Annons:
Etikettmatprat
Läst 1656 ggr
JazzBass
2015-03-09 13:31

Överraskande gott!

Har ni några maträtter eller liknande som ni tycker är överraskande gott, där resultatet verkar vara bättre än summan av ingredienserna, så att säga?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
JazzBass
2015-03-09 13:32
#1

En av mina favoriträtter är omelett med en fyllning bestående av makrill i tomatsås, fräst lök och philadelphiaost.  Förvånansvärt bra kombination tycker jag med tanke på de enkla ingredienserna. Väldigt god och snabblagad vardagsmat.

En annan favorit jag gjorde första gången i höstas, var en mixad soppa med myskpumpa (butternut squash) och batat, med lök, grönsaksbuljong, lite grädde, och lite ingefära, salvia och pyttelite cayennepeppar som smaksättare. Soppan i sig var jättegod, men serverad med snabbstekta kammusslor i vitlök och persilja blev det en rätt som jag skulle kunna servera Gordon Ramsay om jag fick chansen. Skrattar

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Surpan
2015-03-09 13:46
#2

Stuvad spenat som tinas i kastrull, i med ett halvt paket keso och två vitlöksklyftor. Lite salt och peppar och ha på spaghetti. Herrejösses så gott.

/Surpan

JazzBass
2015-03-09 13:50
#3

Lätt riktigt gott det där, måste testas! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Surpan
2015-03-09 13:54
#4

#3 Gott, enkelt - och smidigt sätt att få i barn spenat 😎 Keson smälter ju ner och blir perfekt krämig och spenat + vitlök är ju en perfekt kombo. Allting ska ha en ljusare grön nyans när det är ihopblandat och verkligen lite kladdigt. Plus i kanten är om spaghettin är saltad och har en skvätt olivolja över sig.. 🤤

/Surpan

JazzBass
2015-03-09 14:15
#5

Smälter keson? Har aldrig testat det i nån maträtt utan endast vid sidan om. Även om det heter grynost här i svenskfinland har jag aldrig tänkt på det som ost som smälter, utan snarare lite som ricotta.

För nån vecka sedan gjorde jag en enkel tomatbaserad pastasås med lök, vitlök och tärnad haloumiost. Stekte de sistnämnda ingredienserna i rikligt med olivolja, hällde över en burk krossade tomater från Mutti, och kryddade med oregano och mejram. Hade till sist i al dente-kokad fullkornsspagetti. Smakade av med salt och cayennepeppar. Blev riktigt gott och väldigt enkelt var det också! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Surpan
2015-03-09 14:19
#6

#5 Smälter och smälter, den blir typ krämigt, men man måste ju röra om en del för att den ska smälta ihop 🙂

Det där lät jättegott!

/Surpan

Annons:
JazzBass
2015-03-10 09:27
#7

Eftersom jag älskar spenatsoppa och -sås ville jag prova receptet som Surpan gav, men min vana trogen ändrade jag lite enligt eget huvud. (Jag har helt enkelt enorma problem med att följa ett enkelt recept, liksom chefredaktören för den utmärkta tidningen "Äkta mat" erkände i en ledare i det senaste eller näst senaste numret). Så här gjorde jag:

Började koka fullkornsspaghetti. Fräste sen en halv hackad lök och två hackade vitlöksklyftor i olivolja i en stor traktörpanna, lade i en påse frusen spenat, och när den smält en del, en halv burk keso (en ganska grovkornig ekologisk sort vi hade hemma) enligt ursprungsreceptet. Tyckte dock att keson inte gjorde såsen så krämig som jag ville, så jag rörde ytterligare ner ett par matskedar philadelphiaost. Lade också i en näve frysta räkor för att öka lite på proteinhalten, en liten skvätt citronsaft för att ge rätten lite mer syra, och ungefär en tredjedels grönsaksbuljongtärning för sältans skull. Sist rörde sen ner pastan i såsen och serverade genast. Blev jättegott!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Surpan
2015-03-10 09:30
#8

#7 Det där lät kanongott!

/Surpan

Upp till toppen
Annons: