Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 4579 ggr
[Ztevo]
2014-08-20 22:44

Lagra ost själv?

I länken står det att man kan lagra hel hushållsost i 6-12 månader.

Kan man även lagra parmesan (obruten förpackning)? Hur lång tid efter bäst före datumet?

http://mobil.dn.se/sthlm/nya-mattrenden-lagra-egen-ost-i-kylskapet/

Annons:
Sjöstjärna
2014-08-20 22:55
#1

Om du köper en hel parmesanost (de stora runda, platta med vax runt om) så kan du lagra den, men inte om du köper småbitar i plastförpackning.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Inkanyezi
2014-08-20 22:56
#2

Parmesan tål för det mesta att man spar den länge, men den blir knappast bättre av det. Den brukar torka lite grann, och det brukar inte växa mögel på den. Däremot kan den som alla feta matvaror ta åt sig lukt av kylskåpet, så att smaken försämras.

När man lagrar ost, är det ju alltid hela ostar som är invaxade. Men en hel parmigiano i kylen är det väl inte läge för?

[Ztevo]
2014-08-20 23:06
#3

Jag upptäckte en parmesanbit i oöppnad förpackning i kylskåpet, vars bäst före datum passerats med några månader..

Nej. Att köpa en hel parmesan är inte aktuellt, för mig.

Inkanyezi
2014-08-20 23:32
#4

Jag hade för ett tag sedan en bit parmesan som hade legat länge, länge i kylen, och jag åt upp den. Den smakade okej. Den var sådär ett par år "över tiden".

Sjöstjärna
2014-08-21 09:51
#5

Har den inte börjat mögla eller på annat sätt luktar eller ser konstig ut så kan du äta den utan problem. Parmesan håller oftast långt efter bäst före-datum, men det är inte detsamma som att den lagras mer utan det betyder bara att den har god hållbarhet, vilket är något annat.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

DesK
2014-08-21 10:13
#6

Jag har lagrat både hel vaxad hushållsost och hel vaxad Kvibille cheddarost i matkällare och det har fungerat bra. Det man bör tänka på är att vända osten då och då.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
AktieTrader
2017-02-16 13:21
#7

Jag har precis ätit det sista av en Kvibille cheddar 6mån 1,4kg (en halv stor ost). Den köptes oktober-2015 och har legat i garaget i temperaturen 2-20 grader sedan dess (15 månader ). När det gick över 20 grader i somras lade jag den i kylen.

Den har smakat fantastiskt gott. Vilken tur jag har fler cheddarostar på lager.

DesK
2017-02-16 18:45
#8

#7 Waow, vad kul! Måste nog snart lagra en ost, igen!🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
2017-02-17 08:01
#9

Japp många ostar går att lagra ett bra tag hos oss ligger de ofta bara några månader sedan blir de uppätna. Hårdost är sånt man kan passa på att bunkra upp med när butiken säljer ut dem pga kort datum.

Carmarino
2017-02-17 14:07
#10

Har haft en parmesanost i kylen i minst ett par år. Det enda som hänt med den är att den blivit rätt hård och att smaken är aningen, men inte mycket, "mustigare". Bara man förvarar den rätt så är det inga problem.

Osten förvaras i lådan nederst i kylen, invirad i det vaxade pappret och plasten som den var förpackad i när jag köpte den. Har sedan lagt alltihop i en papperspåse, avsedd för återvinning av matavfall. Den har inte tagit åt sig smak från något annat i kylen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JazzBass
2017-02-17 15:18
#11

En italiensk försäljare av parmesanost på en marknad gav mig en gång rådet att förvara parmesanost i kylskåpet inlindad i en lätt fuktad handduk, som man byter med jämna mellanrum, några veckor eller så. Huruvida det stämmer eller inte i långa loppet vet jag inte då den tagit slut efter några månader, men åtminstone hölls osten i bra skick då jag följde instruktionerna han gav.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2017-02-23 08:57
#12

Varför skall man vända osten när man lagrar?

DesK
2017-02-23 09:44
#13

#12 Tant Grön, man vänder osten för att den ska behålla formen och få luft runt omkring den.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: