukar jag bara stoppa in i ugnen fast dom inte är helt tinade, går lika bra fast dom är frysta. 

Anmäl
2015-06-05 20:33 #3 av: Em_

Fisk blir dålig snabbare än kött i rumstemperatur, det är nog därför det står så. Jag tinar den i princip alltid i rumstemperatur och har aldrig blivit dåligt. Fast då får den bara ligga så länge att den precis tinar.

Anmäl
2015-06-05 20:33 #4 av: TjockaBerta

Det är mera energismart att ta ut den i tid och tina i kylskåp.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2015-06-05 20:40 #5 av: [[Kiba]]

Det är laxfiler, tror det går bra att tina i rumstempratur ska steka dem i stekpanna!

Anmäl
2015-06-05 20:52 #6 av: [tk1971]

Anledningen till att man bör tina fisk (och kött) långsamt i kylskåp är att den släpper mindre vätska då. Konsistensen blir bättre och man upplever fisken/köttet som lite saftigare. Sen finns det ju en hygienaspekt, den yttre delen tinar snabbare än den inre och i rumstemperatur kan bakterietillväxten komma igång.

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2015-06-05 20:54 #7 av: [[Kiba]]

Kan man steka fryst lax direkt i stekpannan? 

Anmäl
2015-06-05 20:56 #8 av: Scorpio97

#7 Jag har gjort det flera gånger. Lite svårare att få den klar i mitten utan att bränna den på utsidan, men tar man det lite försiktigt så går det bra  (:

//Jessie

Anmäl
2015-06-05 23:05 #9 av: JazzBass

Snabbast är att tina i halvljummet vatten i diskhon, i plastpåse då förstås. Det där med att tina i kylskåp går ju otroligt långsamt, det är ju fortfarande delvis fruset ännu följande dag och måste hursomhelst ligga i rumstemperatur en god stund innan tillagning. Jag tinar därför det mesta i vattenbad faktiskt.

När man tillagar kött/fisk är det bäst om det är rumstempererat eller t.o.m något över. Då behöver man inte steka/grilla alls lika länge för att innertemperaturen ska stiga till rätt nivå, och resultatet blir saftigare och godare än om man steker det då det ännu är halvfruset i mitten. Det blir ju så otroligt överstekt runtom mitten annars, och överstekt = torrt...

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.