Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 3545 ggr
JazzBass
2015-04-08 14:32

Tryckkokare

Frågan i undersökningen: Har du en tryckkokare i ert hushåll? Åtminstone här i Finland är tryckkokare extremt ovanliga, och man hittar dem aldrig i några vanliga supermarketar som säljer kastruller mm. Så jag tänkte kolla hur vanliga de är bland er som läser det här?

Jag hade suktat redan en längre tid efter en sån, så igår gjorde jag äntligen slag i saken och köpte en. Det blev IKEAs modell "Värdesätta" på 6 liter. Billigaste jag hittade, men jag tycker Ikea ofta har riktigt bra kvalitet på sina prylar, och den här verkar inte vara nåt undantag heller. Ser fram emot att spara både tid och energi med hjälp av den. Och äta en massa god mat också förstås. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Maria
2015-04-08 14:37
#1

Jag har haft en tryckkokare som jag fått av mina svärföräldrar men aldrig använde🤫 så den inlämnades till loppis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2015-04-08 14:52
#2

Har inget behov av en så jag äger ingen. Har bara använt det på jobb.

JazzBass
2015-04-08 15:02
#3

Glömde sätta ut ett alternativ som passar för mig, men röstade att jag använder den regelbundet eftersom det är tanken. 🙂 Speciellt vissa typer av kött och bönor som annars kräver väldigt långa tillagningstider ser jag fram emot att koka i tryckkokaren, för att reducera tillagningstiden från flera timmar till kanske 30-60min. Tror den ska funka fint också för buljongkok och hårda rotsaker. Igår kokade jag lite morötter och bananchalottenlök i en blandning av vatten och vitt vin. Morötterna var lagom mjuka efter 6 minuter. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Garm
2015-04-08 15:14
#4

Jag har ingen aning om hur man använder en tryckkokare, så jag känner inget begär efter en. Kanske skulle det se annorlunda ut om jag visste vad den var bra för.

JazzBass
2015-04-08 15:37
#5

Garm: I praktiken visste jag inte heller hur man använder en sån, men manualen till kokaren åtgärdade det problemet. 🙂

Tryckkokaren används som en vanlig kastrull på på spisplattan, men den har ett lock som sluter tätt så att trycket börjar höjas i kastrullen när vätskan i kastrullen börjar förångas (så när som på tryckregulatorn som släpper ut ånga om trycket blir för högt). När trycket stiger i kokaren, stiger också kokpunkten. Den högre temperaturen på vätskan och trycket i sig gör att koktiden minskar rejält, oftast med över hälften. En gryta som annars tar 2 timmar kanske bara behöver 30 minuter i tryckkokaren.

Själva trycket kan man på min ikea-kokare ställa in steglöst upp till 1 bars övertryck som är max vad kokaren är tänkt att klara av. Den nivån används för kött, medan 0,6 bar oftast räcker för grönsaker.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-04-08 16:25
#6

Jag har flera tryckkokare, två här i Sverige och tre i Santiago de Cuba, och de används regelbundet. Vi använder dem till bönor och jag kokar fläsklägg och segt kött i tryckkokaren, eller lammköttet jag ska göra soppa av, så att buljongen kokas ur och köttet är lätt att skilja från benen.

Jag använder den inte för grönsaker. Grönsaker som ska kokas ångkokar jag oftast i mikron, eftersom det går fort med väldigt lite vatten. Spenat och nässlor, liksom ärtsoppa kokar jag på vanligt sätt. Kikärtorna går i tryckkokaren. 

Mina tryckkokare här hemma är rostfria, märke Moderna Kök, inköpta på Myrorna, och och också en av dem i Santiago, en italiensk rostfri, medan de två andra vi har på Kuba, av aluminium är av okänt urprung.

Annons:
Garm
2015-04-08 16:59
#7

#5 Ahh, så det är så det fungerar. Intressant. Tack.

Jag ska nog fördjupa mig lite it tryckkokarens hemligheter och se om jag kanske skaffar mig en sån. Långkoksgryta är ju gott, men tar ju tid annars 🙂

TjockaBerta
2015-04-08 18:50
#8

Jag har ingen men vill ha en. Jag lärde mig använda den när jag bodde utomlands

>>>Malum domesticum<<<

[Sabina]
2015-04-09 05:39
#9

Jag har inte heller någon tryckkokare men vill gärna ha en.

JazzBass
2015-04-09 08:57
#10

Testade lite till igår. Gjorde en gryta med en burk tomatkross, grönsaker (bananschalottenlök, zucchini, morötter, en selleristjälk, broccoli), en deciliter torkade belugalinser, fryst svamp (förvälld blek taggsvamp), en kopp vatten, kryddor, salt och olivolja. 

Jag fräste först löken i oljan och lade sedan ner resten av ingredienserna, svampen överst tyvärr då jag plötsligt kom på att jag ville ha lite svamp med också. Hade problem med att det inte bildades nåt tryck fast tomatkrosset kokade i grytan. Gissar att det berodde på att den frysta svampen överst skylde ner ångan. Öppnade locket och rörde om, samt tillsatte nån deciliter vatten. Stängde locket igen och satte plattan på full effekt. Det tog ändå lite längre tid än jag trodde innan säkerhetsventilen åkte fast och låste locket som ett tecken på att tryck höll på att bildas, kanske för att jag inte gjorde nån väldigt stor sats (kokaren rymmer ju 6 liter), och för att basen var tomatsås snarare än rent vatten.  Kanske man borde komplettera med en mindre.

När säkerhetsventilen åkte fast lade jag igång timern som jag ställt på 8 minuter. Resultatet? Överkokt broccoli, väldigt mjuk men ändå god zucchini, fina morötter och svampbitar, och något underkokta linser. Om jag gör nån gryta framöver med linser eller bönor och grönsaker som kräver mindre tillagningstid, tror jag att jag i fortsättningen tryckkokar i två omgångar; först det som tar lång tid och sedan det som bara behöver tryckkokas nån enstaka minut.

I helgen tänkte jag testa koka lammben med bl.a. rödvin och vitlök, och sedan lägga dem en stund på grillen för lite trevlig grillyta. Blir nog mums gissar jag. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Sabina]
2015-04-09 13:10
#11

#10 vad spännande att läsa om ditt tryck-kokar mantlagning, jättebra att få lära sig av dina försök. 
Måltiden lät ju jättegod trots överkokt broccoli och underkokta bönor. Hade man inte vetat resultatet hade man säkert gjort så som du gjorde, istället för att dela upp koktiden på två omgångar.

Nu ser jag jättemycket fram emot att få höra resultatet om den underbara måltiden till helgen 🙂

JazzBass
2015-04-09 13:31
#12

Tack! Ja det blev en helt god gryta. Gissade att det skulle gå som det gick med broccolin och zucchinin, men testade i alla fall för att se hur det blir med allt i lika länge. Lite mer salt än den knappa tesked jag lade i verkade dock behövas, men det är ju lättare att salta mer när maten är på tallriken än ta bort extra salt från maten i kastrullen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sisselie
2015-04-12 12:29
#13

Jag använder min tryckkokare varje dag, ofta flera gånger om dagen. Simpel vardagsmat för mig när jag vill att det ska gå snabb t och vara enkelt, bara blanda ris, kött, grönsaker, olja och kryddor i tryckkokaren och låta allt koka ihop till en grötliknande konsistens. 

Kött som har lång koktid brukar jag skära i grytbitar och koka 30-60 minuter i tryckkokaren, och sen frysa in styckvis så jag kan ta fram så mycket jag vill ha, och snabbt tillaga när jag ska äta. Jag äter mycket inälvsmat, min senaste favorit är hjärta, en timme i tryckkokaren och det är hur mört och fint som helst. 🙂

Annons:
[Sabina]
2015-04-12 19:33
#14

#13 Vad spännande 🙂
Ju mer jag hör er som har en tryckkokare, desto mer säker blir jag på att det verkligen är något för mig 🙂

JazzBass, hur har det gått för dig?

JazzBass
2015-04-12 20:13
#15

Jo, har hunnit testa lite till. Kokade bönor i fredags som jag haft i blöt lite för länge (nästan ett dygn). Såna där stora butter beans och vanliga vita bönor som enligt förpackningarna skulle ha ungefär samma koktid, ungefär lika mycket av varje. Kokade 15 minuter ungefär på den lägre trycknivån och då var de stora klara men inte de små vita bönorna. Körde blandningen 10 minuter till och då var de vita lagom mjuka men de stora rätt överkokta. Riktigt krämiga och goda ändå.

Igår kväll körde jag lammläggen (2st) som tänkt i tryckkokaren. Lade de i kylskåpet på fredag kväll, tog ut dem i rumstemperatur på förmiddagen, men sedan dröjde det till 8-tiden på kvällen innan jag fick tid att laga middag. Men de var inne i plast hela tiden och när jag väl lagade dem var de fint rumstempererade vilket förstås är bara positivt. Så här gjorde jag:

Delade grovt en gul lök, smashade 4 rejält stora vitlöksklyftor och delade två morötter i lagom bitar. Hettade upp en rejäl klick smör och lite olivolja i tryckkokaren och fräste lammläggen lite på ytan. Efter en stund lade jag också ner all lök. Väl fräst hällde jag på 2 1/2 dl rödvin och lika mycket vatten, samt ganska mycket timjan och rosmarin. Lade även i en del chili flakes vilket jag ångrar, hade räckt med mycket mindre och/eller krossad svartpeppar. När det började koka lade jag på locket och ställde tryckregulatorn på maxtryck. Lät koka ca 35-40 minuter, såg till att jag hade tillräckligt med värme på spisen för att upprätthålla trycket.

Egentligen hade jag tänkt grilla benen efteråt, men det var helt onödigt, eftersom de föll i bitar efter tryckkokningen. Serverade med lite parmesangratinerade klyftpotatis och ugnsstekta morotsbitar, och använde spadet i grytan som sås. Salladen skippade jag, rymdes inte på tallriken. ;-) Glömde för övrigt salta köttet vid kokningen så jag fick göra det efteråt, efter att ha lagt undan lite av köttet som sonen på 11 månader skulle få till mat idag. (Han tyckte väldigt mycket om det, blandat med batat och lite (annan) buljong).

Köttet blev alltså väldigt välkokt, mört och gott, bara lite för mycket chilismak på såsen för min smak, som sagt. Men om man bortser från det så blev resultatet nog över förväntan, trodde inte de skulle hinna bli så här mjuka på bara drygt 35 minuter. Vilken tids- och energisparare den här kokaren är!

En eventuell nackdel med min ikeakokare är att den verkar läcka rätt mycket ånga under tillagning, så vätskan hade hunnit reduceras en del. Smakmässigt är det bara bra, eftersom man slipper reducera buljongen efteråt för att koncentrera smakerna, men mindre vätska gör det svårare för kokaren att upprätthålla ett bra tryck och man måste kanske använda högre effekt på plattan än annars. Bortsett från det är jag väldigt nöjd med köpet, mycket "bang for the buck" som det heter. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2015-04-13 12:13
#16

Hittade en sida nyss på nätet med många recept: 

http://www.tryckkokning.se/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

iceflower
2015-04-20 00:01
#17

Vi köpte en tryckkokare bara någon dag sedan och har hunnit använda den en dag. Vi sköljde riset och la sedan i tryckkokaren. När riset var klart så blev vi förvånade! Godare och bättre konsistens har vi bara skådat på en kinarestaurang! Verkligen något som vi tipsar om!

TjockaBerta
2015-04-20 06:59
#18

#17 Vilket märke valde ni?

>>>Malum domesticum<<<

JazzBass
2015-04-20 08:04
#19

#17 - Kul! Själv har jag inte kokat ris i den ännu, lite rädd att det ska bränna fast. Dessutom behövs ju alltid en viss mängd vätska, och riset absorberar ju en hel del under kokningen. Dränerade ni riset efter kokningen eller lyckades ni matcha mängden ris och vatten perfekt?

Nedan lite om lördagens tryckkokningsexperiment hos oss. :-)

Hade en cirka 1½ kilos bit älgstek med ben som jag tänkte laga till nånting i stil med pulled pork. Lyckades riktigt bra. Delade köttet i tre-fyra bitar (en del hade tyvärr inte riktigt hunnit tina ordentligt), fräste dem lite i smör i kokaren och lade i ca 10 vitlöksklyftor, en stor gul lök i klyftor, en bit purjo, några överblivna broccolistjälkar, en selleristjälk, en dryg halvliter överblivet rött lådvin (måttade inte, märkte bara att det var klart mer kvar än jag trodde), en halvliter vatten, en knapp matsked hela svartpepparkorn, lite torkad salvia och rosmarin, och ungefär en matsked salt. 

Lät allt koka på maxtryck i en timme. Märkte att det gick att köra med lägre effekt på plattan nu, utan tryckförlust och bara svagt ångläckage, kanske för att jag fyllde kokaren mer den här gången. Möjligtvis hade det fått koka ännu lite längre, men det gick ändå bra att riva upp köttet som pulled pork. Åt en del direkt till middagen med lite buljong, och sparade resten. Buljongen blev riktigt god - befarade att rödvinet kunde ha blivit för dominerande men det blev det inte - och hällde en del av den över det rivna köttet. Resten sparade jag, efter att först ha ställt ut den silade buljongen i en kastrull på balkongen för att separera en del av fettet. Står nu i kylskåpet, kanske använder den till en köttfärssås om några dagar. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

iceflower
2015-04-26 02:17
#20

Vi köpte en riskokare med märket tristar! Den var suverän!

Annons:
tlover
2015-05-01 12:33
#21

Vi har inte men jag vill ha en. Vi lagar ju mycket bönor och liknande och då vi gör kött så är det oftast kanin el tex älg som jag gärna kokar länge så det skulle passa oss.

Jag har däremot inte hittat nån (som vi haft råd med) som funkar till induktionshäll.

l'm back

JazzBass
2015-05-01 13:03
#22

Ikeas två modeller funkar på induktionshäll. 🙂

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50286745/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Davbjo
2015-05-01 13:06
#23

Min fru är livrädd för tryckkokare, annars hade jag redan ägt en. 😂

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JazzBass
2015-05-01 13:11
#24

#23 - Det är helt onödigt att vara det, de är väldigt säkra med flerdubbla mekanismer som förhindrar att trycket stiger för högt om man skulle lämna den på med för hög värme.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Davbjo
2015-05-01 14:49
#25

#24: Ja, jag har aldrig ens hört talas om att någon förolyckats på grund av en tryckkokare. Får väl lobba lite för ett framtida inköp. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JazzBass
2015-05-01 15:49
#26

#25 - Gör det, det är värt det. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Record
2015-05-02 10:39
#27

#25

Prova själv, "dödsskönt sa Ballo !"

Annons:
iceflower
2015-05-04 19:21
#28

Vi gör som det står i beskrivningen :)

Först häller vi riset i bunken som kommer med, i med vatten. Rör om för att riset ska tvättas. Jag brukar hälla i vatten två gånger. Sedan häller jag av vattnet och lägger i vattnet som riset ska koka i. För oss är det två muggar (mugg som kommer med) och 3 muggar vatten. Det blir perfekt :)

JazzBass
2017-03-20 10:22
#29

Skuffar upp den här tråden då jag såg att Bagaren och Kocken just nu säljer en 6 liters tryckkokare för 499kr (50% rabatt): https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/tryckkokare/tryckkokare-60-l-med-lock/

Jag har ingen aning om hur den här är, men om jag inte redan hade min moddade 6 liters tryckkokare från Ikea och bodde i Finland (vilket påverkar fraktpriset) skulle jag slå till. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Farwuq
2017-03-21 06:24
#30

Det står en kokare där hemma i skåpet. Den är från Östeuropa och jag har aldrig vågat att bruka den.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JazzBass
2017-03-21 07:30
#31

#30 - Om den är gammal är det är sannolikt att den i så fall har en dålig (=spröd) tätning, och utan bra tätning går det inte att få upp nåt tryck. Jag skulle inte heller använda en tryckkokare utan att ha gått igenom dess säkerhetsmekanismer. Dagens moderna tryckkokare har flerdubbla säkerhetsmekanismer och risken att den skulle explodera är snarast obefintlig om man ser till hålla kokaren ens i någorlunda bra skick och undviker extrem överhettning. Det är nog också extremt sällsynt med exploderande tryckkokare även bland äldre modeller. 

Lägg gärna upp en bild (eller flera) på tryckkokaren så får man se vad det är för modell du har.  🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Farwuq
2017-03-23 06:32
#32

Jag ska se om jag hittat den.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: