Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 17460 ggr
Niklas
2014-11-21 12:06

Havredryck, varför så olika hållbarhet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vanligtvis när vi köper Oatlys havredryck har den en hållbarhet någon månad framåt i tiden. Nyligen var vi ute och reste i landet och köpte havredryck på vägen. Till vår förvåning hade den en hållbarhet på närmare ett år. Visserligen såg förpackningen lite annorlunda ut men kan den göra så stor skillnad på hållbarheten? I övrigt verkar det vara samma innehåll. Är det någon som vet hur det kan vara så stor skillnad? Jag mailade Oatly men de svarade inte (hittills i alla fall).


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
TjockaBerta
2014-11-21 12:15
#1

Svar från Dumpster

http://dumpstr.at/2012/06/26/planerat-aldrande-del-2-alpro-och-oatly/

De övre tre är lufttäta förpackningar som kan stå i rumstemperatur i ett helt år utan att innehållet blir dåligt (Oatly och Solhavre är samma produkt under olika varumärken), medan de sista två är tetror med en ”takås”. Luften i de senare förpackningarna gör att mjölken måste stå kyld, från fabrik till slutkonsument, och bäst före-datum sätts till endast en månad efter produktionsdag.

>>>Malum domesticum<<<

Garm
2014-11-21 12:19
#2

Det kanske beror på att den ena är värmebehandlad och får då väldigt lång hållbarhet och den andra färsk? Lite så funkar det ju med mjölk iaf, har jag för mig.

Niklas
2014-11-21 13:25
#3

Tack för svaren!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: