Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 1464 ggr
siberlina
2014-10-21 20:20

fisksoppa

gjode  en  god  fisksoppa  med grönsaker  mm    men  jag  fick  inte till  smaken, finns  det  någon  krydda   som   gör  fisksoppa  så där  god som   man  vill att  den ska vara-jag hade   i  salt  men  hjälpte  ej…har ni  några  bra  tips

Annons:
VildaVittra
2014-10-21 20:21
#1

Vitt vin tar fisksoppan till högre höjder smakmässigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2014-10-21 20:25
#2

Precis som redan sagts så är vitt vin gott och även fiskbuljong eller fond kan göra underverk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

siberlina
2014-10-21 20:45
#3

ok  ,att jag  inte  tänkte  på det,tack

Zepp
2014-11-14 18:14
#4

Eh musslor, köp en nätpåse musslor av närmaste fiskbil, som du gör vinkokta musslor på först, sen tar du spadet som fond till fisksoppan!

Alternativet är att använda 5 kilo fiskrens att reducera till en bra fond.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VästkustFia
2014-11-19 23:09
#5

Fänkål och saffran är också bra fiskkryddor. Och en gnutta lök. 

Dillkronor när det är säsong… det ger lite skaldjurskänsla även om man inte har sådana i soppan.

Honestyisdead
2014-11-24 09:42
#6

Saffran och vitt vin och buljong.

Annons:
oh-la
2014-11-25 17:39
#7

åhh, här hemma tar man inte lätt på fisksoppa :P för det första blir det ingen fisksoppa utan räkfond. brukar köpa ett kilo frysta räkor, skala dem, göra fond på skalen med fänkål, lök, morot en krossad vitlöksklyfta (inte pressad, det blir för skarpt, bara krossa med bredsidan på en kniv), lagerblad, vitt vin, eventuellt en halv citron, lite tomatpuré och dill samt salt och vitpepparkorn. efter att det har reducerat har soppan nästan gjort sig själv. brukar ha i en burk passerade tomater, saffran, ett par potatisar, palsternacka, morot, valfri fisk och räkorna som jag skalat tidigare.

Upp till toppen
Annons: