Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1401 ggr
Alfina
2014-08-10 13:06

Lufttorka äppelringar

Har hängt upp äppelringar på en tråd för att lufttorka då jag inte vill göra det i ugnen.

Mitt problem är att det är bananflugor på dom.

Vad gör jag för att få bort dom?

Är det farligt att äta äpplena sen om det varit flugor på dom?

Annons:
Sindri
2014-08-10 13:20
#1

Kanske inte farligt, men inte så aptitligt. Flugorna lägger ju ägg på maten. Varför vill du inte torka i ugnen? Jag använder varmluft på 45 grader med en glipa i ugnsluckan, om jag inte har så myket så det lönar sig att sätta igång torkapparaten. Just nu känns det förstås varmt att ha varmluftsugn på………

Alfina
2014-08-10 13:48
#2

Har så mycket att torka så jag vill inte använda någon el av ekonomiska skäl.

Vet att många lufttorkar så det måste ju finnas något knep för att slippa dom där flugorna :)

VildaVittra
2014-08-10 14:14
#3

Finmaskiga spetsgardiner går att använda till mycket. I detta fall för att hindra flugor att komma åt det man torkar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Blanksteg
2014-08-11 14:50
#4

Du kanske kan testa att ha en flugbomb bredvid så att flugorna dras till den istället? Man tar ett kärl och har i en del äppelcidervinäger, en del vatten och en eller två droppar diskmedel så dras bananflugorna till det och drunknar.

CelsiusT
2014-08-13 09:16
#5

#4 Och det fungerar rätt bra med vanlig vinäger också, och man kan skippa vattnet. Diskmedlet är dock bra mot ytspänningen. Här slår jag bara upp lite vinäger av det slag jag har hemma på ett mindre fat/kopp och ställer i området där jag har problem. Är det i köket kan man även tänka på att hälla kokande vatten dagligen i vasken, det håller också nere antalet bananflugor.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tant Grön
2014-08-13 13:50
#6

Hade ingen vinäger hemma, så provade med vatten + lite jäst, några droppar diskmedel och lite jordgubbssaft. Efter ett par dar började det jäsa och varenda bananfluga begick harakiri.

Annons:
Upp till toppen
Annons: