Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2996 ggr
Snuttefia
2015-05-04 21:27

Gott, nyttigt, billigt och enkelt!

Hej tänkte vi kunde ha en tråd med tips enligt rubriken! Man vill ju kunna äta god och nyttig mat utan att det kostar en förmögenhet och/eller är jättesvårt att göra. Tänkte det kunde passa alla! :)

M.V.H Snuttefia

Annons:
Snuttefia
2015-05-04 21:30
#1

Jag älskar sallad! Vad har ni för salladstips? :)

M.V.H Snuttefia

mikkan01
2015-05-04 21:47
#2

När jag vill göra lite matigare sallader brukar jag koka bulgur/couscous, låta svalna och sen blanda med lite röd pesto och sambal oelek. 
Babyspenat, rödlök, gurka, tomat, fetaost och svarta oliver och sen vitlöksdressing eller tzatziki till det. Brukar ha kyckling till ibland också. 🙂

~mikkan

Snuttefia
2015-05-04 21:51
#3

Det lät grymt gott. Jag vill ju ha matiga sallader som är goda och som man kan bli mätt på och äta flera dagar.

M.V.H Snuttefia

Anterrabae
2015-05-05 12:09
#4

Tonfisksallad med ägg är en sån där matig sallad som man kan äta många gånger, allra helst om man även har feta och oliver i.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Snuttefia
2015-05-05 16:23
#5

#4 Grymt bra idé!! :D

M.V.H Snuttefia

minikinas
2015-05-15 19:20
#6

Jag brukar göra en sallad av alla "tillbehör" till tacos sen blandar jag det med köttfärs som smakar tacos. Kanske inte riktigt det du sökte efter 👋

Riktig terapi är kvalitetstid med djuren<3
Medarbetare Lantraskaniner

Annons:
Snuttefia
2015-05-16 13:42
#7

#6 Inte riktigt men det är ju värt ett försök när man får tacosrester!

M.V.H Snuttefia

oh-la
2015-05-16 16:24
#8

matvete är guld att ha hemma! gott i sallader, mättar otroligt bra och funkar till typ allt man kan ha ris till, fast som sagt, mättar bättre. här hemma kör vi lax oxh matvete med kall sås på rödlök, ägg, dill och lite rom. 

bönsalsa kör vi hemma en del också. billigt, gott och nyttigt! lök, vitlök, en röd chili, krossade tomater, tomatpuré, färsk koriander, spiskummin, paprikapulver, salt och peppar och 1-2 burkar bönor efter tycka och smak. bryn lök, vitlök och chili i en gryta. på med krossade tomater och två matskedar tomatpuré. i med kryddorna utom den färska koriandern (tänk på att spiskummin smakar ganska mycket så ha i lite åt gången) salta och peppra efter smak och låt koka ihop i 30 minuter. i med bönorna så dom blir varma och vänd ner hackad koriander samtidigt som du tar det av spisen. gott till ris eller som det är med bröd som man doppar i. 

hel kycklig kan man också göra mycket grymt god billig mat av. skär ner en lök och lite rotfrukter och börja med att koka kycklingen tillsammans med ett par lagerblad och vitpepparkorn samt saft från en halv apelsin, salta ganska ordentligt. förutom att man får en jättefin kokt kyckling som kan användas som den är, i sallad, eller i soppa får man också en grym kycklingfond som verkligen lyxar till de flesta kycklingrätter. går kanon att frysa in om man inte vill använda allt. koka kycklingen tills den är färdig och köttet har börjat dra sig tillbaks från benen. sila fonden från grönsakerna den kokat med och häll tillbaks i grytan. låt fonden koka ner till minst hälften, gärna en tredjedel. frys in hälften för senare tillfälle, ha i olja i botten av grytan, bryn lite rödcurry och vitlök, på med en burk kokosmjölk, häll i den fond du inte fryst in, ca en halvliter, smaka av med limesaft och fisksås. stycka ner den kokta kycklingen och ha i tillsammans med grönsaker efter smak och årstid (det som är billigt då) och nudlar som du kramat til mindre bitar. låt koka tills nudlarna är klara. 

fonden är också bas till grym currysås, hacka lök, riv äpple och bryn med en pressad vitlöksklyfta, på med curry och låt det bryna med (ha gärna i lite gurkmeja också så får det en riktigt fin gul färg) på med matlagningsgrädde/vispgrädde och mjölk eller kokosmjölk. smaka av med salt och servera med den kokta kycklingen och ris. 

i salladsväg tycker jag det är grymt gott med matvete, lite färsk tomat, rödlök och olika bönor från frysdisken, typ soyabönor, vaxbönor, brytbönor och liknande. fina färger, mättande och gott. i med lite fetaost eller stekt haloumi. blanda creme fraich, en liten vitlöksklyfta och lite fransk senap och vänd ner tillsammans med salladen, eller ha i lite soltorkade tomater och vänd ner oljan från dem i salladen. gott!

Snuttefia
2015-05-16 21:01
#9

#8 Oj vad mycket bra idéer!! :)

M.V.H Snuttefia

VildaVittra
2015-05-19 16:54
#10

Jag brukar göra den här salladen, vitkål och äpple är ju superbilligt på hösten:

2 dl strimlad vitkål
2 dl grovrivna svenska äpplen
1 st strimlad gul lök
0,5 paket bacon eller sidfläsk
salt
svartpeppar

Knaperstek baconet och smula sönder dom. Blanda ihop allt. Smaka av med salt och peppar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Snuttefia
2015-05-19 17:40
#11

#10 Grymt smart! Plus i kanten för bacon!! :D

M.V.H Snuttefia

Upp till toppen
Annons: