Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1354 ggr
JazzBass
2015-05-15 09:09

Sockerbanta vitchokladmousse?

Hej!

Till min sons 1-årsdag för nån vecka sedan gjorde jag följande tårta (med några smärre modifieringar):

http://www.femme.se/bambi/2014/08/25/moussetarta-med-kladdkakebotten-hallonmousse-och-vit-chokladmousse/

Tårtan blev riktigt god men onödigt söt, speciellt vitchokladmoussen. Använde Marabous vitchoklad, den enda sort jag hittade i den lilla butiken jag handlade i inför kalaset. Vitchoklad är normalt inte min favorit, så jag har inte så stor koll på om det finns någon mindre söt vitchoklad, helst fairtrade och/eller ekologisk. Vad säger ni?

Frågar då jag eventuellt gör en liknande tårta igen i helgen, men en mindre sats, förutsatt att jag hittar en mindre söt vit choklad. Alternativt byter jag ut hela vitchokladmoussen mot nånting med vanilj. Eller skulle det vara smartast att köpa kakaosmör i lokala ekobutiken och utgå från det istället? Kakaosmör, lite indiansocker, vaniljstång, en massa grädde och lite gelatin kanske skulle funka…? 🤫

Sist passerade jag för övrigt också ner en passionsfrukt i hallonmoussen. Tror jag ska göra det igen, men använda lite mer så den också märks, det gjorde den egentligen inte förra gången. Garnerade med hallon och en chokladsås av mörk choklad, grädde och saften från en annan passionsfrukt. Inte heller i den såsen kände man direkt smaken av passionsfrukten, men den blev lite mindre tung i smaken än annars. 🙂 Kladdkakebottnen blev lite längre i ugnen än tänkt, men det vlev ändå helt perfekt i kakan då det inte var för löst men ändå väldigt saftigt. Det gjorde också det lättare att ta bort hela tårtan från formbottnen då den var klar. I den hade jag ca hälften av sockermängden vilket var helt lagom.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
OlgaMaria
2015-05-15 09:38
#1

Jag skulle göra vit-choklad-praliner nån gång men trodde de skulle bli för fasta i konsistensen så jag hade i en del vatten. Men det blev ju mer mousseaktigt, så jag hade i mer vatten och gjorde en morotskaka med vit-choklad-fluff på. Det blev otroligt gott och fräsch smak på det. Så, ja, jag tror du kan experimentera lite. Tack vare gelatinet kan du nog minska ner på vit choklad och ha i en del vatten så blir det mindre mastigt.

Eller så skippar du den vita chokladen och smaksätter med vanilj. Kan nog bli gott med typ en panna-cotta-bas (koka ihop gelatin och grädde och vanilj och lite sötning) som du blandar med vispad grädde.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JazzBass
2015-05-16 06:58
#2

Tack för svaret! Jag tror jag ska experimentera lite ja. Såg ett par videon på youtube på hur man gör vit choklad, och det verkar rätt lätt: Man smälter kakaosmör över vattenbad, rör ner florsocker, lite mjölkpulver, och vanilj, och låter massan stelna i en chokladform. I och med det, så tror jag bra att man kan göra en vitchokladmousse utan vit choklad, och istället använda samma bas som ovan men med mindre socker, och röra ner grädde och gelatin. Borde funka.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

OlgaMaria
2015-05-16 10:22
#3

Blir säkert jättegott och bra!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: