Annons:
Etikettfågel
Läst 1340 ggr
[tililili]
2015-05-06 01:47

Kyckling, färsk/fryst, MYCKET

Hej Jag ska i nästa vecka laga kyckling till 120personer. Grekiskt tema och vill helst göra ngn gryta då det kommer bli trångt i ugnen. Stora grytor finns det. Tar gärna emot recepttips, men det jag eg. är på jakt efter är råd kring hur man bäst tillagar så mycket kyckling utan att den blir torr och samtidigt kan vara säker på att allt är klart. Samt, jag får matleveransen på måndag och maten ska ätas på onsdag. Bör jag satsa på färsk eller fryst kyckling? Och nej, det är inget alternativ att åka och handla senare eller få senare leverans. Inte möjligt. Vi ska servera kycklingen med klyftpotatis och rotfrukter i ugn,(därför det kycklingen gärna får tillagas utanför ugnen) Och tsatsiki är efterfrågat. Tar som sagt gärna recepttips! Tack!

Annons:
VildaVittra
2015-05-06 03:18
#1

Jag tycker att det är lättare att få bort skinnet på färsk kyckling, för ska man koka den så är skinnet alldeles för slemmigt för att ha med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JazzBass
2015-05-06 08:39
#2

Jag är ingen expert på storkok, långt ifrån, men jag tycker kyckling blir bäst om man grillar den i hela bitar (filéer, klubbor, vingar) på rejält hög värme så den får en yta snabbt, varefter man flyttar bort dem från den direkta värmen och låter kycklingen bli genomstekt på indirekt, något lägre värme.  Kycklingen ska vara helt rumstempererad eller ännu hellre något över rumstemperatur när man lägger den på grillen. Använd termometer. När rätt innertemperatur uppnåtts kan man pensla på mer marinad, slänga in dem i folie och förvara dem på svag värme tills de ska serveras. (Pensla på marinad kan man förstås också göra en gång tidigare också, direkt när man tar bort dem från den direkta, höga värmen).

Som marinad tycker jag en blandning av olivolja, krossad vitlök, riven färsk ingefära och salt funkar riktigt bra, kanske lite gurkmeja också för färgens skull. Mer tycker jag inte egentligen behövs, men man ska inte snåla på vitlöken och ingefäran. Gräslök kan man ha i om man vill ha mer färg, kanske också persilja. Det ser trevligt ut speciellt i marinaden/oljan man penslar på efter grillningen.

För tzatziki har jag kommit på ett sätt att få den tjock och god: 

Gör först labneh, alltså rör om i en burk turkisk yoghurt - grekisk borde väl också funka, vet inte riktigt skillnaden mellan dem - så den blir rinnig, häll över innehållet i en silduk (som man kan lägga i ett durkslag om man inte har en silduksställning), och låt vasslen rinna ut. Med en bra tät duk kan man också pressa ut vasslen rätt bra ur yoghurten och spara tid på det viset, men låt den ändå gärna hänga en stund. Grejen med det här är att yoghurten blir mycket tjockare, och man kan blanda i (åtminstone grov-) riven gurka utan att tzatzikin blir för lös om man pressat ut vasslen först. Rivningen frigör gurkans smaker bättre än om man bara tärnar gurkan. Smaksätt med vitlök, citronsaft, salt, lite peppar och kanske lite dijonsenap.

Lycka till med allt! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

VildaVittra
2015-05-06 08:49
#3

#2 Jag brukar pressa vätskan ur den rivna gurkan istället, det går fortare och det smakar ändå gurka. Och det är mer näring i vassle än i gurksaft. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JazzBass
2015-05-06 09:10
#4

#3 - Jag gjorde så en gång för nån månad sedan, tyckte dock att saften jag pressade ur var så smakrik och god och med mycket fin grön färg, att det var synd att inte ha den med i tzatzikin.  Vasslen tillför inte så mycket smak tycker jag. Vill man inte slänga bort vasslen kan man använda för att t.ex .syra grönsaker eller brödbakning. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: