Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1702 ggr
Aristarcos
9/26/14, 6:06 PM

Chili- hur stark ?

Hej, ska göra pullled pork och Pulled beef…

Står att det ska vara chili, men jag är rätt mesig när det gäller det. Lite, går bra, men det får absolut inte tokbränna. Hur mycket svagara blir chilin genom att man tar bort kärnorna. Ska göra storkok på ca nöt 2,6 kg och fläsk 1,3 kg.

I nöt kött ska det vara 1 chili per stek, så det blir två chili..men hur starkt blir det egentligen ? Jag som använder chili mkt sällan har ingen aning…

tack för hjälpen  !

Sen hittade jag bara hel torkad ancho chilli, det skulle vara i 2 msk. samma mängd för torkad uppblött ancho chili? ( till fläskköttet)

Gör dvs två olika kok, en med nötkött, en med fläsk.

Annons:
Zepp
9/26/14, 6:11 PM
#1

Släng ner en röd chilli.. den lär koka sönder.

Det är det vita i chillin som är stark.. var rädd om den det är den som är god.. ju starkare ju bättre!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aristarcos
9/26/14, 6:45 PM
#2

Men som jag sa, jag vill inte att det ska bränna , lite marginellt, men absolut inte mycket..

Honestyisdead
9/26/14, 9:01 PM
#3

Smaka på chilin innan du lägger det i maten. Styrkan kan variera stort från frukt till frukt. Och ja, ta bort kärnorna om du inte cill ha det starkt.

Zepp
9/27/14, 12:09 AM
#5

Man tar bort det mesta vita och sparar det till slutet.

Sen tillsätter man under provsmakningen på slutet för lagom hetta!

En sak att tänka på vid hantering av Chilli är att tvätta händerna efteråt.. och framförallt inte pilla sig i ögat eller näsan.. det svider som sjutton.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
9/27/14, 12:21 AM
#6

#5 Antar att du menar kärnorna/kärnhuset när du skriver "det vita".

Många använder enbart frukten utan kärnorna. De kan nämligen ge en besk bismak. Och är man känslig för hetta är det bäst att inte använda. Själva frukten kan vara fruktansvärt stark bara den. Just därför ska man smaka på den innan användning.

Annons:
Aristarcos
9/27/14, 12:25 AM
#7

Tack för svaren!

Zepp
9/27/14, 12:26 AM
#8

Menar mellanväggarna .

Skalet i sig är inte starkt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
9/27/14, 12:28 AM
#9

Man äter ju frukten och inte bara skalet ;)

Jag har thaichili här som oinvigda inte kan äta ens utan kärnhuset. Så visst är en delfrukter starka.

Zepp
9/27/14, 12:34 AM
#10

Eh man skrapar av insidan för att få ner styrkan.

Det skiljer avsevärt mellan olika sorter.. tror tex inte att det går att få Habaneron att bli svag.

Utan jag talar om de avlånga röda/gröna/gula som säljs i livsmedelshandeln.

Jalapeno säljs på burk och är en nödvändighet i varje hushåll.. då kan man ta i bitar efter tycke och smak.

En mild sort är Sivri som ofta säljs på Willys, där är bara det vita starkt.. det slänger man i maten medans resten äts rå som grönsak.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
9/27/14, 12:38 AM
#11

Alltså. Man skrapar INTE bort fruktköttet. Förstår inte vad du menar.

Och nej, ingen chili är nödvändig i ett hushåll där man inte gillar hetta.

Zepp
9/27/14, 12:46 AM
#12

Joo.. om man vill få ner styrkan!

Det starkaste är de vita mellanväggarna.

"Vart sitter styrkan?

Vilken del av chilifrukten som är den starkaste beror på om frukten är färsk eller konserverad. Det är också skillnader mellan de olika arterna av chili. I regel innehåller skiljeväggen, placentan,  inuti frukten mest styrka. Fröna är i sig inte starka men deras närhet till placentan påverkar givetvis."

http://www.chilihead.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=17&Itemid=62

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Ztevo]
9/27/14, 12:47 AM
#13

Det är i mellanväggarna styrkan sitter, sägs det.

Annons:
Honestyisdead
9/27/14, 12:48 AM
#14

#22 Ja, du pratar inte om fruktköttet. Det finns nämligen precis innanför  skalet.

Att kärnhuset med dess väggar är starkast är vi överens om alltså.  Likaså att en del frukter är starka även utan det.

[Ztevo]
9/27/14, 12:50 AM
#15

#14. #22?

Upp till toppen
Annons: