Annons:
Etiketterlammfårövrigt-kött
Läst 2566 ggr
JazzBass
5/1/15, 11:55 AM

Lammlägg - tryckkokade och grillade

(Det här är varken nöt, vilt eller gris men tror ändå det är den mest passande kategorin. Nån moderator får flytta inlägget om det hör bättre hemma nån annanstans).

Jag blev fullkomligt salig över lammläggen jag tillagade igår till valborg, och buljongen blev fantastisk, så tänkte dela med mig av receptet här. 🙂 Jag serverade dem med buljongen som sås, en "grillsås", ugnsstekta rödbetor med fetaost, smörstekta morötter med dragon, batatmos och en sallad. Tryckkokade rödbetorna i bitar ca 12 minuter innan jag ugnsstekte dem, och använde det kokvattnet som vätska i lammkoket, men jag tror det funkar lika bra med en rödbeta med i koket istället så receptet är skrivet enligt det. Har man ingen tryckkokare kan man säkert koka lammläggen i gryta med lock i ugn i 100-125 grader i 1,5-2,5 timmar. De ska vara rejält kokta men inte så de faller helt i bitar.

Lammlägg

4 lammlägg, rumstempererade

50 g smör

1 morot i stora bitar

1 rödbeta (rå, ej konserverad) i stora bitar

1 riktigt stor gul lök delad i 6 klyftor, eller 2-3 mindre i halvor

3 vitlöksklyftor

2 dl mörkt öl

3 dl vatten (eller så mycket så lammläggen blir ungefär täckta till hälften)

Stjälkarna från en hel kruka salvia

ca 2-3 msk indiansocker (farin eller muscovado borde funka bra också)

ca 2 tsk salt

10-20 hela svartpepparkorn

Fräs lammläggen hastigt i smör i tryckkokaren. Lägg i resten av ingredienserna, rör om lite och låt koka upp. Tryckkoka på maxtryck i 20-25min. Ta upp lammläggen och låt dem rinna av lite. Spara buljongen. Grilla lammläggen på svag värme en stund tills de fått lite grillyta runtom, gärna på övre hyllan i grillen med locket på. Jag hade dem i grillen under tiden vi åt förrätten.

Grillsås (penslas på efter grillningen. Det som blir över serveras i en skål vid bordet):

Bladen från krukan med salvia

1 vitlöksklyfta

ca 1/2dl olivolja

ca 1 tsk balsamvinäger

1 tsk indiansocker

salt

peppar

Finhacka eller mortla salvian och vitlöken och rör ner resten av ingredienserna.

Sås:

Sila av buljongen och reducera den en aning. Red eventuellt med lite maizena eller mjöl om du önskar en tjockare konsistens. Det som blir över kan man använda till en risotto eller nånting annat om man vill.

(Jag är normalt en sockermotståndare, men det gäller stora mängder socker. Jag ser inget större problem med att använda socker som krydda, till skillnad mot att ha det som en huvudingrediens, speciellt indiansocker och liknande som också ger lite mer smak än enbart sötma).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
TjockaBerta
5/1/15, 12:02 PM
#1

Det låter väldigt gott. Roligt att du använder din tryckkokare till så mycket. Apropå lamm, förr gjorde jag ofta dillkött på lammbringa. Det kanske vore något att prova i tryckkokaren.

>>>Malum domesticum<<<

[awo]
5/1/15, 12:10 PM
#2

Det fantastiska med lamm är att man kan använda det till så mycket

JazzBass
5/1/15, 1:08 PM
#3

#1 - Jo det var otroligt gott. Förra gången då jag kokade i rödvin och kryddade med chili försvann rätt mycket av lammsmaken, men den kom till sin rätt i det här receptet.

#2 - Jag är än så länge nybörjare på lamm. Har mest använt färs och filé tidigare och nu också lammlägg. Kotletter och ribs finns i frysen dock för framtida behov. Vad har du för favorit lammdelar och recept sjäv?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[awo]
5/1/15, 1:11 PM
#4

koleter och ribbs grilla i härlig marinad

JazzBass
5/1/15, 1:12 PM
#5

Bra att jag har just det i frysen då! 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[awo]
5/1/15, 1:18 PM
#6

grilla på bara med smarig marinad

köttbullar på lammfärsen

Annons:
Honestyisdead
5/1/15, 1:43 PM
#7

Verkar väldigt gott :)

[awo]
5/1/15, 1:53 PM
#8

7 vad verkar väldigt gott

Honestyisdead
5/1/15, 3:06 PM
#9

Receptet

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Sabina]
5/2/15, 11:37 AM
#21

JazzBass, det finns nog ingen på hela iFokus som skriver om så goda och inspirerande recept som du 😍
Man blir hungrig varje gång man läser om dina kok-konster tycker jag. Tack för att du delar med dig 🙂

JazzBass
5/2/15, 2:57 PM
#22

#21 - Tack, vad kul att höra! Jag fortsätter gärna dela med mig av mina påhitt om de blir lyckade, speciellt med så här fin respons på recepten. Glad

Tillagade för övrigt lammkotletter igår kväll enligt ungefär samma recept. Då använde jag istället för rödbetsspad en rödbeta, och det färgade buljongen klart rödare än den förra. Hade även slut på salvia och mörkt öl, så jag använde en knippe färsk timjan istället (en av mina absoluta favoritörter!) och ljust öl (tuborg green) och en liten skvätt överblivet rödvin. Resultatet blev bra, men inte riktigt lika bra som förra gången. Så i fortsättningen är det salvia och mörkt öl som gäller.
 🙂

Ikväll på tur: lammribs och älgribs. 🤤🙂 Har mycket gäster de här dagarna så det blir att satsa lite mer på maten nu. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2/23/16, 9:22 AM
#23

Bumpar upp det här receptet då det fortfarande står för de tveklöst godaste lammläggen jag gjort hittills, och det har blivit några stycken. 🙂 Det är svårt att misslyckas med lammlägg så de allra flesta har blivit riktigt goda, men det här blev helt enkelt nåt väldigt långt utöver det vanliga. Tror jag ska göra samma recept igen nu i helgen, så få se om jag lyckas få till dem lika bra nu som de blev då. Jag föredrar dem så här, milt kryddade. Chili tycker jag tar bort för mycket av den fina lammsmaken. Jag tror dock att jag ska fräsa dem lite mer ordentligt i en skild panna innan jag tryckkokar dem, för att karamellisera ytan mer och därmed locka fram ännu djupare smaker.

(Passade för övrigt också på att ta bort ett tiotal inlägg med onödigt käbbel nu då jag blivit Medarbetare på den här fina sajten). 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: