Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1433 ggr
dinamnam
4/29/15, 8:16 AM

Vegan?

Hej hej! Jag har sedan länge funderat på att bli vegan men folk tycker att jag är för ung för att bli det.. (är 15). Dock så verkar det som något jag skulle gilla då jag inte gillar kött och mjölkprodukter etc. Kan någon bara  lite djupare förklara vad det innebär att vara vegan? Ska man ta tabletter eftersom man kanske inte få i sig allt som man behöver? :)

Med vänliga hälsningar 

Annons:
IngaTrnqvist
4/29/15, 8:30 AM
#1

Kika in på Vegan iFokus :) Om man äter vegankost behöver man ta b12-tabletter, allt annat kan man få i sig via kosten ( D-vitamin på vintern, men det är inte speciellt för veganer). Jag var 13 när jag började med vegankost (är idag 16) så det är inte för ungt. Bara man äter bra och varierat så att man får i sig allt man behöver.

Anterrabae
4/29/15, 11:39 AM
#2

Viktigt att tänka på är att blanda olika sorters protein, då enstaka vegetabiliska källor inte är fullvärdiga. Men det löser man lätt genom att blanda baljväxter och svampsorter och som ovan sagts att variera sig. Sikta på en relativt stor andel rå mat, så alla aminosyror och enzymer är kvar. Grodda och blötlägg för att maximera näring och upptag. Glöm inte bra fett, som tex kokos, linfrö och oliv.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dinamnam
4/29/15, 12:29 PM
#3

Tack så mycket för era svar! Ska absolut tänka på det och även kika in vegan.ifokus! Tycker definitivt det är värt att bli vegan :-)

Med vänliga hälsningar 

Anterrabae
4/29/15, 12:32 PM
#4

Jag mådde som bäst när jag åt helvegetariskt, undrar varför jag kom av mig med det??

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: