Annons:
Etiketterrådtips
Läst 813 ggr
Achatina
5/27/15, 12:37 PM

Sparris

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker inte det går in under någon särskild folder.

Har stora mängder sparris i frysen, och de vanliga recepten där man bara lätt kokar eller steker dem förmodligen kommer bli passé till slut. Så jag skulle tacksamt mottaga era bästa recept på sparris, vad det nu kan vara. Soppor, sallader, fyllnad i saker eller vad som. Provar gärna nya saker, man kan ju hitta ett tillagningssätt som kanske överklassar de andra med hästlängder 😛

Annons:
VildaVittra
5/27/15, 12:52 PM
#1

Grilla dom. Nomnomnonmnom. 🤤

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JazzBass
5/27/15, 1:46 PM
#2

Är nog lite (eller mycket) avis på dig och ditt sparrislager! 🤐😛 Här är lite tips:

  • Ugnsstekta sparrisar inlindade i bacon med parmesan på
  • Ångkokta eller grillade med örtsmör och flingsalt, gott tillbehör till vad som helst
  • Sparrissoppa (har aldrig gjort nån men jag tror att en mixad soppa med  hönsbuljong och grädde skulle bli god)
  • Grillsallad: Grilla sparrisar, champinjoner, zucchini, paprika, färsk lök, halloumi med mera, och dela i mindre bitar. Rör ihop till en sallad tillsätt en burk dränerade och sköljda kidneybönor, olivolja, flingsalt, färska örter
  • Använd sparrisbitar som ingrediens i snålsoppa

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Achatina
5/27/15, 9:36 PM
#3

Knaprar sparris hela dagarna en tid framöver. Rå sparris, utan tillagning. Det är förvånansvärt gott, har en annan smak än när man tillagar den. 

Har funtat lite på om man skulle göra en matig pannacotta med sparrissmak. Men har bara gjort söta pannacottor hittills. Var annars en del intressanta recept där!

oh-la
5/28/15, 7:22 PM
#4

vi gör sparrispasta när vi kommer över sparris stek den med lite lök och muscovadosocker ( eller vanligt socker) salt och peppar, i med en matsked citronsaft och lite fransk senap, på med en burk mascarpone och lite grädde. smaka av med mer salt och peppar om det behövs. servera med pasta. vill man gotta till det extra köper man färsk korv, alltså köttfärs i skinn. skär upp skinnet och ta ut köttfärsen i små köttbullar. stek köttbullarna i stekpannan tills de är gyllenbruna. ta ut. stek sparrisen i en del av fettet som är kvar efter korven (bruka vara ganska fett så ta ut lite om det blir för myket. tänk bara på att mycket smak finns i fettet) på med lite citron, senap och grädde. puttra tills sparisen är mjuk. i med den stekta köttfärsen och servera med pasta. även här kan man ta en del grädde och en del mascarpone. riktigt krämigt och fint.

Regale
6/14/15, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Först stekte jag bacon. Sedan stekte jag sparris och vitlök.

Stekfettet använde jag som sås.

:)

TjockaBerta
6/15/15, 6:57 PM
#6

#5 Åh vad gott det ser ut!

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Upp till toppen
Annons: