Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1066 ggr
Maja
2014-11-26 13:44

Vispa ovispbar grädde?

Här kommer världens konstigaste fråga med världens konstigaste rubrik! 😃

Kan man på något sätt få "ovispbar" grädde vispad? Låter konstigt ja, men jag tänkte om man på något sätt kan tillsätta något för att få den lite mer "fluffig"? Jag provade att tillsätta xanthan men det hjälpte inte mycket.

Det finns bara en laktosfri grädde här och den är inte vispbar. I konsistensen är den ungefär som "vanlig" vispgrädde och jag skulle gärna vilja kunna ha vispad (eller i alla fall något tjockare/fluffigare) grädde till mina maträtter/efterrätter.

Annons:
RobinEH
2014-11-26 13:49
#1

Låter väldigt konstigt. Vad är det för märke? Låter ju som att fetthalten är för låg. Du kan testa och ha i lite socker.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Maja
2014-11-26 14:24
#2

Jag bor inte i Sverige utan i Australien. Här har de tillsatt gelatin i 90% av den vanliga grädden så att den är tjock. Den laktosfria finns bara i en variant (laktosintolerans är väldigt ovanligt här) och innehållet i den är:

Cream (18% Milk Fat), Vegetable Gum (407), Enzyme (Lactase).

…och så står det "Ultra heat treated. Will not whip."

Intehärutandär
2014-11-26 14:49
#3

Det finns inte kokosgrädde eller annan veg.produkt som kan vispas?

VildaVittra
2014-11-26 19:33
#4

Jag skulle prova att ha i lite vaniljkrämspulver.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maja
2014-11-26 23:03
#5

#3 - Har försökt med kokosgrädde, men jag får inte till det… Har köpt fyra olika sorter, ställt i frysen, provat att separera från vattnet och vispa, men nej, jag får inte till det. 😕 Andra veg.-produkter har jag letat efter, men inte hittat något bra tyvärr.

#4 - Ska se om jag hittar någon motsvarighet till det här! 🙂

RobinEH
2014-11-26 23:28
#6

18% fett, inte undra på att det inte går att vispa.

Hittade nått lågfettstips här.

" To make a low-fat version of whipped cream, four basic ingredients are needed to make a topping with a similar consistency and flavor: evaporated skim milk, unflavored gelatin, cold water and sugar. Additional ingredients are required for recipe variations. Ingredients you might need include vanilla extract, lemon juice, corn oil and safflower oil…"

http://healthyeating.sfgate.com/make-lowfat-whipping-cream-10694.html

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Maja
2014-11-27 02:36
#7

#6 - Tack!

Hm, då tillkommer ju bara problemen med att jag är vegetarian och diabetiker så gelatin och socker skippas… 😃 Kanske kan hitta något annat förtjockningsmedel. Ska till affären och se vad jag hittar senare!

RobinEH
2014-11-27 10:10
#8

#7 Agar-Agar är ett veganskt alternativ som ska fungera rätt lika tror jag.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Maja
2014-11-27 10:16
#9

#8 - Tack, det verkar finnas på hälsokostbutiken ser det ut som. Får köpa det under morgondagen! 👍

VildaVittra
2014-11-27 10:51
#10

Om det finns ett konditori (där dom bakar själva) eller en bagare där du bor, så kan du ju gå in och fråga dom om vad du skulle kunna använda. Det lär ju finnas laktosintoleranta i Australien också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maja
2014-11-27 11:49
#11

#10 - Smart! Det skulle jag kunna göra! 👍

Det är tydligen väldigt ovanligt med intolerans här, men det finns absolut dem som är det.

Upp till toppen
Annons: