Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2914 ggr
Ria74
2015-03-11 13:50

Vad ska man äta till frukost?

Jag har aldrig gillat att äta frukost, blir ofta bara en rostad brödskiva och ett par muggar kaffe. Men redan vid 11 brukar jag vara vrålhungrig och nu undrar jag vad man kan äta som håller en mätt till lunch i alla fall.

Det enda jag inte kan äta är nötter (allergi) och ägg (gallsten) annars äter jag i princip allt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Em_
2015-03-11 14:08
#1

Fil och müsli och sedan en banan som mellanmål håller jag mig mätt på :)


starhawk
2015-03-11 14:18
#2

Själv börjar jag alltid dagen med Bacon (äkta engelskt, inte scans skräp) Ägg, Svamp och Tomat, det håller mig mätt och nöjd fram till Lunch.

På vilket sätt menar du att ägg och gallsten skulle ha ett samband?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

nypisnina
2015-03-11 14:19
#3

Jag blir väl lynchad nu men man behöver inte äta frukost om man inte vill.
Läs gärna på om pf 16:8, hade jag inte ätit medicin på morgonen som kräver mat i magen så hade jag fortsatt med det, mådde hur bra som helst och ökade min insulinkänslighet maximalt och fick bra resultat när jag tränade.
Var dessutom aldrig hungrig på morgonen förr och varför ska man då tvinga i sig?
Jag fick istället äta mig härligt mätt när jag verkligen var hungrig.
Annars är ju hårt bröd med skinka eller ost på rätt mättande, så egentligen - fibrer och protein. Det är kanon!

Ria74
2015-03-11 15:01
#4

#2 För min del utlöser alltid kokt ägg gallstensanfall. #3 Problemet är att jag blir hungrig på förmiddagen och har ingen möjlighet att äta mellanmål. Tack för tipsen, ska prova lite olika.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

starhawk
2015-03-11 15:09
#5

#4: Märkligt! annars är det fet mat som utlöser gallsten eller rättare sagt sätter fart i systemet och spolar ut gallstensgruset som bildas när man äter alltför fettsnålt men om man sen fortsätter med fettliberal kost så slipper man gallstenarna i fortsättningen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Ria74
2015-03-11 15:11
#6

#5 Verkar inte helt ovanligt att ägg och äpple kan utlösa gallstensanfall enligt min läkare. Äpple känner jag inget av, men äter å andra sidan inte så mycket äpplen heller.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
starhawk
2015-03-11 15:15
#7

Har själv haft problem med gallsten men aldrig kopplat det till varken ägg eller äpple, när jag började med LCHF var det problem med gallsten men det var övergående och nu är jag besvärsfri sedan flera år, när man äter mera fett spolas gallgången fri innan det hinner bildas gallstenar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Ria74
2015-03-11 17:31
#8

#7 Verkar som olika saker kan utlösa hos olika människor.  För mig har kokt ägg varit hopplöst. Har varit på fest och fått smörgås med kokt ägg på och fått åka hem eftersom jag fått så ont så nu avhåller jag mig från det helt.

Lchf är jag inte jättesugen på eftersom sambon inte kan äta det och jag vill inte ge det till min dotter.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

starhawk
2015-03-12 08:07
#9

#8: Är det alla ägg eller är det kopplat till hårdkokta ägg? Har för mig att jag läst någonstans att det bildas ett ämne i gulan när man hårdkokar ett ägg. Själv äter jag endast löskokta/pocherade ägg eftersom jag inte gillar smaken på hårdkokta ägg.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Ria74
2015-03-12 08:11
#10

#9 Löskokt ägg äter jag nästan aldrig eftersom jag tycker det här läskig konsistens. Så det är mycket möjligt att det bara är hårdkokta som utlöser ett anfall.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JazzBass
2015-03-12 13:29
#11

Byt ut det rostade brödet mot nånting med mer fibrer (t.ex. ett supergrovt rågbröd - gott att rosta det också!), och lägg på ost, skivad avokado och kanske något köttigt pålägg som salami eller skinka, eller t.ex. kallrökt lax. Ansjovis funkar också, om man inte har nåt emot smaken. Med ordentligt med pålägg behöver man inte äta lika mycket bröd - eller ens något alls, det är förstås inget man absolut måste - för att bli mätt. Jag brukar ha svårt att få mer än 1/4 - 1/2 avokado att rymmas på smörgåsen men det som blir över kan man äta vid sidan om på frukosttallriken. Vi brukar dela på en hel avokado med sambon. Några skivor gurka, tomat, och/eller paprika funkar också bra som extra pålägg eller tilltugg, och bidrar med C-vitamin och annan näring man behöver få i sig. Med lite smaksatt majonnäs slinker grönsakerna ner lättare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Vaargen
2015-03-12 18:30
#12

Havregrynsgröt och banan :) är mättande! och man brukat stå sig på det ett tag.

Ria74
2015-03-12 18:33
#13

#11 och 12 Bra förslag! Havregrynsgröt har jag ätit nån gång med äppelmos på :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
starhawk
2015-03-13 07:38
#14

#11: Alla tål inte alltför mycket fibrer dessutom består det grova av fröskalet som innehåller fytinsyra, det hämmar upptaget av mineraler speciellt järn, nåt att tänka på om man inte äter järnrikt för övrigt. Själv har jag IBS och tål därför inte alltför mycket fibrer, därför bakar jag mitt bröd själv av fint vetemjöl utan några tillagda fibrer gjorda av fröskal

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JazzBass
2015-03-13 09:16
#15

#14 - Nej, det stämmer förstås, men det var ingenting som TS uppgav som hinder. Dessutom lär en stor del av fytinsyran inaktiveras om brödet är gjort på surdeg.

Vitt högförädlat vetemjöl är ju som bekant inte helt oproblematiskt det heller. De största nackdelarna är väl ett väldigt högt GI-värde, som  ger en kraftig blodsockerökning som måste kompenseras med mer blodsockersänkande - och fettinlagrande - insulin, samt en hög glutenhalt, inte minst om man talar om modernt förädlat vete snarare än exempelvis spelt. Många bagerier tillsätter även extra gluten i sitt bröd, vilket är ganska tvivelaktigt från hälsosynvinkel, men ger fluffigare bröd.

Själv föredrar jag det som är snällare mot blodsockret, alltså det grövre brödet. Tål man inte råg kan man prova havre, det har snällare fibrer och inget gluten. Det finns dessvärre väldigt få bröd med en hög andel havre; det går ju inte speciellt bra att baka på.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

starhawk
2015-03-13 09:56
#16

#15: Det stämmer att det är mycket kolhydrater i brödet, men eftersom normalkonsumtionen är en halv (rostad) brödskiva om dagen så är det ingen fara. Jag använder den för att suga upp den flytande gulan som hamnar på tallriken när jag delar dom pocherade äggen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Ria74
2015-03-13 10:21
#17

Jag har inga problem med att äta gluten eller mycket fibrer så bröd funkar fint. Grovt bröd tycker jag dessutom är gott så det äter jag gärna :)

Idag åt jag havregrynsgröt med mjölk och lite hemgjord jordgubbskräm eftersom jag drog ut en tand igår. Behövde något lättuggat ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anterrabae
2015-03-16 12:30
#18

Ni som har/har haft gallbesvär, klarar ni vanlig slanggurka? Har hört att det kan bråka också… Jag blev nyfiken :) Ett bra koncept om man vill hålla sig mätt på frukostmackan är att ha mer pålägg än macka ;) se brödet som ett medel att få i sig bra pålägg, E Tex ost, skinka och grönsaker, makrill, tonfisk och feta, leverpastej, hummus, avokado och tomat, tahini.. Osv :) finns massor med goa påläggskominationer.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ria74
2015-03-16 18:07
#19

#18 Av paprika och slanggurka rapar jag i timmar och "äter om"den. Men för min del utlöser det inget anfall. Kokt ägg och färsk ananas får jag gallsten av direkt. Min mamma som opererade bort gallblåsan på 80-talet fick anfall av äpplen, ägg, kokt makrill och gurka innan hon gjorde operationen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

VildaVittra
2015-03-17 08:00
#20

#18 Jag kan inte äta minsta lilla gurkbit, inte ens melon eller squash som också är gurkor. 😭

#5 För mig är det precis tvärtom, jag kan äta hur fett som helst, som exempelvis chips och goda ostar (minus brie, det går inte alls), men äter jag minsta tillstymmelse till nyttighet får jag ta spasmofen och ligga och spy resten av dagen.

Vad man kan äta när man har gallsten är högst personligt, därför får man inte längre kostråd i regel, utan de säger att man får prova sig fram och ger en ett recept på 20 suppar.

Min absolut inte lista är allt stekt, allt grillat, gurksläktet, majs, bönor, brieost, julmust 😭, allt bröd utan franskbröd och liknande, linfrön, nötter osv osv. 

Jag lever i princip på onyttigheter sedan ett år tillbaka, inte konstigt att jag nu fått näringsbrist.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
IceTee
2015-03-17 11:13
#21

Kvarg är mättande och proteinrikt! Det jag skulle rekommendera är en grov macka med mycket pålägg och en (liten eller stor, det är upp till dig) skål med kvarg! Jag föredrar naturell kvarg med lite bär i, men det finns massor av goda smaker också! Lindahls gör väldigt många smaker t.ex. Hoppas du hittar något! Jag gjorde förresten en tråd "bästa frukosten?", där kan du säkert få tips!

Medarbetare på Skor iFokus

Anterrabae
2015-03-18 15:47
#22

#20 tål du juice? Skulle det funka att juica sådant du tål själv, för bättre upptag av nyttigheter.. ?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: