Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2077 ggr
Glorious
2015-05-19 16:42

Mättande, nyttigt och gott?

Jag har lite dålig fantasi känner jag och skulle vilja ha lite bra alternativ på lunch/mellanmål. Jag är oftast väldigt hungrig när jag kommer hem från skolan. Man är lite trött och  det blir lätt bara en skål med flingor, en frukt, knäckebröd med ost eller bakverk. Eller några/lite av allt det där. Jag känner dock att flingor/knäckebröd/frukt blir det till frukost och att jag hade velat ha något lite bättre mellanmål, något som man blir mätt på så att jag slipper känna att jag måste ha en bulle också, och så att jag håller mig nöjd till middagen. 

Visst frukt eller en skål med flingor är kanske inte så farligt men grejen är ju att det inte mättar särskilt mycket och därmed blir det något mer eller väl mycket flingor haha. 

Så mat som är mättande, hyfsat nyttig och lätt att göra. 

Vill helst komma ifrån lite gluten/mjöl produkter, blir mycket av de i andra måltiderna.

Annons:
VildaVittra
2015-05-19 16:45
#1

Couscous går ju att göra på 5 minuter och utan något mer komplicerat moment än att koka upp vatten. Till det kan man öppna en burk med makrill i tomatsås.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2015-05-19 16:49
#2

Äggvita och omeletter snabbt? Är enkelt och nyttigt.

Glorious
2015-05-19 17:04
#3

#1 Hm, vet inte vad jag tycker om makrill i tomatsås, vet att syrran har tyckt om det, kanske ska ge det ett försök :)

#2 Ja omeletter är bra, det ska jag ha i åtanke, bra alternativ för mig som inte gillar ägg så mycket i övrigt, alltså när det endast är kokt.

JazzBass
2015-05-19 23:07
#4

Makrill i tomatsås är helt super i en omelett tillsammans med philadelphiaost och lite fräst lök! Min favorit. Och jag är rätt kräsen.🙂

Avokado är mättande och bra, antingen på smörgås om man vill (gärna grovt råg- eller havrebröd i så fall), eller i en sallad tillsammans med fetaost, tunt skivad rödlök, oliver, tomat, gurka eller vad man nu vill ha i. Serverar man den med även nånting proteinrikt, som räkor eller en bit rökt lax, och lite hemgjord majonnäs eller bara helt enkelt lite olivolja och några droppar balsamicovinäger, blir det en komplett måltid man håller sig mätt på länge.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Glorious
2015-05-21 09:32
#5

#4 Det låter supergott alltihopa, blir hungrig!

Tack för tipsen :)

Sindri
2015-05-26 22:37
#6

Jag tycker ägg är ett superlivsmedel och omeletter kan ju innehålla nästan vad som helst av rester man har i kylskåpet. Prova också kokosomelett, spenatomelett, bananomelett.  Har man inget annat brukar det åtminstone finnas lite ost som man kan lägga i.

Annons:
Honestyisdead
2015-05-28 08:09
#7

Ser nu att det står äggvita i mitt inlägg. Skulle stå ägg ;)

densomundrar
2015-05-28 10:42
#8

Nötter ska ju vara nyttigt, i måttliga mängder såklart. Men är jordnötter nyttigt?

Sindri
2015-05-28 15:53
#9

äMin personliga åsikt är att jordnötter inte är människoföda, men smaken är ju delad…

Det är f.ö. en baljväxt, ingen nöt.

Honestyisdead
2015-05-28 15:56
#10

#9 Varför inte människoföda?

Sindri
2015-05-28 17:53
#11

Kanske för att jag föråt mig och spydde som barn. Klarar knappt av lukten.

Vad jag har läst så innehåller de en del saker som inte är så nyttigt för oss, som fytiner och lektiner, och det finns delade meningar om fettets kvalitet.

Fast…….jag gillar faktiskt en del sorts jordnötssmör, vilket ju är konstigt. Kanske det är friteringen som gör den läskiga lukten.

VildaVittra
2015-05-28 18:04
#12

#11 Fritering?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

densomundrar
2015-05-28 18:17
#13

Hehe, nu undrade ju jag om dom ansågs vara nyttiga och inte om det var människoföda eller inte, för det kan jag påstå att det är, saker som vi människor äter alltså :-) Sen om man gillar det ellet inte är en annan sak.

Annons:
punkmusic
2015-08-02 15:53
#14

De är "nyttiga" om de inte är saltade, beroende på vad man anser om kolhydrater

Upp till toppen
Annons: