Annons:
Etiketterrådtips
Läst 3820 ggr
Tessen
2/10/15, 2:20 PM

Näringsdryck

Hej. Är det någon av hur som pga sjukdom eller smärta i munnen inte kunnat äta i perioder och fått dricka näringsdryck istället? Jag opererade ut en visdomstand i oktober och fick en tydligen ganska ovanlig komplikation. Mitt käkben började växa där och små taggar har skurit upp igenom tandköttet som är väldigt skönt eftersom jag har Ehlers Danlos syndrom så nu har jag ett stort sår i munnen och allt jag försöker äta svider något hemskt! Jag ska till apoteket och köpa näringsdryck i 2dl-förpackningar. Klara lättflytande fruktdrycker eftersom dom mjölkbaserade gör mig illamående eftersom det påminner mig om alla gånger jag hälsade på mamma på sjukhuset som barn då hon har Crohn's och bara fick mjölkbaserade närings och proteindrycker. Men jag ska testa dessa klara fruktdryckerna och hoppas kunna få i mig mer energi. Om ni vet om det går att få tag på liknande näringsdryck genom dietister eller av läkare så kom gärna med tips, även om ni har tips på sådant som kanske kan gå att äta utan att det bränner i munnen så är jag öppen för alla förslag för som det verkar nu så kommer det ta några veckor innan jag får en tid då jag kan sövas och få detta åtgärdat. Men jag kommer förmodligen få göra om operationen 1 - 2ggr då det förmodligen kommer att fortsätta växa i ca ett år. Jag har även problem med att äta tillräckligt i övrigt pga min sjukdom då man får hemska magproblem och jag har ständigt illamående som stör matlusten så mild, lättäten mat samt billigare och enklare sätt att få näringsdryck då dom jag ska köpa idag kostar 23kr för 2dl och jag behöver eg få i mig 2 per dag minst. Men då ekonomin inte tillåter det får det bli en om dagen och sen försöka testa nya saker som skulle kunna gå att äta utan att det svider och bränner i halva underkäken. Alla tips är varmt välkomna!

/T

Annons:
VildaVittra
2/10/15, 2:37 PM
#1

Klarar du av att laga mat så kan du tillaga egen lättsvald näringstät mat för en bråkdel av det som näringsdryckerna kostar. Ägg är ju lätt att variera som proteinkälla, som ostsuffle, äggstanning osv. Receptfoldrar kan du få via dietisten. 

http://www.vardalinstitutet.se/sites/default/files/tr/naring/naringdocs/aktuellprofil/4283.pdf

http://www.vardalinstitutet.se/sites/default/files/tr/naring/naringdocs/litteraturdocs/Blad_Konsistensanpassad_mat.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tessen
2/14/15, 7:39 AM
#2

Kokt ägg är det enda jag ätit utöver att jag druckit näringsdryck. Är inte så förtjust i den kemiska smaken då jag håller mig till ren mat i vanliga fall. Jag har fått bättre smärtlindring efter en undersökning och bokning av operationen med narkos vilket blir redan om 10 dagar. Så då behöver det bara läka så kan jag äntligen få äta som tidigare igen, mest rawfood och stenålderskost dvs. Kan äta lite bättre nu med smärtstillande iaf men får inte i mig tillräckligt varierat för att kunna skippa näringsdrycken helt. Men tack så mycket för tipsen :)

/T

Maria
2/14/15, 9:34 AM
#3

Jag har i perioder levt endast på näringsdryck efter en operation och strålbehandling.

Jag fick genom remiss dryckerna hemskickade. Det stod en låda på trappan. Hur smidigt som helst🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tessen
2/19/15, 10:58 AM
#4

#3 Jag fick det utskrivet igår så att jag kan ringa och få det hemleverans. Jag fick även lite tips på olika ingredienser till hemmagjord näringsdryck. Även en meny med flytande föda för att komma upp i ca 1700 kalorier/dygn att ha dagarna efter jag ska opereras på tisdag.

/T

Maria
2/19/15, 2:48 PM
#5

#4 Så bra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sabina]
2/20/15, 12:16 PM
#6

#4 Så bra att det löste sig med näringsdrycken att du själv slipper åka iväg och köpa det. Bra med tipsen du fick också.
Hoppas din situation löser sig till det bästa och det snarast ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: